Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Houding en ergonomie, hoe mee om te gaan

    alrighty. Ik ben de laatste tijd wat meer aan het spelen, en merk dat ik enorm loop te klunzen met mijn houding. Ik heb de afgelopen jaren voornamelijk electrisch gespeeld dus stond ik meestal te spelen en dat ging me een stuk gemakkelijker af.

    Ik heb de (western) gitaar, als ik zit, op mijn rechter bovenbeen rusten en de gitaar heeft een hoek van ongeveer 45 graden. Ik merk dat als ik mijn knie iets hoger heb dan mijn heupgewricht, de gitaar stabieler staat en omdat deze ook iets "hoger" staat ten opzichte van mijn linker hand zijn stretches en rare akkoorden gemakkelijker te pakken. Echter heb ik vanuit ergonomisch werken altijd geleerd dat alle gewrichten 90 graden moeten staan om "ontspannen" te werken. Ik vroeg me dan ook af hoe jullie dit doen omdat ik ook eigenlijk van gitaardocenten nooit echt opmerkingen op mijn houding heb gehad, maar vraag me af of ik het wel goed doe? Iemand tips hierover?
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Onmogelijk om van een afstandje te zeggen wat je fout doet, als je al iets fout doet.
    Je doet iets fout als je last krijgt van spieren en gewrichten. Ontspannen klinkt goed maar wanneer je je daarvoor moet concentreren of inspannen kan er een hoop terugschieten tijdens het spelen.
    Wat mijn gitaar docent zei: je rechterschouder moet los, niet opgetrokken, je rug recht, je rechterpols hangend, je hoofd alsof het aan een trouwtje van boven vast zit. En dan hebben we het nog niet eens over je linkerhand.
    Het is 1 van de redenen voor mij geweest om met klassiek gitaar te stoppen dus ik kan het beter vertellen dan het zelf doen. En gediplomeerd ben ik al helemaal niet.
    Maar dat van dat iets fout doen als je last krijgt, daar ben ik vrij zeker van.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Je zou een voetsteun kunnen overwegen. Klassieke gitaristen zetten overigens het linkerbeen op die voetsteun en de gitaar op het linkerbeen, althans met de zijkant, de onderkant rust tegen het rechterbeen. Dan is je linkerhand niet in een acrobatische houding. En je rechtershouder is ook in een ergonomische positie.

    Edit:
    Afbeelding
    http://img.photobucket.com/albums/v4...osition202.jpg
    Laatst gewijzigd door Pearl; 3 januari 2016 om 21:26 Reden: link naar afbeelding toegevoegd

  4. #4

    Standaard

    Aangenomen kind E. kampte met problemen met barre grepen. Dat hier eigenlijk barré wordt bedoeld zal duidelijk zijn.
    Ik heb haar geadviseerd eens wat clips van Segovia te bekijken. Django Reinhart is ook een optie.

    Zij houden vrijwel zonder uitzondering de hals van hun gitaar in een veel steilere hoek omhoog dan nu in de mode is.

    Dus op zich zit je op de goede weg. Er zijn alleen genoeg uitzonderingen. Je pols 90 graden en dan ontspannen werken? Lijkt mij geen goed nieuws.

    Misschien dat je wat duidelijker kunt zijn in wat je hindert?
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    hals hoog is dan weer funest als je met de duim moet fretten...

    Ontspannen is het toverwoord, en dat doe je niet door ingespannen en geobsedeerd op je houding te focussen. Heb wel eens geprobeerd de principles of correct practice van Jamey Andreas te gebruiken, maar ik kreeg juist veel meer last van van alles. Over het algemeen heb ik relatief weinig problemen wat dat betreft. Toen kreeg ik ze juist. Snel mee gestopt dus.

    Overigens, onnodige spanning voel je niet altijd als zodanig. Als je merkt dat je je adem onbewust inhoudt, kan een aanwijzing zijn. Hangt dan ook vaak samen met tricky partijen. Ook dan ontspannen blijven is essentieel, maar niet gemakkelijk.

    Ook akoestisch kun je staand spelen. Gebruik ook een riem, en zoek een houding die zittend, en staand niet al te veel verschilt.

    En vooral, de stoel! Goede maat stoel is voor zittend ook belangrijk. Dus eigenlijk iets wat je kunt afstellen, of desnoods op maat zaagt. In de clip van Hagelslag (sounds subforum) zit ik op een goedkoop Ikea krukje ( 8 euro of zo) waarvan ik de poten korter heb gezaagd. In andere clips (als je de houten leuning ziet) zit ik op een trip trap ding. Zo'n kinderstoel met van die verstelbare voetenplanken. Heb je zoiets niet in huis, ze eindigen vaak bij kringloopwinkels als de kinderen groter worden. Die is ook fijn, kan er zowel met rechterbeen iets omhoog, als met linkerbeen iets omhoog prima mee zitten. Er zijn ook speciale gitaarkrukken te krijgen met verstelbare voetensteunen. No kidding, als ik ergens buitenshuis akoestisch optreedt, en langer moet spelen neem ik zelf een stoel of kruk mee. Met de normaal aanwezige stoelen is het altijd behelpen. Zit je de hele tijd met de ene voet op de andere. Wat overigens in noodgevallen een prima voetensteun is, is de koffer van je gitaar. Moet dan geen tas zijn uiteraard, maar een hardcase.

