Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard Over grote artiesten

    Voor me ligt een 24 sporen tape met opnamen van Demis Roussos. Dat was een grote artiest en als je dan kijkt naar de tracksheets dan valt een ding heel erg op: er zijn 23 sporen gebruikt voor van alles, koortjes, synths, belletjes, trompetjes, percussie etc.

    Maar de grote artiest staat op spoor 20 en dat betekent dat hij de vocalen in een keer heeft opgenomen op een enkel spoor.

    Mensen met studio ervaring weten dat de mindere goden niet zelden veel sporen nodig hebben om het een beetje voor elkaar te krijgen, coupletten op een spoor, refreinen op een tweede spoor, reparaties op nog een paar sporen en als het ff tegenzit heeft zo'n zanger zes sporen nodig.

    Maar Demis was waarschijnlijk in een keer klaar. Ik vind dat geweldig, maar het verbaast me niet.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Wist ik niet, demis is zeker onderschat. Z'n laatste album voor z'n dood stond vol met rock nummers en kreeg goeie recensies.
    Heb je ook weleens met Froger gewerkt? Die schijnt zoveel effecten en galm en limiters nodig te hebben om enigszins te klinken hoorde ik van een prof geluidsman ooit.

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Met René heb ik nooit gewerkt, wel met Koos Alberts, Dries Roelvink en Willeke Alberti. Het zijn net normale mensen.

    Maar Demis was wel wereldberoemd en dan zie je zo'n hele tracksheet vol staan met aantekeningen, terwijl de grote artiest heel eenzaam op een enkel spoortje staat. Heel bizonder, omdat ik het heel lang zelf heb gedaan en soms gestoord werd van de onzekerheid van sommige bekende zangers en zangeressen.

    Dries vond ik trouwens een prima gozer die IRL anders is dan op TV.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Dat ie op 1 spoor staat hoeft niet te betekenen dat ie het in 1 keer heeft opgenomen en er niet gerepareerd is.

    Niettemin, dat one take only met een groot orkest zoals de opnames van Sinatra met Riddle of Nilsson met Jenkins is toch wel andere koek dan lekker knutselen in een studio. Dat geldt ook voor de muzikanten trouwens.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Mooi Han!

    Er circuleert op internet ook een 16 sporen versie van Bohemian Rhapsody. Van de band "Queen"... De basis tracks (hoor je aan de overspraak) is in 1 keer gespeeld. Tweede gitaar ook in 1 keer. Je hoort aan de ambiance dat de Vox versterker keihard staat. Mooi tijdsdocument.

    Ik heb alles van de series "classic albums" gezien en er is toch nog wel veel in een band geknipt en geplakt. Dat was allemaal voor pro tools en dat hebben de engineers onthouden. Ik wil nog een beetje het idee hebben dat er echt gespeeld is. Alle talentenjachten gebruiken vocal pitch correction en ik kan er niet tegen.
    Vriendelijke groet,

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat ie op 1 spoor staat hoeft niet te betekenen dat ie het in 1 keer heeft opgenomen en er niet gerepareerd is.

    Niettemin, dat one take only met een groot orkest zoals de opnames van Sinatra met Riddle of Nilsson met Jenkins is toch wel andere koek dan lekker knutselen in een studio. Dat geldt ook voor de muzikanten trouwens.

    Dat zou kunnen en dat gebeurt ook vaak als men te weinig sporen heeft. Maar als je sporen genoeg hebt repareer je op een spoor er naast en ga je in de mix van het ene naar het andere spoor. Nu gaat het allemaal veel makkelijker, maar met tape heb je geen undo en weg is weg.

    Ik kan me niet voorstellen dat men met een dergelijk grote artiest gaat repareren, dus in en uitprikken op zangspoor.

