Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 77
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard In het verleden behaalde resultaten...

    Dit is weer zo'n topic waar ik niet mee durfde te beginnen voor ik het idee had dat het ergens heen ging. Dat idee begin ik de laatste tijd wel te krijgen, dus nou mag-ie wel eens...

    Intussen loopt dit project al ongeveer een jaar of twee (heeft tussendoor ook een paar keer een aantal maanden stil gelegen), dus dit wordt even een inhaalslag.

    Het begon allemaal, zoals wel meer van mijn bouwsels, met een rare gedachtenkronkel. Ik wilde iets proberen wat ik nog niet eerder gedaan had, en was op zoek naar een gevalletje "zo een heb ik nog niet." Dat valt intussen niet mee...

    Ik had een setje ceder voor een bovenblad liggen, ooit eens meegenomen bij de houtboer met het idee dat ik daar vast nog wel eens wat mee zou kunnen. Beetje donker, vermoedelijk geen wereldkwaliteit, met wat donkere streepjes er door. Ziet er best stoer uit. Het moest dus geen al te chic instrument worden.
    Na een eerdere DGBM was ik bovendien thuisgekomen met een setje palissander, ook lekker donker, en die combinatie stond me wel aan.
    Ik heb vervolgens een hele tijd zitten dubben wat voor akoestische gitaar ik nou nog miste. Nog een OM, om te kunnen vergelijken? Beetje dubbelop. Of toch weer iets anders? Een dreadnought, of een… eeh… tsja… een jumbo? Een L00? Niet een klassieke, want ik heb een fraaie Hanika, ook ceder met palissander, en hij wordt vast niet beter dan die. Dus dat zou denk ik alleen maar zonde zijn. Ik vond de top er ook stoerder uitzien dan een klassieke gitaar zou moeten.
    En toen bestelde ik in een onbewaakt moment een setje donkere stemschroeven voor nylon snaren. Hmm... Toch nylon dan maar? Maar dan wel anders!

    Waar het nou uiteindelijk vandaan kwam, weet ik niet meer, maar ergens rees toen de vraag:
    Zou je ook een archtop met nylon snaren kunnen maken?





    eeh...





    waarom eigenlijk niet?





    Na een beetje googelen kwam ik er al vrij snel achter dat ik natuurlijk toch niet de eerste was die dit wilde gaan proberen. Daniel Slaman maakt ook van die dingen. Ze heten "The Dome". Gebogen bovenblad, dus niet gestoken, nylon snaren, en hij heeft ze met twee verschillende bruggen. Een klassiek-achtige brug (maar extra hoog) op het bovenblad vastgeplakt, of een losse brug met een staartstuk, zoals je op een archtop verwacht. Het verschil is duidelijk te horen, zelfs op een eenvoudig Youtube-filmpje. Maar als je dan toch een archtop wilt, dan vind ik dat hij niet stiekem alsnog moet doen alsof hij gewoon een klassieke gitaar is.
    Dus de mijne krijgt een losse brug en een staartstuk. Gewoon zoals mijn echte archtop ook heeft.
    En voor het gemak zal ik daarvan maar een paar dingetjes overnemen.
    Niet alles, de kop zal bijvoorbeeld natuurlijk niet lukken, maar dan toch de vorm van de klankgaten en zo. Hij hoeft niet zo'n enorme 17"-body, 16" is zat. En dan kan ik de vorm overnemen van een gitaar die ik tegenwoordig standaard in mijn werkhok heb staan om tussen de bedrijven door even te kunnen pingelen: een Dean Stylist (was ooit een impulsaankoop, nooit veel mee gedaan, maar hiervoor leent hij zich prima...)
    Voor de rest doet meneer Slaman (volledig terecht) nogal mysterieus over de bebalking van het bovenblad. Dat verklapt-ie lekker niet! Ik vraag me sowieso af of hij voor de twee bruggen die hij gebruikt, hetzelfde patroon aanhoudt. Zou toch raar zijn? Een vaste brug trekt heel anders aan een bovenblad dan een losse brug er in duwt.
    In ieder geval: dat hoofdstuk zal dus een beetje op goed geluk moeten gebeuren.

