Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 77
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    knappe bouw Woml !

    truss rods, ja, ik heb voor mijn acoustische gitaren ook lang moeten zoeken naar kortere dan standaard. Meen dat ik ze uiteindelijk kon bestellen bij de gitaarbouwwinkel, ook als ze niet op zijn site staan. ik gebruik voor acoustische en archtop enzo trouwens liefst van die one way U-profiel rods.
    Die hoge hotrods vind ik ook maar niks. de two way met platte kan vind ik prima, alleen de bus waar de imbus inmoet zouden ze beter moeten maken, wat dieper.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vandaag de kopfineer verder onder handen genomen. Ik had er twee laagjes dunne fineer als sierrandje onder geplakt, maar nog niet op de kop zelf, vanwege mijn plan voor de truss rod toegang.

    Maar nu dan toch:



    Het idee is, dat ik het plaatje voor de truss rod er niet bovenop schroef, maar er in pas. Eén schroefje in het bochtje aan de bovenkant, om hem vast te houden. En een klein stukje van de kop onder de fineer weggestoken, zodat je hem kunt opwippen door hem bij de topkam in te drukken.
    Ik heb het plaatje met opzet vrij smal gehouden. In de eerste plaats natuurlijk omdat hij tussen de sleuven van de kop moet passen, maar ook omdat je dan hooguit iets te maken hebt met de twee middelste snaren. Als het mee zit, zit de boel elkaar niet in de weg.
    In theorie lijkt het me een hele leuke oplossing, nu nog kijken of het in de praktijk ook werkt. Eigenlijk had ik het natuurlijk allemaal eerst moeten uittekenen, op ware grootte, van boven en van opzij.

    Verder heb ik de brug alvast passend gemaakt, de pootjes moesten wat vlakker aan de onderkant.



    Ook dat lijkt wel wat te worden. Misschien niet zo exclusief als mijn "echte" archtop, met zijn custom eigengemaakte brug, maar zo'n voorgebakken ding kan er ook best netjes uitzien.

    Volgens mij wordt het best een sjiek ding. Vrij ingetogen, strak, sober, maar ergens ook wel deftig. Ik blijf hem leuk vinden! Ben er ook erg over te spreken dat ik tot nog toe nog geen slordigheidjes heb laten zitten die je achteraf toch wel gaat zien. (Afkloppen! Hou dat vast! Hopen dat ik de boel niet verpruts met rommelige bindings of zo... )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #23

    Standaard

    Zo'n beetje mijn vaste commentaar bij zelfbouw als ik het mooi vind; erg knap (meer wordt t niet gezien mijn 2 linkerhanden en gebrek aan geduld)! Fijn ook dat je de moeite hebt genomen om een uitgebreid verslag te plaatsen.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Misschien blasfemie: maar ik zou een tortoise slagplaatje overwegen. Neemt net even de "kille" strakheid weg die zo'n moderne jazzbak vaak uitstraalt.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Hmmm... decisions, decisions... Gelukkig is dat zo ongeveer het laatste wat ik hoef te beslissen, en het kan ook achteraf nog anders.
    Voorlopig hou ik even het slagplaatje aan dat ik al heb uitgezaagd, maar ik hou de suggestie in mijn achterhoofd...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Verder met de kop. De klemmen konden er weer van af, en ik heb het eind bij de topkam netjes rechtgefreesd.
    Als ik het plaatje voor de truss rod er in pas, ziet dat er zo uit:



    Aardig strak. En het idee is dus (als je het plaatje hier en daar een beetje afrondt, zodat hij netjes kan kantelen) dat je hem er zo uit wipt:



    Toen kon er ineens een hele boel achter elkaar gebeuren. Het randje van de kopfineer is mooi te gebruiken om een verloop in de halsdikte te krijgen. Als ik hem zo over een plank schuif, onder de Safe-T-Planer door, wordt hij uiteindelijk zo'n 16 mm. dik bij de kop, en 18 of 19 bij de hiel. (En daar komt dus nog een toets bovenop...)



