Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Koch '63 OD pedaal

  1. #1

    Standaard Koch '63 OD pedaal

    Ik heb vandaag het '63 OD pedaal van Koch uitgeprobeerd. Ik had hem speciaal aangeschaft vanwege het feit dat het een Fender vintage preamp betreft met een XLR PA output incl. speaker simulatie. In tegenstelling tot mijn Koch Pedaltone is hij kleiner en slechts op echt een enkele 12AX7 buis gebaseerd (de PDT heeft er 4). Mijn doel is als vanouds om hem rechtstreeks op een PA systeem aan te kunnen sluiten en toch een goede acceptabele stage sound te verkrijgen.

    De Koch '63 OD is een pedaal met een clean en een overdrive kanaal incl. boost. Hij heeft zowel een pre- als een post-loop om effecten in te kunnen mengen. Verder heeft hij een ingebouwde speaker simulator en kan hij eventueel wat extra pedalen met 9VDC 200mA voeden. Ik was van oorsprong wel een beetje kritisch of met zo'n simpel ogend pedaal een leuk mini-pedalboard mogelijk word...

    Resultaten: Het cleane kanaal was precies zoals ik had verwacht en is 100% vergelijkbaar met dat van de Pedaltone PDT4. Een mooie ronde en volle miked Fender Twin/Koch sound. De overdrive brengt meer een SRV achtige tone (incl. solo boost functie) ten gehore voor subtiele overdrive randjes. Wel is het OD kanaal minder goed dan mijn Lex Bos die het een opener karakter (Marshall JTM drive) lijkt te geven.

    Fenders zou ik zelf overigens ook niet snel kopen voor hun overdrive en dus was ik van plan om de Koch '63 OD gaan combineren met een reverb/delay in de post-loop en een goede overdrive/distortion in de pre-loop. Met mijn Eventide H9 in de post-loop en de Lex Bos superdrive in de pre-loop klinkt het al geweldig maar ook met een Brunetti Mercury 2 klonk het redelijk goed.

    Bottom line, de '63 OD van Koch is imo perfect als je direct via mengtafel wilt spelen (zijn speaker simulator is echt fantastisch, binnen zekere grenzen zelfs beter dan Torpedo CAB) in combinatie met een hele fijne basis cleane buizen sound die ook goed werkt met pedalen. Het overdrive kanaal is wat mij betreft een leuke extra ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 30 december 2015 om 00:57

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Is de Koch '63 naar jouw mening beter dan de Reussenzehn Black Face?
    Hoe zou je het verschil in klank tussen deze twee omschrijven?

  3. #3

    Standaard

    Hoi Tristan,

    Dat is moeilijk in te schatten. De Reussenzehn Blackface is erg goed maar heeft weer geen speaker/power-amp simulator. Het voordeel van de Koch is juist dat deze combinatie goed uitpakt.

    Mijn gevoel zegt dat de Reussenzehn Blackface wel iets dynamischer is maar dat de combi preamp + speaker simulator van Koch uiteindelijk weer in een beter eindresultaat op de PA resulteert. Zonder goede speaker emulator klinkt de Reussenzehn namelijk ook niet goed...

    Als ik op de subtiele verschillen zou moeten ingaan dan is de Koch een 6V6-achtige en de Reussenzehn een 6L6-Fender qua karakter. Subtiel maar wel anders.

    Het grotere geheim zit hem wat mij betreft in de speaker simulator ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 30 december 2015 om 00:56

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Dank voor de review!!






    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  5. #5

    Standaard

    werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

    EN voed dan nog external pedals?

    dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

    kan iemand mij tekst en uitleg geven?
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Bedankt Theo!
    Ik begrijp het, er staan nog niet zoveel testvideo's online maar daarin lijkt het pedaal me wel iets meer de moderne kant op gaan dan echte klassieke Fender sounds, klinkt verder wel goed trouwens, zeker voor een direct in oplossing.
    Ze zouden eigenlijk een kleinere versie met alleen de cleane sound moeten maken, de drive overtuigt me wat minder, dat lijkt op de Superlead weer beter voor elkaar.
    Haha, het blijft altijd wat.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Krabbendijke
    Berichten
    117

    Standaard

    Dank voor de review! Interessant dat je aangeeft dat de speaker simulator beter klinkt dan de Torpedo CAB. Ik gebruik nog steeds een Joyo American Sound die direct naar de PA gaat en daar ben ik tot op heden tevreden mee. Maar als de Koch '63 ook nog dat beetje extra buizenwarmte meegeeft aan je sound.....

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

    EN voed dan nog external pedals?

    dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

    kan iemand mij tekst en uitleg geven?
    nogmaals, als je 9V 200mA ter beschikking hebt, en er externe pedalen bij voed.
    kun je dan de Anode 250 V bij voldoende mA verstrekken on goed te klinken?
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

    EN voed dan nog external pedals?

    dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

    kan iemand mij tekst en uitleg geven?
    Nee, de adapter is 12VAC die ook gebruikt wordt om een externe 9VDC spanning te leveren om de Fx pedalen te voeden. Je hebt dus een AC adapter die je moet aansluiten op de Koch. Op de koch zit dan een extra DC uitgang om je pedalen te voeden.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 30 december 2015 om 12:55

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    Ze zouden eigenlijk een kleinere versie met alleen de cleane sound moeten maken, de drive overtuigt me wat minder, dat lijkt op de Superlead weer beter voor elkaar.
    Dat klopt helemaal. Ik zocht eigenlijk alleen een Fender blackface preamp pedaal (net zoals bij reussenzehn) maar dan wel pedal-friendly en als wens een goede poweramp/speaker simulator. Ik had dit al getest met de Pedaltone en daarbij uitgevonden dat het cleane kanaal hiervan ook redelijk goed werkt met pedalen. Gezien het feit dat hij een ook nog eens pre- en post-fx heeft en een extra 9VDC voeding 200mA outlet was voor mij voldoende reden tot aanschaf. Het overdrive kanaal is extra en ook best leuk voor bluesy randjes maar was niet mijn voornaamste reden om hem te kopen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top