    Kortom: het wordt hoogst experimenteel!

    ... en ik heb geen flauw idee of er uiteindelijk een beetje leuk geluid uit gaat komen...

    Goed. Hieronder het verslag dat ik tot nu heb bijgehouden.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    1-3-2014



    Het bovenblad zit aan elkaar, en ik heb het ook al een beetje dunner gemaakt. Nog niet dun genoeg, denk ik, al is het wel erg slap spul. Nu al, met een dikte van 4 mm. of iets in die richting. In ben een beetje bang dat het erg gaat flubberen als ik het nog dunner maak. Maar het is nu in ieder geval nog niet overal even dik, dus er moet nog wel wat aan gebeuren.
    Intussen heb ik wel een aardig ontwerp voor een kop. Klassieke vorm, dus uitlopend naar boven, maar een beetje puntig, niet zo rond. Misschien moet hij nog iets langer, want anders willen de stemschroeven er niet netjes op. Die zijn te lang, er zit nog een versierstukje aan de bovenkant. Eigenlijk heb ik een hekel aan die liertjes, maar bij deze had ik er niet op gelet. En het zijn ook geen liertjes, maar net anders. Maar toch. Zou ik deze dan toch op een ander nylon ding moeten zetten, en voor deze weer andere bestellen?

    En verder was er een plank cedrela, voor de nek. Die moest maar eens glad en strak. Krullen!



    2-3-2014
    De vorm van de Dean overgetrokken, en een tekening gemaakt. Dus grotendeels zoals mijn andere archtop, alleen met een iets kleinere body en een andere kop. Ik heb er maar een kruis in getekend, vooral zodat hij mooi in het puntje uitkomt (ik wil weer een puntje, niet zo’n bochtje zoals de Dean heeft). Ik heb een hele tijd zitten peinzen over balken, en waarom je op de ene gitaar juist hoge tonen wilt benadrukken omdat je de lage gratis krijgt, en andersom. Alles lijkt er op te wijzen dat een kruis de logische keuze is.
    De hoek is nu iets van 66 graden. Volgens mijn archtop-bouwverslag-boek is dat ongeveer de bovengrens, maar ik denk dat dat in dit geval wel goed is. Als ik de theorie goed begrijp. Minder dof, dus meer hoog, en dat mag wel, want ceder en nylon geven allebei al meer laag. Dat soort overwegingen.

    17-3-2014
    Niks gedaan, maar wel even nagedacht over de latjes voor het kruis. Ik denk dat je de kromming op een latje moet tekenen, uitzagen met de figuurzaag, glad maken, en dan plakken met het bovenblad tussen de twee helften van het latje. Zo krijg je de nodige ondersteuning onder het hemeltje, en duw je geen putten in het bovenblad. Zou dat werken?
    Een beetje vent heeft natuurlijk een vacuumpomp om dit soort malle kromme bovenbladen te maken. Maar ja...

    18-3-2014
    Ik heb een draadje voor het staartstuk! Gewoon bij een cellobouwer achter de Albert Cuyp. Voor 4 euri, daar kan meneer StewMac niet tegenop…
    Verder heb ik nog eens naar de stemschroeven gekeken die ik heb, van Der Jung, uit Taiwan, en hoewel ze er best leuk uitzien, denk ik dat ze niet op dit instrument komen. Ze zijn toch een beetje cheapo, een beetje scheef, en eigenlijk passen ze net niet op de kop die ik van plan ben, met zo’n harpje er op. Dus ik denk dat de Der Jungs toch maar op een of andere nylon vakantiegitaar komen, en dat ik voor deze een setje nettere bestel.

