Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard Peavey T60, de slapende reus

    De Peavey T60 heb ik altijd een bijzondere gitaar gevonden en mijn gitaarleraar zei 30 jaar geleden al dat het eigenlijk een “slapende reus” was. Zo af en toe komt er op Marktplaats een Peavey T60 voorbij en meestal waag ik een poging om deze voor een klein prijsje deze binnen te harken. Zo ook gisteren, maar deze laat ik, gezien een half lege spaarpot, aan mij voorbij gaan. Zelf heb ik er nog nooit eentje in mijn bezit gehad (wel bespeeld), maar dat gaat ooit nog wel eens gebeuren.

    De T60 was het vlaggenschip van een reeks waar ook de T15, T20 en T40 (laatste twee zijn bassen) in zaten en is gemaakt van 1978 tot 1987. Vanaf 1981 met de Blade pu’s en daarvoor met de Toaster pu’s. Deze laatste klonken wat dunner en scheller.

    De T60 was geliefd bij met name country- en bluesgitaristen, omdat ze zowel een Tele-, Strat-, als LP-sound eruit konden halen. Kritiekpunten op de T60 waren het gewicht van de naturel en sunburst (de witte en rode waren van lichter hout) en de vrij dunne hals. Maar waar de T60 in uitblonk was de elektronica. Naast de optie om de pu’s in en uit fase te schakelen, was de mooiste optie het roll-off systeem in de volumepots, waarmee tussen stand 10 en 7 pu’s als singlecoil werkten en tussen 7 en 1 als humbucker. Waarbij vanaf stand 7 er eerst een mix van singlecoil en humbucker was. Dit biedt een heel scala aan sounds, waarbij de geoefende speler snel van een bity Tele sound naar een vette LP-sound kon draaien.

    Zelf vind ik de T60 bijna mooi van lelijkheid: de body is wat groot en de kop een beetje lomp, maar voor tussen de €350 en €500 heb je wel een klasse gitaar die in USA gemaakt is en die heel allround is. Hoewel er ook een rosewood versie is, zie je de maple halsen trouwens het vaakst.

    Een bekende T60 gebruiker was Johnny Copeland, die de laaste 20 jaar van zijn leven met name op een witte T60 speelde, zoals in dit duet met Stevie Ray Vaughan: https://youtu.be/AGPx-ekqZEo






  2. #2

    Standaard

    Sorry, altijd al echt een gruwelijk lelijk ding gevonden. Maar smaken verschillen gelukkig en wie weet heb je er ooit 1.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Dan op z'n minst een spuuglelijke 'kwaliteits' gitaar, en voor weinig...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Sorry, altijd al echt een gruwelijk lelijk ding gevonden. Maar smaken verschillen gelukkig en wie weet heb je er ooit 1.
    Euhh, volgens mij schrijf ik dat ik de T-60 bijna mooi van lelijkheid vind....

    Daarnaast gaat bij mij sound boven looks. Tuurlijk kies ik bij gelijkheid in sound ook liever iets dat meer binnen mijn smaak valt, maar noem mij 1 goede USA-gitaar vior hetzelfde budget.

  5. #5

    Standaard

    deze gitaren waren met een containerlading tegelijk door meneer suiker op de vaillantlaan bij peavey ingekocht.
    En hij adverteerde trots met goede gitaren in ABS case voor .......450gulden. (200euro)
    De basversie was volgens mij de zelfde prijs...(!)
    Hij had er een shitload van staan en het duurde best lang voor hij ze allemaal kwijt was. Ze waren allesbehalve populair.
    .
    Ik had geen geld maar de gitarist waar ik destijds samen mee in de band zat had er een gekocht. En het was een wereldkoop.
    ironisch dat ze nu voor meer dan 400euro op marktplaats gaan. Vaak zit de prachtige gitaarcase er dan niet eens bij!
    Laatst gewijzigd door showband; 6 januari 2016 om 15:45
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Was dat niet de T15? Want van de T60 herinner ik mij andere prijzen!

  7. #7

    Standaard

    even nagezocht.

    Het waren zeker geen T15 want : echte humbuckers.
    hij had volgens mij (naar eer en geweten)
    T30 (strat config) zoals deze


    En humbucker versie met humbuckers "zoals de T60" maar de finish van de bovenstaande T30
    zou een T25 geweest kunnen zijn...


    En
    T35/T40 bassen


    Dus allemaal swamp ash ongelakt.

    mooie site:
    http://www.guitar-list.com/peavey/el...eavey-t-series
    Laatst gewijzigd door showband; 6 januari 2016 om 16:51
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Zo'n T30 heb ik nooit op gespeeld en ken ik niet qua prijs en sound. Hij zal vast voordeloiger zijn geweest dan de T60, die overigens wel gelakt was. Stond die T30 in de olie dan?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Euhh, volgens mij schrijf ik dat ik de T-60 bijna mooi van lelijkheid vind....

    Daarnaast gaat bij mij sound boven looks. Tuurlijk kies ik bij gelijkheid in sound ook liever iets dat meer binnen mijn smaak valt, maar noem mij 1 goede USA-gitaar vior hetzelfde budget.
    Prima joost, ik heb het niet over jouw mening maar geef slechts aan dat IK hem lelijk vind. Ik heb niet gesproken over kwaliteit of klankeigenschappen.
    Succes met je zoektocht.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2010
    Locatie
    omgeving Arnhem
    Berichten
    183

    Standaard

    Een maat van mij heeft deze Peavey, al zeker 25 jaar, maar ook al jaren onbespeeld volgens. Misschien wordt het tijd, dit draadje lezend, om die gitaar 'ns tevoorschijn te halen...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top