Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard Regels voor het spelen van covers

    Dag iedereen,

    Wij hebben dus een bandje samengesteld (in België) en de bedoeling is van zo gauw mogelijk de agenda te vullen met optredens. (kleine lokaties rond de kerk)
    Wij spelen enkel covers (Sex Pistols, Ramones, Thermals enz), en nu is mijn vraag:
    mag dat zomaar?
    Problemen omtrent de wetgeving zijn ongewenst.(ik ga ervanuit dat die eender is in België en Nederland)
    Wat moeten we doen om deze te vermijden? Welke 'voorzorgen/preakties' ondernemen de coverbands hier op dit forum?

    Bedankt voor alle info die men mij kan geven.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Volgens mij zorgt de zaaleigenaar voor de afdracht van Buma/Stemra, dus hoef jij je daar als coverartiest niet druk over te maken. Als je niet in een zaal of café staat, of een ander iets waar de Buma niet betaald wordt, zul je dat zelf moeten regelen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Hoe het juist allemaal in elkaar zit weet ik ook niet,
    Maar volgens mij moet de organisator een aanvraag indienen bij SABAM (in Belgie dan) voor het betreffende optreden.
    Want ik krijg regelmatig een formulier aan waarop ik de playlist moet doorgeven in verband met de auteurs rechten.

    Maar als je echt exact wil weten hoe de "juiste" gang van zaken is, zou ik eens contact opnemen met SABAM zelf en daar vragen hoe het allemaal zit.

  4. #4

    Standaard

    België weet ik niet... maar als iemand die het ontstaan van punk nog meemaakte...

    Problemen omtrent de wetgeving zijn ongewenst.
    Wat is er met punk gebeurd???

    Nevermind, veel plezier met spelen. En ik zou me er niet zo heel druk om maken, totdat je zelf een festival oid. gaat organiseren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Wij spelen zelf covers in het hobby circuit, dus zeg 1x per maand eens ergens spelen, variërend tussen kroeg en tentfeest, en in de afgelopen 10 jaar nog niet 1x ook maar een vraag gehad over auteursrechtendingesen. Weet niet hoe het qua wetgeving en naleving zit in België versus Nederland, maar ik zou zeggen speuluhh.

    Heb ook ooit gehoord (maar heb het nooit uitgezocht) dat je wel mag spelen, maar dat de spelregels wat veranderen als je het opneemt.

  6. #6

    Standaard

    ok, welbedankt jongens voor de antwoorden.

    Heb ondertussen heel wat opzoekwerk gedaan, en covers live spelen mag.
    Met die Kleine Onkosten Vergoeding betaal je nog niet eens belastingen op hetgeen je verdiend. (is wel gelimiteerd)
    Inderdaad als je covers opneemt, dan moet je auteursrechten aan SABAM betalen.

    dus.. speluh is idd de boodschap.

    bedankt!

  7. #7

    Standaard

    nou.... zo simpel als "speluh...." is het niet. De zaal / kroeg waar je speelt moet wel degelijk afdragen aan de Buma. Ik zou dat in ieder geval even checken als je ergens speelt. En misschien heeft D3nnis nog nooit een naheffing van de Buma gehad, maar ik wel. En dat is niet fijn.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Hoe zijn ze daar in hemelsnaam achter gekomen ? Dat valt toch niet te controleren zou je zeggen ?

    En waar je ook komt negen van de tien bands speelt wel covers
    Laatst gewijzigd door Brad; 26 december 2015 om 15:02

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wij spelen zelf covers in het hobby circuit, dus zeg 1x per maand eens ergens spelen, variërend tussen kroeg en tentfeest, en in de afgelopen 10 jaar nog niet 1x ook maar een vraag gehad over auteursrechtendingesen.
    Ik heb dezelfde ervaringen de afgelopen 30 jaar. Ook incidenteel beroepszangers begeleid en nog nooit 1 vraag of opmerking hierover gehad.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    nou.... zo simpel als "speluh...." is het niet. De zaal / kroeg waar je speelt moet wel degelijk afdragen aan de Buma. Ik zou dat in ieder geval even checken als je ergens speelt. En misschien heeft D3nnis nog nooit een naheffing van de Buma gehad, maar ik wel. En dat is niet fijn.
    Als degene die het organiseert de buma ervoor moet betalen, hoe kun jij dan een naheffing krijgen (en niet diegene die het had moeten betalen)?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top