    20-3-2014
    Bij Thomann hebben ze redelijk nette stemschroeven. Schallers. Nikkel met zwarte knoppen, niet te excentriek. En een stereoplug, dan hebben we die ook alvast. En ik heb de losse onderdelen voor dit ding alvast bij elkaar in een zakje gestopt. Piëzostrip en electretmicrofoontje voor de versterking (dat truukje ken ik inmiddels), staartstukdraadje, en ik heb voor dit apparaat een van zes messenleggertjes aan gort gezaagd die ik van Ernieman heb overgenomen. Daar kunnen keurig twee sets topkam en brugzadel uit. Dus deze krijgt een topkam en een brugzadel van… eeh… antiek been, zullen we maar zeggen. Hardstikke fout natuurlijk, maar ja, wat doe je er anders mee?

    3-1-2015
    Het ligt al een tijd stil. Maar ik wil er wel graag weer eens mee verder! Intussen heb ik een archtop brug besteld, voorgevormd, met een plastic zadeltje er in, net als op mijn vaders oude Höfner. Zadeltje wordt natuurlijk vervangen, maar dit lijkt wel te kunnen werken, met een piëzo-stripje er onder. Het wordt alleen wel een kunstje om het draadje netjes ergens heen te laten lopen.
    En een truss rod is er ook. We moeten nog even uitpuzzelen waar het uiteinde komt, en hoe je er bij komt. In de kop, vermoedelijk, maar met zo’n slotted headstock wordt het misschien lastig om een ingang met een afdekplaatje te maken.
    Maar hij komt er wel, kan vast geen kwaad om zo'n ding er voor de zekerheid in te zetten.

    27-10-2015
    En we zijn alweer bijna een jaar verder… Maar nu gaat er binnenkort vaart in komen, heb ik me voorgenomen!
    Op de DGBM heb ik een draaiknopje gekocht voor de volumeregeling van de piëzo. Net zo’n ding als op mijn echte archtop.
    En de zij- en achterkanten gaan binnenkort mee naar Den Haag (o ja, dat heb ik hier ook nog niet verteld: ik ben bezig met een kleine gitaarherverherbouwcursus, deels gesponsord door mijn werkgever als jubileumcadeau...), om ze daar op dikte te kunnen schuren. Dan hebben we dat tenminste gehad, zonder dat ik er eindeloos op hoef te zwoegen. Het gaat toch een stuk makkelijker als je de beschikking hebt over dikke apparaten. En verder heb ik vandaag vier latten gladgeschaafd. Dan kan ik gaan proberen om het bovenblad (en ook het achterblad, als ik dat eenmaal heb gevoegd) in een bobbel te plakken. Ik denk dat het wel moet werken, als ik de kromming uit zo’n lat zaag, en het bovenblad dan tussen de twee vormpjes klem. Met dus de rest van de lat als ondersteuning annex mal bij het plakken van de bult. Even uitpuzzelen hoe we de boel netjes opgelijnd houden, misschien met een paar prikkers er doorheen of zo.
    En ik heb een blokje gereserveerd voor het staartstuk. Palissander, te dik voor een simpele brug.
    Laatst gewijzigd door Woml; 5 januari 2016 om 23:11
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Cool project, leuk om te lezen en benieuwd naar het eindresultaat.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    3-11-2015



    Eerst de twee stevigste latjes voorzien van een bobbel. Min of meer op het oog, gewoon een beetje schetsen en dan met de figuurzaag er langs.



    Dan hou je twee keer twee wiggetjes over, die op de bobbels passen. En het idee was dus, om het kruis netjes uit te tekenen, op voor- en achterkant, en dan het kruis er in te plakken met de wiggetjes als steun:





    De twee latten eerst in een kruis gemaakt, met hapjes er uit, en toen een poging gewaagd om ze er zomaar op te plakken. Dat gaat dus niet in één keer. Je moet dat soort dingen niet op goed geluk proberen, dat schiet niet op. De bobbel was in eerste instantie te extreem, met een hoogteverschil van iets van 13 mm. Maar het is gelukkig niet meteen verknoeid. Teruggebracht tot ongeveer 10, dan wil het wel wat buigen.
    Je moet dat gewoon rustig één voor één doen, en de beide latten eerst netjes passend maken. Kunnen we hem tegen het bovenblad aan duwen zonder naden? Zo nee, waar moet dan nog een snipper af? En als er een lat goed zit, voorzichtig proberen om hem in het hemeltje te klemmen. Eerst zonder lijm, en tenslotte met.