    Er is een filmpje op youtube van Frank Sinatra die met een orkest in een take het nummer 'It was a very good year' opneemt in 1965. Heel mooi om te zien hoe dat toen ging.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Er is een filmpje op youtube van Frank Sinatra die met een orkest in een take het nummer 'It was a very good year' opneemt in 1965. Heel mooi om te zien hoe dat toen ging.
    https://vimeo.com/56268157
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #8

    Standaard

    ook mooi is een docu van de london symphony die met bekende artiesten american classics opnemen.

    Sinead O'Connor valt genadeloos door de mand.

    En even later krijgt oleta adams een ovatie van het orkest....

    maar die zingt ook wel erg goed
    https://www.youtube.com/watch?v=zY8EYHoSTQI
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #9

    Standaard

    tja, de LSO... ooit de liner notes van Zappa over het LSO gelezen?

    "Rock journalists (especially the British ones) who have complained about the 'coldness', the 'attempts at perfection', and missing 'human elements' in Jazz From Hell should find L.S.O. Volume II a real treat. It is infested with wrong notes and out-of-tune passages. I postponed its release for several years, hoping that a digital technologist somewhere might develop a piece of machinery powerful enough to conceal the evils lurking on the master tapes. Since 1983 there have been a few advances, but nothing sophisticated enough to remove 'human elements' like the out-of-tune trumpets in Strictly Genteel, or the lack of rhythmic coordination elsewhere".
    Bogus Pomp (24:32)
    Large Orchestra Version (Orchestration by David Ocker)
    "This piece is a parody of movie music cliches and mannerisms. It is derived from themes first performed by members of the BBC Symphony during a Mothers Of Invention concert October 28, 1968 at the Royal Festival Hall in London (the original recording has been included in the Mystery Disc of The Old Masters, Box II). The themes were further developed in the film 200 Motels. An early version of Bogus Pomp (for 40-piece orchestra) was released on the ill-fated Orchestral Favorites album in the mid-70's."
    "Built into the composition is a little psychodrama based on the idea that in an orchestra, the principal violist never gets a good solo. What happens in the minds of the other principal string players when the lowly viola gets all the hot licks? Something stupid, of course, culminating in the principal cellist's improvised emotional outburst near the end of the piece. All of this is supported by cheesy fanfares, drooling sentimental passages and predictable 'scary music'."
    Bob In Dacron (12:12)
    "Under normal performance conditions, this piece is coupled with Sad Jane (L.S.O. Vol I). It is a ballet, and has been performed as such by the Berkeley Symphony Orchestra (Kent Nagano conducting). The scenario depicts an unpleasant urban scoundrel (Bob) in his quest for mid-life erotic gratification in a singles bar. The first section, subtitled Bob's Clothes, is a musical description of patterns which do not blend and textures only a 'Bob' could love, as he gets dressed for the evening foray. Battery-operated plastic 'laugh boxes' represent the voices of the 'imaginary girls' Bob seeks to impress. The second section, Bob Gets Drunk shows him in action at the bar. During the Berkeley dance premiere, the bartender, played by a life-sized puppet (operated by two dancers in black), gets so busy serving the thirsty yupsters he literally splits in half, continuing his shift with entrails dangling behind. The rest of the scenario is too lengthy to include here."
    Strictly Genteel (6:53)
    "This was written for the finale of 200 Motels [album]. It has lyrics and was sung by Theodore Bikel, Mark Volman, and Howard Kaylan on the original United Artists soundtrack album released in 1971".
    "The performance included here was recorded in the last hour of the last session of the last night... with no possibility of overtime (at any price) to correct mistakes. During the final 'rest period' just before the big push to get a good take, the entire trumpet section decided to visit a pub across the street. They returned 15 minutes late. No recording could be done without them. The orchestra refused to spend another 15 minutes at the end of the session to make up for their glowing brass section neighbors. I have done as much as possible to enhance this fine British 'craftsmanship' (at least 50 edits in 6:53), but, to no avail... the 'human element' remains intact."

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top