Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard prijs van een goede banjo

    Hey,

    Wat is zo ongeveer de prijs van een nieuwe goede banjo?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    RB-1, kom d'r maar in!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyHorse Bekijk bericht
    Hey,

    Wat is zo ongeveer de prijs van een nieuwe goede banjo?
    Tja, da's wel een wat vage vraag. Stel nu eens dezelfde vraag over een elektrische gitaar en je krijgt vele verschillende antwoorden.

    RB-1 is inderdaad een goede om deze vraag aan te stellen. De instapmodellen daar gelaten, beginnen volgens mij goede banjo's zo vanaf €600,- (bv een van Rekording King) en lopen op tot astronomische bedragen.

  4. #4

    Standaard

    Misschien moet je je eerst afvragen wat je precies wil met een banjo.
    Ik heb zelf als gitarist bijvoorbeeld niet de behoefte om goed banjo te leren spelen, maar ik vind het wel leuk om af en toe wat te tokkelen met een banjogeluid. Daarom heb ik een goedkope gitaarbanjo van Recording King (kost tegenwoordig tussen de 400 en 500 euro). Geen leercurve maar op dit forum heb ik me daarmee tot nog toe niet durven vertonen...
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Misschien moet je je eerst afvragen wat je precies wil met een banjo.
    Om het nog duidelijker te definieren: Wil je banjo spelen of niet?
    Als het antwoord ja is, dan kom je niet om een echte banjo heen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Ik heb zelf als gitarist bijvoorbeeld niet de behoefte om goed banjo te leren spelen, maar ik vind het wel leuk om af en toe wat te tokkelen met een banjogeluid. Daarom heb ik een goedkope gitaarbanjo van Recording King (kost tegenwoordig tussen de 400 en 500 euro).
    Een gitaar banjo gaat je daarbij echt niet helpen.
    Je speelt nog steeds gitaar en alleen de allerdomsten (ook wel "het grote publiek" genoemd) horen het verschil niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Geen leercurve maar op dit forum heb ik me daarmee tot nog toe niet durven vertonen...
    Zo gemeen heb ik het bovenstaande nu ook weer niet bedoeld....
    Maar ik blijf erbij dat een 6 snarige geen banjo is. Ik vind het qua geluid niet genoeg op een banjo lijken.
    Met name het ritme krijg je niet goed (door het ontbreken van de 5e snaar).

    De -met afstand- beste instappers zijn op dit moment de Recording King RK-R35 en 36
    Ook niet verkeerd, maar duurder zijn de Gold Star GF-75 en GF - 100
    Deering maakt ook instappers, maar die zijn stevig aan de prijs en halen het qua geluid niet eens bij RK of GS. Niet aan beginnen.
    Laat je niet in de maling nemen met marketing kreten als 'Mumford & Sons', 'Taylor Swift' of, wat langer geleden, 'Sufjan Stevens'.
    Ik heb geen van die gasten ooit op een beetje aardig banjospel kunnen betrappen, dus....
    Deerings die 'het wel hebben' zijn er vanaf 3000.- en vallen volgens mij dus buiten de doelgroep.

    Er is een hele horde van de China B.V., voorzien van stickers met de handelsnamen Harley Benton, Fender, Gretsch, Hondo, Morris, enz., maar die hebben het gewoon helemaal niet. En kosten soms nog steeds 400.- to 500.- Euro. Zit maar net voor 100.- materiaal in. Echt weggegooid geld.

    Wie echt iets met banjo (of ander Bluegrassinstrument) wil en iets op het oog heeft: altijd even hier een vraag posten.
    Als ik kan helpen jullie een teleurstelling te besparen, zal ik het niet nalaten.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #6

    Standaard

    Hi RB-1, neem aan dat je met onderstaande bedoelt dat een 4-snarige banjo geen echte banjo is ?

    "Maar ik blijf erbij dat een 6 snarige geen banjo is. Ik vind het qua geluid niet genoeg op een banjo lijken.
    Met name het ritme krijg je niet goed (door het ontbreken van de 5e snaar)."