    En een volgende keer doen we hetzelfde met de andere lat. En ik denk dat ik de eerste dan gewoon nog in de klemmen houd, tot de tweede ook vast zit.
    Laatst gewijzigd door Woml; 6 januari 2016 om 11:04
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    5-11-2015
    Achterblad en zijkanten mee naar Den Haag. Onder de schuurmachine door, dat schiet lekker op! De achterkanten zijn nu krap 3 mm. dik, en de zijkanten ruim 2. En ze zijn een stuk netter geworden, dit wordt best een mooi ding, zo te zien… Als het allemaal mee wil werken…

    14-11-2015
    Intussen de tweede balk er overheen geplakt, in de boel is nu weer los. En het klapt niet meteen uit elkaar. Ik moet nog zien hoe ik de bobbel naar beneden krijg bij de nek en de staart, maar dat lijkt met enige overredingskracht wel te gaan lukken. De kromming zit vooral overdwars.

    24-11-2015
    De top is nog steeds niet weer losgesprongen, ook al had ik het idee dat de balkjes niet helemaal zitten zoals het hoort. Ik heb mijn multifunctionele mal voor de zijkanten weer eens gepakt, en de Dean daar in geklemd. Dan heb ik een idee hoe de vorm er uit moet gaan zien. De zijkanten waren dus al op dikte, maar ik heb ze nog wat gladder gemaakt. Er zaten nog vrij dikke krassen in van de schuurmachine.
    Verder de cirkelzaag er bij gepakt, en van elke zijkant vier randjes af gehaald.



    Dan heb ik nette bindings, en nog een setje, en de zijkanten zijn nu zo’n 6,5 cm. breed. Dat is ook ongeveer wat de Dean is. Die is iets dikker, maar ik geloof dat die bult wat minder extreem is. Dus al met al ontloopt het elkaar niet veel.

    1-12-2015
    Het achterblad zit netjes aan elkaar, en de lijmnaad is weer schoon. Hij lijkt ook wel te willen buigen in alle nodige richtingen. De vorm van de Dean grofweg overgetrokken, om een idee te hebben hoe groot ik de boel moet maken, en wat streepjes gezet voor drie dwarsbalkjes. Dat zou voor het achterblad genoeg moeten zijn. Binnenkort eens gaan nadenken over de bult die daar in moet komen, en hoe hoog ze moeten worden. De bovenste iets lager dan de rest, en de onderste twee ongeveer even hoog, denk ik. Dan zit het maximum ook aan de achterkant ongeveer ter hoogte van de brug.
    Verder nog een blok geschuurd, misschien moet hij nog wat dunner, voor in de staart. Een nekblok moet er ook nog komen.

    En de eerste zijkant voor het grootste deel gebogen. Ik ben per ongeluk met de verkeerde begonnen, ik wilde eigenlijk de baskant eerst doen. Maar goed, deze moet ook. De taille en de onderste bocht zitten er in, en ik heb hem in de mal geklemd. Hopelijk blijft de vorm er dan netjes in zitten. Wel handig, zo’n mal met paaltjes, dan is het niet erg als er nog ergens een stuk van de zijkant uitsteekt!
    Ook nog even de voorraad hout bekeken. Ik had nog geen toets. Nu heb ik een stuk van een plank palissander af gezaagd, de rest kan dan mooi voor de nylon parlor. En deze is niet heel donker, met vrij aanwezige strepen. Past wel bij het bovenblad, dat ceder zitten ook donkere baantjes in. Ik geloof dat het Santos Palissander heet.

    11-12-2015
    De andere zijkant is nu ook in vorm, de eerste zijkant is afgezaagd waar het puntje moet komen, en er zit een bocht voor het puntje in het laatste restje zijkant.



