Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: 12string

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2004
    Locatie
    Brasschaat
    Berichten
    599

    Standaard 12string

    Hoi!

    Ik sta op het punt een 12 string te kopen. Ik heb al een paar prijsvergelijkingen gemaakt, maar wegens beperkt budget wordt 't vermoedelijk een Cort. Andere voorkeuren waren een Ibanez en een Epiphone. Allemaal mooie gitaren, en allemaal wat binnen budget. Nu heb ik me laten vertellen dat bij 12 string gitaren de nek vroeg of laat gaat buigen onder de grote trekkracht van de 12 snaren (6 meer dan een gewone gitaar). Met heeft me ook gezegd dat dit bij goedkopere 12 strings sneller gebeurt... Klopt dit? Wat raadden jullie me aan?
    Life is music!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    geen idee, mail eens een gitaarbouwer. als het zo is, dan zullen die weleens een nieuwe hals op een 12-snaar hebben gezet omdat de vorige krom was.

  3. #3

    Standaard

    Kna me voorstellen dat dat misschien gebeurt bij een bouwer die nooit 12 snarige gitaren bouwt, maar bij merken die dar ervaring mee hebben zou ik het niet verwachten. De gitaren zijn tenslotte voor 12 snaren gebouwd. Qua merk zou ik toch ook zeker naar Furch kijken. Die leveren erg goede instrumenten voor het geld, en ze schijnen nu ook wel uit de kinderziektes te zijn. Er zijn wel wat topics over dat merk op dit forum te vinden. Misschien zijn die net wat duurder, maar een te goedkope 12 snarige is wel al snel onbespeelbaar. Afstelling luistert namelijk wel wat nauwer. Je moet al snel veel kracht zetten. En afstelling is nou net iets waar je makkelijk op kunt bezuinigen als fabrikant. Kost tenslotte tijd. Daar staat tegenover dat je dat ook wel bij veel winkels kunt laten doen.

    Ik heb zelf al zo'n 12 jaar een 12 snarige Aria. Daar is ooit een element ingezet door een gitaarbouwer, die de gitaar toen ook opnieuw heeft afgesteld, en ik heb late de truss rod zelf nog eens opnieuw bijgedraaid, maar dat zijn normale afstelwerkzaamheden. Schijnt dat die Arias af fabriek met 09 snaren worden bespannen terwijl ik in de winkel alleen 010 vind. Dan moet je de hals eigenlijk sowieso opnieuw instellen. Speel tegenwoordig ook op een Bozo uit de 70er jaren en dat gaat ook prima.

    Wat je niet moet doen is de 12 snarige gitaar als 6 snarige gitaar gebruiken. Een neef van me had daar een handje van en die gitaar was op den duur echt niet meer te bespelen. Dan kun je natuurlijk wel problemen met je hals verwachten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top