Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1

    Standaard Leuke Jazz versterker gezocht

    Ik had al vele jaren een oude Ibanez AS-120 hollow-body gitaar liggen en ben daarmee onlangs wat jazz liedjes gaan spelen met vrienden. Dat bleek eigenlijk erg leuk om te doen en daarom denk ik eraan om deze gitaar nu permanent naar de huiskamer te verhuizen. Nu zoek ik een niet al te dure jazz versterker die ik als aanvulling voor het spelen kan gebruiken en toch goed genoeg klinkt om er plezier aan te blijven beleven.

    Ik zat zelf een beetje te denken in de richting van de DV Mark Jazz 12 maar ben benieuwd naar de ervaringen van andere forum leden ;-)

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Jazzers (vreemde jongens ) houden vreemd genoeg van transistoramps. Kijk eens naar een gebruikte Roland JC-40 zou ik zeggen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Jazzers houden van Twin Reverbs! Maar omdat jazzgigs geen reet schuiven en we dus op de fiets of met het openbaar vervoer naar gigs gaan hebben bijna alle jazzers wel een klein handzaam ampje.

    Elke amp die tot op goed volume clean blijft (dus headroom heeft) is een goede jazz-amp, maar er zijn voorkeuren binnen de jazz-gemeenschap te onderscheiden.

    Mijn amps (waar veel jazz op wordt gespeeld met of m'n Gibson ES-333 of m'n Gibson ES-125):

    Fender Twin Reverb
    Wat mij betreft de Holy Grail voor een mooie cleane jazz-sound (maar voor echte old school 30/40/50ies jazz wordt vaak een amp geprefereerd die minder mid-scoop heeft). Loeizwaar, niet te tillen, zo'n 85 à 90 vette watts, dus alleen voor de grotere gigs per auto (hoewel 'ie op laag volume ook geweldig klinkt).

    Fender Blues Deluxe
    lekker ampje, ik heb zelf het circuit aangepast om dat schreeuwerige en het teveel aan bass dat deze amps hebben weg te halen, hetgeen goed gelukt is. Heeft minder mid-scoop en dus een iets andere sound als de Twin, maar wel onmiskenbaar Fender.

    Session Rockette:30
    Oud jaren 80 transistor-ampje. 30 watt, 12" celestion. Klinkt super zolang het niet kneiterhard hoeft en is heel draagbaar.

    Session BluesBaby 22
    Een soort transitor Deluxe Reverb met mogelijkheid om de mids te boosten zodat je meer richting Marshall/tweed-sound gaat. Ook een fantastisch klinkende transistor amp, héél draagbaar door de Jensen Neo-speaker die ik erin heb gezet. Maar het mag niet te hard gaamn, dan gaat 'ie oversturen. Wat 'ie trouwens beter doet dan menig buizen-bak, maar dan is het geen jazz meer volgens de puristen.

    AER Alpha
    Super voor jazz, 45 watt, 8" speaker en maar 6 kg (!!). Prijzig, maar fantastisch voor jazz in kleine kroegjes. Eigenlijk een amp voor akoestisch gitaar, maar werkt super met mijn ES-333 met humbuckers, heel punchy en direct. Het volume mag niet te hoog worden, gaat niet oversturen maar gewoon niet harder en gaat dan compressen.

    Versterkers die ik ken en uitstekend zijn voor jazz:

    Polytone. Verschillende modellen, de oude één-kanaals met 15" speaker en reverb zijn klassiekers en hebben geschiedenis geschreven.

    Peavey Bandit 65: best bewaarde geheim onder de jazzgitaristen. Klein goedkoop transistor-bakkie dat eigenlijk gewoon prima klinkt en z'n ding doet.

    Roland Cube serie (oud en nieuw): doen hun ding, prima jazz sound uit te halen. Ik prefereer de 60/80, heb een 30x gehad en die verkocht vanwege te weinig vermogen on stage en teveel bijgeluid (hiss en een ingebouwde limiter die niet is uit te zetten).

    Roland Jazzchorus. Ben ik gek genoeg niet zo'n fan van, ik vind ze steriel klinken en een beetje kunstmatig.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Helemaal eens Jay, maar TS vroeg om een budgetversterker. Die Session 30 is inderdaad best ok!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Quilterlabs 101 mini head lijkt me ook wel iets voor jazz.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Op het jazzguitar.be-forum zijn Mambo Amps uit Engeland op dit moment je-van-het. (Zelf nog niet bespeeld)

    Overigens niet echt een budget oplossing, maar leuk om eens te bekijken:

    http://www.mambo-amp.co.uk/index.html
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    ligt er een beetje aan wat voor jazz, maar de kleinere Fenders zijn ook leuk - voor thuis in elk geval.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik weet dat ik heel veel heilige huisjes omver schop, maar luister eens naar de engl Thunder 50 combo met reverb:

    http://youtu.be/ItIjk5BwymU

    De 1e minuut is onvervalst jazz, tweedehands voor 250-300 eu te koop en kan zowel op zacht als flink volume clean z'n ding doen.

  9. #9

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Zo'n Mambo amp ziet er inderdaad ook erg goed uit maar is wat mij betreft wel wat boven budget. Ik heb zelf ooit een Fuchs Clean Machine gehad die het mooiste volle clean produceerde dat ik ooit heb mogen beluisteren (nog beter dan mijn Groove Tube versterkers). Jammer dat ie imo het wat minder goed deed met pedalen anders had ik hem zeker gehouden. De reverb van die amp was fenomenaal. Een buizen versterker zou het dus ook goed voor mij kunnen doen...

    AER had ik zo niet direct aan gedacht maar zou ook interessant kunnen zijn. De Quilterlabs Steelaire lijkt ook heel goed maar zit tevens boven de 1000 Euro. Een Hendriksen amp lijkt me ook wel wat. Helaas is er op dit gebied momenteel niet veel tweedehands te verkrijgen.

    Mijn maximum budget wilde ik op ca. 750 Euro proberen te houden (tenzij er iets spectaculairs langskomt ;-)

  10. #10

    Standaard

    Nog een aanrader van de (tweedehands) Session stal : De Duette. Erg handzaam, 2 kanalen 50 watts in een 12 inch en als je de treble goed tempert vind ik het een mooie gedefinieerde toon hebben. En redelijk goedkoop ook!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top