    13-12-2015
    De cirkel is rond, alle blokken zitten er nu aan vast.



    En nu maar hopen dat er geen rare dingen gebeuren omdat er toch iets niet helemaal krom genoeg of te krom is. Of dat de lijm aan de zijkant van het hielblok niet goed pakt omdat dat de kopse kant is. Maarja, ergens komt die kopse kant. Bovenop, of in de zwaluwstaart, of aan de zijkant. Geen idee hoe dat eigenlijk met de echte archtop ging. Zou ik nog eens kunnen nazoeken. Bovenop lijkt me geen goed idee, want dan heb je het meteen ook onderop. Dus de zijkant lijkt me dan de minst slechte optie.
    Laatst gewijzigd door Woml; 5 januari 2016 om 23:12
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    18-12-2015
    Voor- en achterblad grofweg in vorm gezaagd. Volgende keer niet meer met de dikke decoupeerzaag doen. Dat hakt er behoorlijk in. Figuurzaag, of op zijn minst een fijner zaagblad. De voorkant ging met de figuurzaag een stuk gecontroleerder.

    Het kruis een beetje netjes gemaakt, en naar de zijkanten toe af laten lopen. Het is een archtop, dus hij moet rondom vrij zijn, vind ik. Dat is de manier waarop een archtop trilt.



    De balkjes voor het achterblad op lengte gezaagd, en ook daar een bult in geprobeerd te schaven. Het achterblad is een stuk meewerkender. Dunner ook, dan wil dat wel.



    De eerste twee balkjes zitten er inmiddels op, de derde moet nog als de klemmen weer vrij zijn.

    En verder plakrandjes. De eerste stukken van de plakrandjes zitten op hun plek, maar de klemmetjes raakten op. Ik wil dit toch liefst met de stevige klemmetjes doen, dus dan maar in wat meer sessies.

    20-12-2015
    Meer plakrandjes. En op het bovenblad de klankgaten van de tekening uitgetekend en uitgezaagd.





    Het lijkt wel wat. Eerder iets te groot dan iets te klein. Aan de hoeken van de klankgaten toch maar weer blokjes tegen het inscheuren geplakt. Kan geen kwaad.

    En de derde dwarsbalk zit op het achterblad. Het lijkt precies te passen, al moest ik hem iets lager zetten, dichter naar de taille toe.

    24-12-2015
    De andere kant heeft nu ook plakrandjes.
    Verder nog een begin gemaakt met de hals. De cedrela neck blank die ik heb liggen, is in zijn eentje niet lang genoeg. Tenminste, niet als ik ook nog een paar blokjes voor de hiel moet overhouden. Er is nog een tweede plank, die voor eigenlijk ergens anders voor bedoeld was. Maar dat mag ook mahonie worden.

    De ene plank heb ik nu schuin afgezaagd, om de kop er netjes aan te krijgen.



    Nu nog uitvogelen of ik het hielblok uit die andere ga halen, of dat daar een betere oplossing voor is. Er moet ook nog een tong aan de achterkant, ook niet vergeten... Nee, dat gaat nooit passen. Van die andere plank gaat minstens de helft op. Het zij zo.

    28-12-2015
    De achterkant aan de zijkanten geplakt. Met een heleboel klemmen, en een beetje overredingskracht.



    Daarna de halsdelen op elkaar gelegd, en de schuine kanten strak geschaafd. En toen dat er netjes uitzag, de hals dan ook maar op een stuk bakpapier neergezet, en aan elkaar geplakt.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    31-12-2015
    De achterkant zit er goed op! De bobbel is niet extreem geprononceerd, een millimeter of 6 aan alle kanten, maar toch duidelijk aanwezig.
    De hals ziet er ook goed uit, ik heb de aansluiting (of eigenlijk de hele bovenkant) recht geschaafd, en toen de kop ook. Iets dunner gemaakt, zodat de lengte van de kop nog iets groter werd. Dan heb ik iets meer ruimte om de headstock kwijt te kunnen. Hij mag iets langer dan op de tekening, denk ik.
    En toen kon ik het niet laten: De bovenkant moest er ook op. Ook al heb ik de binnenkant van de top niet helemaal netjes afgewerkt, en ook al zit er nog geen label in de kast. De zijkanten glad geschaafd en geschuurd, lijm er op, en dan het bovenblad. Weer met klemmen, en met wat kracht.



