Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 77
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik ben heel erg benieuwd naar de vorm die de top straks gaat hebben.

    Heel veel bouwplezier! Het wordt vast weer benijdenswaardig mooi.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ja, die top, dat wordt nog even afwachten hoe dat precies uitpakt.
    Ik heb vandaag een paar foto's gemaakt van de curve, voor en achter.

    Acherkant overdwars: best overtuigend.



    Voorkant overdwars: mwôh... Minder dan ik had gepland. Nog steeds wel wat, maar de oorspronkelijke bult paste bijna precies op de brug. Nu duidelijk niet meer. Hij wordt dus iets minder hoog dan de bedoeling was.



    Alleen in de lengte, de achterkant:



    Is plotseling een stuk minder aanwezig. En voor:



    Dat heeft dan ineens wel weer wat! Dus precies andersom dan overdwars, eigenlijk! Ik snap het niet helemaal. De enige verklaring die ik kan verzinnen, is dat er nu een boel hele rare krachten aan het werk zijn, waardoor de zijkanten wat verwrongen worden. Ik zie er verder niks van, en de bult in het bovenblad in de lengterichting lijkt me een vrij belangrijk gegeven. Dus die vind ik op zich wel goed lijken, voorlopig.

    Verder heb ik vandaag nog wat nuttigs gedaan ook:
    Logo uitzagen! Vind ik toch altijd best een leuk klusje, priegelen met parelmoer.



    Dan de plek op de kopfineer een beetje wit krassen. Logo er op met plakstift, en inkrassen waar hij precies moet komen:



    Dan uitzagen in de kopfineer, en voorzichtig vijlen tot het er netjes in past:



    Hoeveel foto's mocht ik ook alweer in één keer..?
    Laatst gewijzigd door Woml; 12 januari 2016 om 18:52
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Verder een kanaal voor de truss rod. Dat gaat een stuk makkelijker dan ik gewend ben, met de nieuwe bankschroef:



    Geen enkele keer gewiebeld of uitgeschoten, gewoon meteen helemaal goed:



    Ik heb ook een plan voor de kopfineer en het afdekplaatje voor de truss rod, maar dat moet nog uitgewerkt...
    En tenslotte ook nog een labeltje in de kast geplakt:



    Hij heeft nu dus officieel nummer 1601. Hij moet dus dit jaar af, en ik mag niet stiekem meer eerst iets anders tussendoor gaan doen.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Hé, jij heet ook Lennart
    Ik zie me echter dit nog niet bouwen Ben benieuwd naar het resultaat
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Is dat een hot rod truss rod?
    Doe maar duur

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik weet eigenlijk niet eens precies wat voor een het is. Een dunne, die twee kanten op kan, en de juiste lengte heeft. Vooral dat laatste is bepalend, en ik verbaas me elke keer weer hoe hard ik moet zoeken voor een truss rod die in een akoestische gitaar past. Ze zijn toch veel minder in trek dan de standaardmaat voor elektrische halzen.

    Dus misschien is het wel een hotrod, of een goedkopere kopie. Hij is de goeie maat, daar ging het om.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Die "echte" Hotrod snap ik niet helemaal, hij heeft twee ronde staven boven elkaar en is daarmee erg hoog. Ik heb er ééns een gebruikt maar ik heb de extra functionaliteit van de Hotrod t.o.v. een "gewone" 2 way truss nog niet gevonden. Hij is vooral erg hoog waardoor je een dieper kanaal moet frezen en daarmee ook nog eens meer hout uit de hals haalt. Het enige wat ik kan bedenken is dat dat niet bevorderlijk zou zijn voor de krachtoverbrenging in de hals, de krachten gaan nu door minder materiaal waardoor meer materiaalspanning ontstaat. De blauwe bas die ik bouwde heeft tussen de truss en de achterkant van de hals bij het dunste gedeelte maar 3 mm dikte. Hij zal niet breken, maar het loopt wel tegen het risicovolle aan het ik het gevoel.

    Door de grotere hoogte in de richting van de buiging zou de hotrod intern met minder spanning een grotere buiging krijgen, maar dat geldt alleen voor de spanning in de trussrod zelf, dat "voordeel" merkt het hout niks van. En het staal van de trussrod krijg je echt niet kapot gebogen.


    Daarom, doe mij maar een gewone 2 way, geen hotrods meer, het liefst eentje met een vlakke bovenkant of die rods met zo'n mooi U-profiel.



    Even on-topic:

    Welving ziet er goed uit op de foto.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Zijn die hot rod zo veel hoger dan die blauwe rods van guitarsupplies?
    Ik vind de hot rods vooral erg prijzig, maar ze draaien wel mooi.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ja, ik had er niet eens zo op gelet, maar zag pas toen ik hem er bij pakte dat het twee ronde stangetjes zijn. Ik heb meestal inderdaad ook zo'n twee-kanten-op-ding met één ronde en één platte stang.

    Nouja, hiervoor zal hij het wel doen. De geul is uitgekomen op 11 mm., en ik verwacht dat ik dan nog minstens iets van 5 of 6 mm. aan dikte over houd. En er komen nylon snaren op, dus die trekken niet zo hard. Dus het zal wel loslopen. Ze worden vaker gebruikt, zullen we maar denken.

    De kans is groot dat ik bij een volgend project weer een "gewone" te pakken heb.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #20

    Standaard

    RS-Rik heeft gelijk. Daar bij komt dat ik gewoon weg altijd gek ben op welvingen die er op de foto goed uitzien.

    Dit wordt zo vroeg in het jaar al weer eens van mijn meest favorietste modelletjes. Ik voel het aan mijn theewater.
    Nice hoor L.!
    Ik ga dez proberen in de gaten te houden.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top