Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: strijkstok gitaar

  1. #1

    Standaard strijkstok gitaar

    Ik was een artikel over Sigur ros(Ijslandse band) aan het lezen en daar las ik dat hun gitarist gitaar speelt met de strijkstok van een cello, en toen kwam ik op het idee om dit ook te gaan doen, maar ik weet er eigenlijk niks van.

    Nu wou ik weten of iemand mij aan meer informatie over deze techniek kon helpen, of dat iemand weet wat voor apparatuur ik nodig heb en of het duur is zo'n strijkstok.

    alvast bedankt
    $@NDER

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Welkom op het forum!

    Heeft ie natuurlijk van Page afgekeken. En hij was volgens mij ook niet de eerste.
    Maar goed daar ging het niet om.
    Ik denk gewoon proberen. Zoals proberen spelen met een slide. Het lukt je, of niet.
    Het werkt volgens mij in principe net als een Ebow. Of eh....niet soms?

  3. #3

    Standaard

    het probleem met een strijkstok op de gitaar is dat de snaren op gelijke hoogte liggen, je kunt dus alleen d.m.v. dempen aparte snaren pakken. Maar ik zou even op internet zoeken of een muziekzaak bellen voor de prijs van zo'n ding.

  4. #4

    Standaard

    Heb dat wel eens geprobeerd met de strijkstok van een viool (een kennis vraagt of ik viool speel, ik zeg 'nog niet' zegt ze 'wil je er een hebben?' Leek me wel leuk vanwege die stok) Het werkt wel, en voor hele akkoorden is het wel grappig (Klinkt dan een beetje als een middeleeuwse vedel). Je moet de stok wel harsen, en dat is toch weer minder voor de snaren. De hars plakt nogal aan de snaren. Een ander nadeel is dat een goede gitaarhouding en een soepele strijkbeweging niet echt goed samengaan.

    Voor single string gebruik ik een e-bow. Voor hele akkoorden of piep-squeek-knars-effecten heb je een strijkstok nodig (Mad scientist image krijg je daar dan gratis bij).

    Goede stokken zijn erg duur, maar ook overkill voor een gitaar. Misschien eens opletten of je ergens een supergoedkope oefenviool met stok tegen het lijf loopt. Als je losse stokken gaat kopen kun je waarschijnlijk alleen dure krijgen. Rommelmarkt is misschien ook een poging waard.

    PS: voor de mensen die de e-bow niet kennen, dat is dus echt een heel andere techniek, en werkt alleen bij stalen snaren. Het is een soort miniatuur strijkijzer (Pun not intended, maar wel leuk) dat je boven de snaar houdt die je wilt laten trillen. e.e.a. werkt met een varierend magnetische veld. Een soort omgedraaide gitaarpickup zeg maar. Het werkt bij elektrische gitaren ook duidelijk sterker vlak bij het element dat aan staat. Toen ik er een kocht zat er een demonstratie tape bij, die vooral (onbedoeld vrees ik) erg, erg komisch is. Doorspekt met kreten als "More fun than you're allowed to have!" laat een gitarist horen wat er op een elektrische gitaar mee kan. Akoestische gitaren worden over het hoofd gezien, terwijl het daarop juist erg goed klinkt. (En dan met name op 12 string)

  5. #5

    Standaard

    Ik koop altijd de goedkoopste strijkstokken. Deze liggen rond de 100 gulden. Het heeft weinig zin om de veel duurdere te kopen daar de haren erg snel slijten, zeker als je er extrem,e geluidjes uit wilt halen. Wat de hars betreft: dit gaat idd op je snaren zitten maar is met fastfret snel weer te verwijderen. Indien je hier te lui voor bent is er nog altijd de volgende stelling: na 2 maanden keil je toch n nieuw setjes snaren erop.
    Wat betreft de bespeelbaarheid: body ter hoogte van je broeksknoop laten hangen, stok tussen wijs en middelvinger vasthouden en zoals reeds gezegd, dmv afdempen middelste snaren laten klinken (dit voorzover dat gaat, je bent nl iets beperkt door de vlakke brug)Tip1: door het slaan met de stok op de snaren slijten de haren van je stok het hardst. Tip 2: bij aankoop letten op de lengte van je strijkstok. Liefst zolang mogelijk zodat je je tonen lekker lang kan laten doorklinken.Veel plezier.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2003
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    1.566

    Standaard

    jimmy page had (if my memory serves me well) een gebowde brug, dus kon op zn lp single string strijken
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoofd
    lang haar, bakkebaarden, Les Paul en een Marshall, hoe rock & roll wil je zijn

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2003
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    403

    Standaard

    Ja het lijkt mij handig om je brug anders af te stellen. Dus de middelste snaren een hoge actie en de hoge en lage snaren een lage actie. Ik heb het ook eens geprobeerd. Maar het viel behoorlijk tegen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    De Beatles deden dat toch ook al een keer, in de 60-er jaren?

    Ik/wij probeerden dat in 1959 ook wel eens als grapje, op een rustig moment toen ik in een gitaren-winkel werkte.

    Op een Spaanse gitaar gaat het bijna niet, daar liggen alle snaren vlak. Op een bol-halzige jazz-gitaar ging het duidelijk iets makkelijker; niet ieder merk/type was even bol.
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  9. #9

    Standaard

    Ik zag op de DVD van Heart Alive in Seattle (2002) dat Nancy Wilson ook haar akoestisch gitaar met een strijkstok bespeeld. Volgens mij had ze niks aan de kam of zo veranderd. Mijn indruk was dat de gitaar in een open tuning stond. Het is wel beperkt wat je kunt doen, maar wel een geinig effect. Het is zeker niet nieuw want Jimmy Page deed het inderdaad al begin jaren zeventig. Hij ragde de haren op de stok volledig stuk. Nou was Jimmy Page Nancy's grote voorbeeld wat betreft muziek schrijven dus is het logisch dat zij ook eens de strijkstok wilde proberen.
    Download nieuwe TRAILER (6. min) van ons aankomend album http://www.silentagreement.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top