    Wat ik trouwens niet moet vergeten, is een dingetje om de staartstukdraad overheen te leiden. Een stukje been, of ebben, of zoiets. Qua stevigheid ben ik wel voor been, maar het wordt dan wel een vrij opvallend bleek dingetje. Ebben dan toch? Of zal ik weer zo’n stukje been zwarten zoals op de Schwarzenborn? Dat is misschien nog wel het mooiste. En dan kun je je afvragen of dat ook voor de topkam en het brugzadel moet. Maar dat gaat dan weer wat ver. Bovendien weet ik niet of dat ook met dat… eehm… antieke been net zo goed werkt.

    2-1-2016
    De klemmen zijn er weer af, en de boel lijkt vast te zitten. De kast in de steigers, en met de bovenfrees er langs. De overhangende randjes weggehaald, en het lijkt best stoer. Je ziet nu pas goed hoe dik dat bovenblad eigenlijk nog is.



    (Ja, er zit een hapje in de zijkant, maar dat gaat precies goed met de bindingsrandjes straks, heb ik me voorgenomen)

    Door het vastklemmen is wel een deel van de bolling er uit geduwd, waardoor de brug een stuk slechter past. De bult in de top is dus een stuk vlakker dan eerst geworden, maar nog steeds best aanwezig. Ik vraag me af of dat weer terug komt als ik de omtrek nog wat zou uitdunnen. Recurve, toch wel? Maar of de bolling daarmee terugkomt? Denk het eigenlijk niet.

    3-1-2016
    De top hier en daar nog wat netter gemaakt. Schrapen, schuren, tot overal de rommelige dingetjes weg zijn. Deze kan best netjes worden! Ik wil nog eens goed opmeten hoe hoog de bulten uiteindelijk zijn geworden, maar voorlopig gaat hij veilig boven op de kast. Dat ceder blijft erg kwetsbaar.
    Verder alvast wat klein grut begonnen. Slagplaatje, uit een stuk achterblad. Alleen kwam ik er te laat achter dat ik daarmee niet meer genoeg over houd voor een kopplaatje. Dat moet dus uit een ander stukje komen.
    De kop eerst nog eens opnieuw uitgetekend, iets groter dan eerst de bedoeling was, en de kopfineer in eerste benadering uitgezaagd. De gaten moeten er nog wel in, en nog wat kleine dingen, maar de vorm is er wel.

    Even een eerste mockup van de body tussendoor:



    Ook een stukje been gevonden om het touwtje van het staartstuk overheen te laten lopen. Die ligt nu in een busje met zwarte prut zwart te worden. Wit vond ik toch een beetje te veel in het oog springen.
    Het blokje voor het staartstuk aan beide zijkanten glad gemaakt, en puntjes afgezaagd. En de puntjes zitten er andersom weer aan vast geplakt.



    5-1-2015
    Het plaatje kopfineer moest nog een beetje worden bijgewerkt aan de nek-kant, en ik heb de middens uitgezet voor de gaten aan de uiteinden van de sleuven voor de stemschroeven. Als ik deze vaker wil maken, dan had ik er eigenlijk een malletje van moeten maken, voor een volgende keer. Nouja, als hij bevalt, dan doen we dat de volgende keer wel.
    En toen haalde ik het staartstuk uit de klemmen. Ziet er goed uit, beetje in model schuren. Een leuke bocht langs de bovenrand getekend, en met de figuurzaag er langs. Verder de bovenkant een beetje krom gemaakt. Hij lijkt wat dik, maar dat is beter dan te dun.
    Daarna nog een heleboel gepuzzel waar allemaal gaatjes en geultjes moesten komen. Helaas is hij nog niet helemaal af gekomen, want het was kinder-van-school-haal-tijd. Maar het tussenresultaat ziet er al best aardig uit:



    Nou... Zo ver zijn we dus nu. Hij moet nog een labeltje aan de binnenkant, maar ik heb al besloten dat deze nummer 1601 gaat krijgen. Dan heb ik tenminste een stok achter de deur om niet stiekem eerst een ander project te beginnen.