  6. #6

    Standaard

    Interessant.
    Ik heb zelf erg veel klachten met onder meer gitaarspelen aan hals en rechterarm.
    Niet zo vreemd aangezien ik zowel artrose aan mijn nek heb als een nekhernia.
    Op de pijnpoli werd mij gezegd dat gitaarspelen dan niet echt handig is.

    Stoppen is natuulijk geen optie.
    Het gegeven dat dat ik de rest van mijn actieve vrije tijd op de racefiets doorbreng helpt ook niet.
    Ik ben nu onder behandeling bij een Mensendieck oefentherapeute om mijn houding te verbeteren.
    Binnenkort ga ik langs met mijn gitaar om eens te kijken of ik ook voor mijn gitaarspeelhouding wat tips kan krijgen.

  7. #7

    Standaard

    Hoi allemaal beste nieuwjaarswensen nog.... lees eventjes mee, zit met Ischias, volgens osteo fysio niet te wijten aan houding, denk zelf wel getriggerd erdoor. Ben nu 1 week verder en het gaat beter, niet zonder pijn nog, maar er zit verbetering in.
    Ik ben nu heel eventjes aan het testen in houding voor dit moment.... heel kort!!!
    met gitaar-schouderband en de nek van de gitaar omhoog wijzend zeg maar +/- op klokstand 10voor10.... en zittend met de gitaar zakkend tussen de benen. En mijn rechterbeen veel lager.
    Voorheen zette ik mijn gitaar op rechtse been en rechtse been ook op een voetsteun. Ik heb wel een goede burostoel die ik ook wat hoger zette.
    Momenteel kan ik de spanning op die zenuwbaan rechts dus niet hebben vw Ischias.
    Het is echt zoeken naar een houding die zowel je rug als hand/pols niet belast. Heb dus net een nr met barré en capo op 2 gespeeld in die houding en dat ging ... maar het is erg wennen ook... ik blijf meelezen
    lijkt me dat het ook een rol speelt of je op een OOO -OM of dreadnought speelt... ik speel op een dreadnought.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Je kan er gek van worden, zoeken naar een goede houding als je eenmaal last gaat krijgen. Ik had een gitaardocente die er jaren mee geworsteld had en daar erg op gefixeerd was. Op een gegeven moment hoefde ik de gitaar niet eens meer uit te pakken, stond ik alleen nog maar tegen een muur of liep rondjes met een boek op mijn hoofd. Toen ik zelf weer ging uitmaken wat mijn houding was gingen mijn problemen over. Voor mij werkte het averechts, die "juiste" houding.

    Het heeft denk ik ook te maken met concentratie en wat je oefent. Bij concentratie verstijf je en als dat te lang duurt is dat funest. Bij shredders ligt de carpal tunnel op de loer, bij klassieken schiet het wat eerder fout in de schouders. Heel lang repetitieve patronen in een onnatuurlijke houding, daar houd het lichaam niet van.
    Om heel goed te worden moet je gewoon meters maken, daar ontkom je niet aan dus je houding is dan wel een dingetje.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wanneer je zittend je elektrische gitaar bespeeld zul je hem als je rechts bent op je rechterbovenbeen laten rusten . Je stoel moet een hoogte hebben waarbij je onderbenen een hoek van 90 graden maakt met je bovenbenen

    Daarnaast is het goed een voetenbankje te gebruiken onder je rechtervoet . Daar ik gebruik maak van een volume pedaal heb ik die gewoon onder mijn voet zitten

    Verder is een rechte maar ontspannen rug van vitaal belang , en de schouders moeten ook ontspannen blijven

  10. #10

    Standaard

    Pepe , volgens mij heb je gelijk, houding moet je ook zelf zoeken en ook diversiteit in spelen... en vaak spelen niet ineens 3 uur aan een stuk . Net zoals dansen daar zijn de kmeters heel belangrijk, gitaar is blijven oefenen en vooral er plezier in hebben...

    Ik heb net nog eens even geprobeerd weer een andere houding gewoon zitten netjes 2 knietjes dicht naast elkaar en gitaar met schouderband om en nek wat omhoog en dat beviel eigenlijk goed... zal nog moeten leren doseren steeds maar eventjes tot de ischias echt over is...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top