Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Zelf topkam vervangen van epiphone les paul standard?

    Onlangs heb ik een ander topic mijn op marktplaats verkregen les paul laten zien. Ik vind de gitaar prachtig en hij klinkt ook erg goed vind ik, alleen heb ik nog wat probleempjes met stemmen. De oorzaak hiervan is hoogstwaarschijnlijk de topkam. De topkam is van plastic en zit er al op sinds de vorige eigenaar de gitaar kocht (2005/2006 ongeveer). Tijdens het stemmen kan ik goed merken dat snaren hierin blijven steken, vooral bij de D, G, en B snaren. Ik wil dus graag een Bone nut of een Graphtech Tusq, aangezien die 2 het meest aangeraden worden als ik zo rond kijk op internet.

    Mijn vraag is eigenlijk, is het vervangen van de topkam goed zelf te doen? Of is de kans toch groot dat ik iets ga beschadigen, aangezien ik er geen ervaring mee heb? Als ik zo'n filmpje als deze zo bekijk lijkt het vrij simpel toch?
    https://www.youtube.com/watch?v=tmUAuRs3Og0

    Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een bone en een graphtech tusq nut?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    'Bone' is als het goed is (....) echt 'been', dus gemaakt van een dierenbot (welk dier?? geen idee... ivoor zou niet meer mogen). graphtech tusq is volgens mij een composiet ook al doet 'tusk' vermoeden dat het van een ivoren slagtand (dus: soort van been / bot) is gemaakt.. Composiet materiaal is homogener dan een natuurproduct.... mijn voorkeur (als ik tussen bone of graphtech zou moeten kiezen) zou je nu moeten kunnen raden.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Jep en bot droogt ook uit heb ik gehoord na verloop van tijd?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Bone komt idealiter van de voorpoten van een rund (hoogste densiteit want draagt het meeste gewicht). Een nut perfect snijden ziet er eenvoudiger uit dan het is. En je doet het echt best met geschikte nutvijlen (niet goedkoop). Je kan zelf zaagjes maken van voelermaten maar werkt niet zo smooth als goede vijltjes.

  5. #5

    Standaard

    Topkam vervangen is een eenvoudig klusje. Het vervangen van een plastic kam voor Graphtech kan ik zeker aanraden, heb er goede ervaring mee.

  6. #6

    Standaard

    Super mensen! Bedankt voor de reacties! Is deze dan geschikt? Dan ga ik het toch maar eens proberen. https://www.thomann.de/nl/graph_tech...lotted_nut.htm

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Super mensen! Bedankt voor de reacties! Is deze dan geschikt? Dan ga ik het toch maar eens proberen. https://www.thomann.de/nl/graph_tech...lotted_nut.htm
    Ik heb exact die topkam op een LP uit china geplakt. (geen Epi maar een naamloze kit van Aliexpress) en paste prima na wat creatief met vijl en schuurpapier gedaan te hebben. Het is wel materiaal wat snel verkleurt in de zon. Hij is nu niet meer wit ...

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Ik heb exact die topkam op een LP uit china geplakt. (geen Epi maar een naamloze kit van Aliexpress) en paste prima na wat creatief met vijl en schuurpapier gedaan te hebben. Het is wel materiaal wat snel verkleurt in de zon. Hij is nu niet meer wit ...
    Oh die verkleuring vind ik niet zo erg hoor. Ik heb toch al creme witte bindingen langs de hals en body. Misschien gaat het dan alleen maar beter staan.

  9. #9

    Standaard

    Oke, ik heb inmiddels mijn topkam binnen gekregen en zojuist heb ik hem op mn epiphone les paul geplaatst. Ik heb hem slechts heel iets aan de zijkanten bijgeschuurd totdat hij net zo breed was als de oude topkam en dus de hals. Qua hoogte en dikte had te topkam eigenlijk al dezelfde afmetingen als de oude, dus daar heb ik niets aan gedaan. Het ging allemaal erg makkelijk. Ik heb momenteel de nieuwe topkam op mijn les paul zitten zonder lijm er tussen, omdat ik eerst de snaren er weer op wou zetten om te testen.

    Nu blijkt dat ik ineens een soort buzz hoor als ik open snaren aan sla. Dit is het ergst bij de hoge E-snaar, maar het is ook een beetje bij de andere snaren te horen. Als ik de snaar bij welke fret dan ook indruk hoor ik niets verkeerds. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik zou het vreemd vinden als de actie ineens te laag is, want ik heb niets aan de hoogte van de nieuwe topkam gedaan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hij zal wel wat dieper ingezaagd zijn. Schuif er wat strookjes papier onder om te kijken of de buzz weggaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top