    Wordt vervolgd!
    Laatst gewijzigd door Woml; 5 januari 2016 om 23:39
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Zo’n gaten man ! hou je dwergkonijn in ’t oog ! 

    In het verleden behaalde resultaten …trekken alleszins een wissel op de toekomst 
    Ceder is wel degelijk kwetsbaar, en bruinrood na ’t vernissen., wat een zéer donkere uitstraling geeft. En schitterend accordeert met palissander.
    Er schieten een paar dingen door mijn hoofd : een tailgut is een betere keuze dan een vastgezet staartstuk dat een nodeloze verstijving van het bovenblad inhoudt.
    En dan dat ellendig staartstuk zelf; de massa heeft veel impact op de resonantie, en kan een flink stuk van je snaartrilling opslorpen. Ik pleit voor licht, maar ’t is geen wet van Meden en Perzen.
    Het hieltje is ook een precair gevalletje, want ceder heeft de neiging om nul weerstand te bieden, zodat je hieltje zich langzaam maar zeker ingraaft, tenzij het in het hielblok steunt en je bovenblad amper raakt.
    Een schetsje uit de losse pols :



    De kam : in een massieve kam heb je de mogelijkheid om je piezodraadje via een poot weg te foefelen.



    ’t Is een boeiend project, en het wordt een uniek resultaat.
    F.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    geweldig iemand zijn eigen weg te zien zoeken in een project dat niet gehinderd wordt door zgn wetmatigheden van hoe iets wel of niet hoort/moet.
    maar ik vindt wel dat een veel genoemd object in je relaas een keer helemaal getoond mag worden, want het blijkt wel een gewaardeerd maatje van je te zijn, de Dean. ;-)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    OK dan, even voor de volledigheid: dit is de onvolprezen Dean. "Stylist Deluxe" heet hij voluit.



    Maar nu weer over tot de orde van de dag...

    Het staartstuk is klaar. De geul nog wat dieper, zodat de gaatjes aan de achterkant van het stukje been uitkwamen. De gaatjes doorgeboord, en de bovenkant van het blok afgeschuurd zodat hij gelijk loopt met het benen zadeltje. Hij is daarmee in ieder geval aan de kant van de snaren al een stuk dunner (en daarmee lichter). Ik kan kijken of ik hem aan het andere uiteinde ook nog iets dunner kan krijgen, maar dat luistert wat nauwer, omdat het kabeltje daar in vast zit. Ik wil er niet ineens een gat in hebben omdat ik de uitsparing voor de busjes van bovenaf tegenkom...
    En dan nog het stukje been wat verder glad gemaakt en hier en daar wat afgerond, zodat het de snaren niet door snijdt. Ik denk dat hij het wel gaat doen.
    Ik heb helaas geen nieuwe detailfoto gemaakt, maar hij komt vast nog wel eens voorbij in de plaatjes.

    Het andere stukje been, om het staartstuk overheen te leiden, is mooi zwart geworden:



    Dat staat een stuk beter. Het blijft een goeie tip, met dank aan Ike57!

    De tweede plank cedrela glad geschaafd, en een paar blokjes er af gezaagd. Met z’n drieën onder de nek geplakt, die hiel is nu wel hoog genoeg.




    Toen kon de toets grof op breedte, en de fretgleufjes er in gezaagd. Nog niet op diepte, alleen de positie.



    En tenslotte de toets ook nog definitief op breedte, 48 mm. aan de topkam tot 62 aan het andere eind.

    En ik hou van mockups...

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top