Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Even voorstellen

  1. #11

    Standaard

    Hoi Pepe,

    Dankjewel!
    Hoe bedoel je, te lang in de zon gelegen?
    Ja, foto is inderdaad niet zo geweldig en overbelicht hier, camera werkt niet meer zo best.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.515

    Standaard

    Never mind, flauw grapje over de gesmolten kaas vorm. Het eerste waar ik naar kijk is de functie & vorm en dan valt het op dat de kop vrij gecompliceerd is terwijl de meest ideale functie -snaren rechtdoor- daarvoor heeft moeten wijken. Heel boeiend wordt het pas als het een productie model zou zijn.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13

    Standaard

    ok, haha, gesmolten kaas..dit model zou in nederland dus wel moeten aanslaan!

    Je hebt gelijk, inderdaad zouden de snaren mooi recht door moeten lopen op de headstock, mits je geen whammie met locking nut gebruikt, deze gitaar heeft dat wel, dus dat hele principe vervalt en heeft geen invloed meer.
    Wat betreft productie-modellen, de meeste productie-modellen hebben de snaren niet mooi rechtdoor lopen op de headstock, wat dacht je van de les paul b.v.? die valt dan nog mee, maar veel modellen gaan echt extreem uit het lood, of dan lopen ze wel recht, zitten er weer string retainers op zoals de stratocaster..moet je ook van alles aan veranderen om de 'tremolo' goed werkend te krijgen.

    Het is inderdaad geen productie-gitaar, maar een custom-build, daar mag je veel meer van verwachten, productie-gitaren rollen in massa van de band en zouden foutjes juist niet zo boeiend zijn..daar is de prijs ook naar. (sorry, wil niet eigenwijs overkomen, maar ik ben de zoon van een fanatieke gitaargek-bouwer..
    Hier nog een fototje van eentje waar de snaren aardig rechtdoor lopen.


  4. #14

    Standaard

    Voor de nieuwsgierigen, dit is de rest van de gitaar die bij de vorige headstock hoort.

    Ja, ik weet het, niet voor iedereen geschikt en geen standaard model..(kaaspunt?)

  5. #15

    Standaard

    Nog even over het rechtdoor lopen van de snaren in de headstock; ik had het er met mijn vader over en die zei (naast dat hij het geen goed idee vond dat ik me bij een forum aansloot) dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn als de snaren niet loodrecht op de tuners staan.
    Belangrijk is wel dat je een goede topkam gebruikt die ingevijld is in de hoek die de snaar maakt en ook goed op de juiste snaardikte is aangepast, ook als de snaren wel kaarsrecht lopen.
    Daarnaast zou je wat grafiet kunnen gebruiken om de snaren beter er door te laten glijden als je erg heftig speelt.
    Extreem whammie misbruik kun je toch beter een locking nut voor nemen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.366

    Standaard

    Schitterende gitaren Nook, de bouwkwaliteit druipt er van af.
    Ideaal gebied overigens,om mooi exotisch hout te scoren.
    De brug bij de tweede gitaar is dat van hout en uitgebijteld op de body?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.487

    Standaard

    Mooie gitaren, allebei!
    Die eerste ziet eruit als een vrije vorm Iceman!
    Is van de gitaar op de tweede foto de hals nou (opzettelijk) getordeerd?

  8. #18

    Standaard

    Hoi Icvanderhelm en D3nnis,

    Dankjulliewel voor het compliment, ik zal het doorgeven!

    Ja, er is hier in de Amazone heel mooi hout te vinden, en leuk is ook dat je de bomen er bij leert kennen, probleem is de hoge luchtvochtigheid, mijn vader heeft een speciale ruimte gemaakt met een luchtonvochtiger en gebruikt hout dat al goed uitgewerkt is, is wel te vinden in de houthandel.
    Hij heeft ook wel eens een brok hout uit de jungle meegesleept dat ligt daar dan al heel erg lang en is keihard en loeizwaar, heet palo sangre, in het engels bloodwood, mooi voor een knalrode top of fretboards.


    De tweede gitaar is helemaal gemaakt van hout dat heet macacauba, ook de brug, die heeft hij apart gemaakt, zit dus niet aan de body vast.
    Het is een apart ontwerp, maar speelt voor een 9-string heel erg fijn, ook in zittende positie want je neemt hem gewoon op schoot en dan heb je meteen de ideale klassieke speelpositie (zonder voetenbankje , je kunt ook zien dat de plugin hoog zit zodat je daar geen last van hebt.

    Dat de hals getordeerd lijkt komt door de vrij extreme multiscale van 23" - 28 ", van lage F# tot hoge A, en lijkt nog extra zo doordat de headstock in een hoek op de hals staat en ook nog eens afbuigt met de hoek multiscale mee, beetje moeilijk uit te leggen, maar de hals is in ieder geval mooi recht en perfect af gesteld.
    Afstellen kun je alle kanten mee op want deze gitaar heeft twee trussrods die ook nog eens allebei twee kanten op verstellen.
    Pickups zijn ook speciaal gemaakt in de multiscale mee trouwens en op 20 verschillende manieren te combineren bij deze.

    Ik zou ook wel op zo'n 9-string willen gaan spelen, maar voorlopig heb ik mijn handen nog vol aan een 7-snaar die ik af en toe mag gebruiken.
    Laatst gewijzigd door nook; 20 december 2015 om 13:02

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nook Bekijk bericht
    Dat de hals getordeerd lijkt komt door de vrij extreme multiscale van 23" - 28 ", van lage F# tot hoge A, en lijkt nog extra zo doordat de headstock in een hoek op de hals staat en ook nog eens afbuigt met de hoek multiscale mee, beetje moeilijk uit te leggen, maar de hals is in ieder geval mooi recht en perfect af gesteld.
    Heb nog eens zitten kijken, maar komt een beetje door de kleuren van de toets dat ik dacht dat ie getordeerd was.
    Ik bedoelde overigens een "expres" torderen. Heb op dit forum weleens eerder zoiets voorbij zien komen, waarbij de topkam onder een hoek staat tov de body.
    Maar goed, recht is goed natuurlijk

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Heb nog eens zitten kijken, maar komt een beetje door de kleuren van de toets dat ik dacht dat ie getordeerd was.
    Ik bedoelde overigens een "expres" torderen. Heb op dit forum weleens eerder zoiets voorbij zien komen, waarbij de topkam onder een hoek staat tov de body.
    Maar goed, recht is goed natuurlijk
    Dat heb je goed gezien, de kleuren tekening van het hout vertekenen ook nog eens ontzettend, is wel leuk als je de gitaar verschillende kanten op draait dan ziet ie er ineens heel anders uit!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top