    Ook de kop is intussen al op dikte, tegen de 20 mm., zodat de stemschroeven netjes op de zijkant passen.
    En daarna ook meteen de frees maar met een geleidewieltje langs de kop. Dan heeft die alvast zijn vorm.



    Toen de plekken voor de gaten voor de stemschroeven uitgemeten, en ingeboord. De gaten zijn netjes groot genoeg en diep genoeg, maar het is weer zo dat je de stemschroeven er met z'n allen tegelijk niet helemaal soepel in krijgt. Ik moet de gaten aan de buitenkant nog wat ruimer maken, zoals met mijn andere nylon nu ook.
    Dat truukje had ik nog niet eerder gelezen: waar de pootjes van de stemmechanieken op hun plaatje zitten, hoeven ze niet strak in hun gat te zitten; ze zitten daar namelijk op dat plaatje vast, en dat plaatje zit aan de kop geschroefd. Dus als de gaten zelf 10 mm. moeten zijn, mag dat in die buitenste kanten best iets van 11 zijn...

    Dan voor elke sleuf twee grote gaten geboord, met de decoupeerzaag de sleuven grofweg uitgezaagd, en tenslotte weer met de frees de zijkanten recht getrokken. Dit alles in de nieuwe bankschroef, die voor dit soort dingen inderdaad verschrikkelijk handig en veelzijdig is.




    De uiteinden van de sleuven bij de topkam heb ik aan de onderkant vierkant gemaakt, en dan met een bochtje omlaag laten lopen. Lijkt wel wat.



    Tenslotte ook nog gekeken naar de nekhoek. De brug op zijn plek gezet, iets hoger gesteld voor het zadel en een beetje inzakken. Bij de hiel ga ik uit van een tong van maximaal 1 cm. dik, een toets van 6 mm., een fret van 1 mm., en nog wat ruimte voor de snaren, dan kom ik daar op een blokje van 19 mm.
    Daar een dikke liniaal overheen, en vervolgens constateer ik een nekhoek van 3,5 graden. Ik heb hem alvast afgetekend op de hiel, maar voor ik hier verder mee ga, moet de body eerst maar eens zo ver zijn dat ik de twee helften op elkaar kan passen.

    En nu ik dit hier zit in te typen, bedenk ik me dat het inzakken van de top juist een averechts effect heeft, en dat ik de brug eigenlijk wat lager had moeten zetten voor de simulatie. Eeeeeuhhh... Ik denk dat ik het nog een keer opnieuw uitpuzzel tegen de tijd dat ik er aan toe ben. Misschien wil ik die tong bij nader inzien toch ook nog wel ietsje dikker. En dan kom ik toch net een halve graad anders uit of zo.

    Dus eerst moet ik aan de body nog een paar stappen doen. Alles wacht nu op een bosje purflings, die uit logeren zijn, en die ik donderdagavond weer mee naar huis ga nemen.
    Laatst gewijzigd door Woml; 17 januari 2016 om 21:06
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooi, die headstock!

    goed voorzien in het kolomboordepartement, zie ik. nice!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    mooie headstock en geniaal afdekideetje...

    redelijk of topic, maar waar krijg je nog zo'n safe t planer?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    mooie headstock en geniaal afdekideetje...

    redelijk of topic, maar waar krijg je nog zo'n safe t planer?
    De originele worden niet meer gemaakt, er zijn diverse copieen ook stewmac laat ze weer ergens maken.
    Staat nog steeds op mijn verlanglijstje.....

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Precies, je was me net voor. Ik heb het ding ooit bij StewMac besteld, een tijdje geleden ging hij uit het assortiment, en intussen hebben ze hem weer terug, maar ziet hij er net even anders uit.

    Ik gebruik hem eigenlijk alleen nog voor dit klusje. Ik heb er een tijd veel meer mee gedaan, maar tegenwoordig heb ik een klein vlakbankje, dat gaat toch een stuk beter. Maar hiervoor blijft hij wel handig!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top