    Zo niet, kan je mij dan vertellen wat je wel bedoelt ?
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Nee, ik bedoel echt een 6 snarige.
    De tenor of plectrum (de twee meest gebruikte 4 snarigen) hebben een geheel eigen repertoire. En dat bestaat echt.
    Probeer je dat op een 6 snarige te spelen, dan loop je vast doordat je de voicing van de accoorden niet goed krijgt. De beste kans heb je nog met werk voor een plectrum in 'Chicago tuning' (= gelijk aan de vier hoogste van de gitaar).
    Op een nog hardere manier ga je de mist in als je het repertoire van de 5 string probeert, de combinatie van rechts een duim en twee vingers en links vijf snaren in een (meestal) open stemming, met op de plek van de 5e snaar ineens een veel hoger gestemde, geeft een volslagen uniek soort geluid, dat op geen ander instrument, of het zou de Dobro moeten zijn, te benaderen valt.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  8. #8

    Standaard

    Helemaal duidelijk nu.
    Bedankt voor de uitvoerige uitleg.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Nee, ik bedoel echt een 6 snarige.
    De tenor of plectrum (de twee meest gebruikte 4 snarigen) hebben een geheel eigen repertoire. En dat bestaat echt.
    Probeer je dat op een 6 snarige te spelen, dan loop je vast doordat je de voicing van de accoorden niet goed krijgt. De beste kans heb je nog met werk voor een plectrum in 'Chicago tuning' (= gelijk aan de vier hoogste van de gitaar).
    Op een nog hardere manier ga je de mist in als je het repertoire van de 5 string probeert, de combinatie van rechts een duim en twee vingers en links vijf snaren in een (meestal) open stemming, met op de plek van de 5e snaar ineens een veel hoger gestemde, geeft een volslagen uniek soort geluid, dat op geen ander instrument, of het zou de Dobro moeten zijn, te benaderen valt.
    Met excuus aan TS, want ik raak hiermee wel een beetje op drift. Maar kan het toch niet laten.

    Lang geleden, toen alles nog beter was (hmmmm.....), was de gewone muziek gedocumenteerd. Ongewone dingen kwam je op het spoor of werden je verteld door ouwe bluesnegers. Die waren half of helemaal analfabeet. Soms konden ze wel hun naam schrijven, maar niet lezen. Dit had tot gevolg, dat ze som met 5 platencontracten zaten en geen idee hadden hoe ze aan die sores waren gekomen.

    Zo eentje leerde mij de Chicago stemming voor gitaar.
    De vier hoogste normaal en de twee laagste snaren een oktaaf hoger.

    De vijf mensen die hier ook van wisten, wisten zeker dat dit de Nashville stemming was. Onder meer omdat bijvoorbeeld Buck Owens (The Buckaroos) dit geintje nog wel eens toepasten. Ik heb toen aangenomen, dat ik niet goed had geluisterd.

    Hier op GN wist Harald mij te vertellen dat alles leuk en aardig was, maar dat de hoogste drie snaren normaal zouden moeten zijn. En de laagste drie een oktaaf hoger. Dàt was pas Nashville.

    Zo doe ik dat dus ook de laatste jaren: Altijd een (elektrische) gitaar.
    En dan open D, want dat jengelt nòg mooier.

    Wie nou wat niet goed heeft verteld of heeft begrepen, blijft altijd een raadsel.
    Maar de 4 hoogste snaren Chicago variant blijkt er toch ook te zijn.
    Het leek mij al vreemd dat bluesnegers hun oren zouden laten hangen naar aalgladde country jongens. Alhoewel je je kunt voorstellen dat dat witte mannen blues is.

    Dank je dus voor je uitleg. Iedere dag steek ik weer wat op. Alleen geen sjekkies meer. Smiley.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 30 november 2015 om 10:47 Reden: typo

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    De prijs van een goede banjo? Staat onderaan de beschrijving...
    Kijk maar hier
    Om van te watertanden, een half jaar ouder dan de mijne, ook door dezelfde winkel verkocht, dus ze zullen nog wel naast elkaar hebben gehangen....

    Toegegeven, een stevig prijskaartje, maar als iemand het even wil voorschieten ga ik misschien nog twijfelen...
    Laatst gewijzigd door RB-1; 7 januari 2022 om 17:18
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top