Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Объект 623

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Объект 623

    In Soviet Russia guitar plays you!

    Ooit, in de tijd dat er nog besnorde en strak geüniformeerde ijzervreters over Rusland heerste stuurde een team onderzoekers in het diepste geheim een speciale sonde het heelal in. Deze sonde is door kosmonauten bewerkt tot een elektrische gitaar en met lichtsnelheid teruggestuurd naar moeder aarde. Die meteoriet bij Tsjeljabinsk twee jaar geleden was helemaal geen meteoriet. Het was de terugkeer van dit object van pure samengegraviteerde rock 'n roll. Object 623!

    Het is een Telemaster met carve en gelijmde hals. De voorkant krijgt een afwerking van bladkoper dat chemisch wordt bewerkt tot het turkoois-groen gereageerd is (ik weet niet zeker of het een oxide betreft). De elektronica wordt verder vrij simpel: volume, tone, elementswitch en een schakelbare pre-amp.

    Статистика

    Body: Sapeli Mahonie met Esdoorn strip (taps toelopend)
    Hals: Padoek met Esdoorn strip
    Toets: Padoek
    Frets: Dunlop 6105
    Mensuur: 623 mm
    Pickups: Telecaster element in brug en P90 in halspositie.
    Brug: afgezaagd Tele
    Tuners: Grover
    Pre-amp: FET brouwsel, zoals een Rus betaamd gekopieerd. Iets geinigs van Runoffgroove of tagboardeffects.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 29 november 2015 om 19:39
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Alles op redelijk standaard manier gemaakt, tijdens het daadwerkelijke bouwen schiet ik weinig plaatjes. Ook geen interessante methodes om te laten zien eigenlijk Malletje hier malletje daar, wat frezen op de freestafel en wat vijlen hier en daar.












    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    'Statistica' zou natuurlijk zo iets als 'charakteristica' moeten zijn, maar verder is mijn russisch ook belabberd. 😉

    Ziet er uit als een mooi projectje.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  4. #4

    Standaard

    Achter een fraaie gitaar hoort ook een verhaal te zitten, Rik, ben ik helemaal met je eens.

    Goe bezig!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb een Russisch vriendinnetje.
    Ik zal haar eens om advies vragen. Alle krantenknipsels uit Het Parool over alle eerste ruimtereizen van de Russen zijn namelijk naar haar gegaan.

    Zij spreekt natuurlijk heel goed Russisch, maar speelt geen gitaar.
    Ik speel iets beter gitaar dan dat ik R spreek (niet of nauwelijks) en zo zie je dat wij elkaars goede punten versterken.

    Ik vind de bouw hiervan er veelbelovend uitzien. Een P90 in hals positie? Dat maakt dat ik zelfs het mooiste vriendinnetje even vergeet.
    Ik ga de bouw volgen. Veel plezier.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Heden weer wat verder gekomen: Op de achterkant zijn de porien gevuld met eiwit.

    Mijn methode is: schuren tot p400 --> Eiwit smeren met een kwast --> laten drogen (föhn) --> schuren met p400 + beetje water --> drogen (föhn) --> schuren met P400. Doe het wel buiten want het gaat een beetje muf ruiken.

    Een foto van het resultaat laat even op zich wachten omdat ik verder ben gegaan met het gronden van de bovenkant.

    Een Russisch roerei:


    Ook de bovenkant is geschuurd tot P400, daarna spoot ik er witte primer op. Later (morgen hopelijk) komt er een grondkleur op voor het koper. Dit wordt helemaal geslepen tot P2000 totdat er echt helemaal geen krasje of oneffenheidje zichtbaar is. Dan gaat het bladkoper erop wat daarna weer bewerkt wordt met chemicalien om een oxidatie/ patina te krijgen.




    Het gat voor de P-90 moet ik nog maken. Ik ga zelf een kapje maken van giethars (dunne epoxy). Daarvoor moet ik echter nog mallen maken, (zelf of naar de laserboer).




    Heeft iemand tips voor een dík vet goor heftig space-waardig tele-element? Of heeft iemand die eentje in de verkoop?
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 28 december 2015 om 21:57
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik wil je wel een p90 malletje sturen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Oh, nee, zo bedoel ik 't niet: ik ga een P90-achtige mal maken voor een zelfbouw kapje waar ik een P90 in stop. Het kapje wordt iets ovaler dan een normale P90, puur voor de mooi.


    Bedankt voor 't aanbod in ieder geval!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Aaaah kijk aan!
    Wilde al zeggen, heb er anders zo een freesmalletje voor je liggen haha. Succes man, wordt een mooie plank!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    De laatste tijd heb ik gewerkt aan de finish. De voorkant krijgt een grafische finish. De huid van de ruimtesonde is van koper, hier en daar geoxideerd en chemisch gereageerd tot tinten van koper en groen.

    De voorkant is beplakt met bladkoper. Als je koper laat reageren met chloor wordt het groen. Je hebt CuCL en CuCl2. CuCl is groen en CuCl2 is blauw. Hoe meer chloor er aanwezig is voor de reactie hoe blauwer de kleur wordt.

    De reactie is erg simpel en veilig. Je lost keukenzout (NaCl) op in een zuur en drupt dit op het koper. Een half uur later is je reactie klaar. Er komen geen vervelende stoffen vrij (alhoewel je niet je vingers moet aflikken als daar CuCl op zit) en de reactie kent geen hoge temperaturen of spetters of wat dan ook.

    Het zuur (azijn) werkt in de reactie om het koper van zijn oxidatielaag te ontdoen (koperoxide lost goed op in zuren) en het daadwerkelijke koper in contact te laten komen met de NaCl. Tevens is de azijn de drager van het NaCl.

    Van tevoren heb ik wat teststukjes gemaakt om de juiste verhouding azijn-zout te vinden en de duur en de intensiteit van de reactie te zien. Toen ik dat een beetje door dacht te hebben ging ik verder met de gitaar.

    Later heb ik de gitaar dunnetjes overgeschilderd met gewone koperverf (Lascaux koperverf) om het koperkleurige gedeelte een tikje een egaler uiterlijk te geven.


    Het kleine gaatje met de letters krijgt een boosterswitch. De rocksonde kan lopen op Diesel of Sintin. Sintin is een volledig synthetische raketbrandstof uit het jaar kruik die ze tegenwoordig niet meer maken.











    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top