Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Music Op zoek naar een nieuwe western gitaar topic nummer 1000 zoveel

    Hallo allen,

    Zoals de titel al zegt ben ik langzaam in de markt voor een nieuwe Western gitaar. Een nieuwe want ik heb er ook al een. Dit is een Yamaha FGX 412C MAB. Deze gitaar is een dreadnought met een cutaway en een Yamaha ingebouwde versterker. De gitaar vind ik nog altijd heel goed klinken maar eerlijk gezegd heb ik hem volgens mij nooit een op een met een duurdere gemeten. De afwerking is alleen niet helemaal super al is deze ook niet echt verkeert. Maar hij speelt erg zwaar! De snaren staan erg hoog op de hals en ik vind het een beetje zonde om veel in deze gitaar te investeren.

    Nu wil ik gaan kijken voor een upgrade, een iets meer volwassen instrument. Mijn budget is tussen de 500 en 800 euro. Ik weet dat ik natuurlijk veel gitaren vooral vast moet gaan pakken maar wat voor veel mensen een argument is en dus ook voor mij. Veel verschillende merken vind je in de uithoeken van ons land dus is het voor mij heel erg handig om hulp te krijgen bij een voorschifting. Ik weet ook dat lekkere feel en klinkt mooi persoonlijk is. Maar ik denk toch dat echt slecht iedereen herkent en verder ben ik toch gewoon benieuwd naar jullie ervaringen mochten die er zijn.

    De wensen voor mijn nieuwe gitaar:
    Ik wil er alle stijlen op kunnen spelen. Vooral finger picking en met plectrum.
    Lage actie en makkelijk spelend.
    Geen cutaway en traditionele transparante kleur.
    Merk dat ik toch de Dreadnought modellen bekijk maar dat ik ook de OOO modellen erg mooi vind. Deze lijken me qua maat ook erg handzaam want ik ben zelf ook niet zo groot. Alleen weet ik niet of je heel veel merkt van de bredere hals. 12 fretten maakt niet zoveel uit want ik speel niet zo hoog op de hals.
    Graag all solid en anders in ieder geval het bovenblad.
    Elektronica (of passieve versterking) een goede bijkomstigheid maar ik vind de beste gitaar gewoon het belangrijkst.
    En qua prijs zou ik toch liever dichter bij die 500 zitten als bij de 800. Behalve als men zegt dat het echt een essentieel verschil maakt. Bedoel. Dat moet dan echt in de klank zitten. Als een wat soberder model de zelfde prestaties levert zou ik daar voor gaan.

    Wat heb ik al bekeken:
    Heb verschillende Recording kings bekeken. Rd 316, Rd 310, rd 227 en ROS 626 (FE1)
    Yamaha ll6 are en Yamaha ll16m ARE
    Blueridge: br163
    Guild m 120 of d 120

    Dit zijn modellen waar ik naar kijk. Ik vind mijn smaak ook erg belangrijk. Gitaren met eer rare vorm van headstock vallen bij mij daar al op af. Sober vind ik dan weer niet erg.

    Lang verhaal maar toch erg bedankt als er iemand kan helpen met schiften aan merken of modellen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Probeer vooral ook eens een paar Eastman gitaren. Echt goede prijs/kwaliteit verhouding.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    Een goede afstel beurt hoeft helemaal niet duur te zijn en je gitaar is het waard (even de pappie modus aan, ja)
    Dit zijn mijn twee aanraders voor op je test lijst:
    Mwa...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Sigma. Heeft alles wat je zoekt in een gitaar (zijn bijna 1-1 kopieën van Martin), zit in het budget, en zijn gewoon goed (heb een SDR35 en een 000R-28VS).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Naast de Eastman's, kan ik de genoemde Sigma's ook onderschrijven. Prima Martin kopieen voor een leuke prijs.
    Laatst gewijzigd door Joost de Ruig; 23 november 2015 om 15:19

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Standaard

    Ok alvast bedankt. Sigma had ik nog niet genoemd maar had ik ook al naar zitten kijken. Vooral dat model wat jij hebt. Ik heb je topic zitten lezen Alleen ben ik dan ook zeer nieuwsgierig naar de Recording kings mede omdat deze helemaal solid hout zijn. De sigma's dacht ik alleen het bovenblad. Was jij nu puur op smaak en de hals afgehaakt bij Recording king of ook echt op het geluid en bouw kwaliteit. Geloof Japan versus Chinees ook?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Beiden zijn erg goed hoor, en je krijgt heel veel waar voor je geld navenant de prijs.

    De Sigma's zijn precies wel wat duurder geworden (winkelprijs van een krappe 600€ voor de 000R-28VS, ik heb de mijne voor 470 nog kunnen kopen). De rosewood Recording King (ROS627) komt toch rond de 900€ uit, en is intussen discontinued.

    Wij hebben voor de Sigma gekozen omdat die hals niet zo een uitgesproken, harde V-profiel had, en omdat deze satijnglans gelakt is (RC is hoogglans). Bovendien vonden we het de (toen) 400€ meer niet waard, van klank ontlopen ze elkaar immers amper, de bespeelbaarheid van de Sigma was iets beter (zeker na het afstellen), en van bouwwijze zijn ze ook beiden even fraai gebouwd en afgewerkt. Maar zelfs de goedkope Recording King gitaren zijn erg goed, en bieden veel waar voor hun geld.

    Beiden zijn trouwens Made in China hoor.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Standaard

    Zijn dit soort goedkopere aanbieders dan echt beter als d'r grote merken met bijvoorbeeld de Taylor gs mini. Of Martin dx1-r?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bij al die "grote namen" betaal je sowieso al een paar honderd euro puur voor de naam*. De goedkoopste Martins zijn bvb vrij prut (gelamineerde halzen, niet rijp hout, matige finish, matige afwerking,...). Als je geen top-dollar wil spenderen, kun je beter kijken naar minder bekende merken, aangezien zij meer gitaar voor het geld geven (ik steek mijn hand in het vuur, en verkies blind iedere Sigma boven een Martin van onder 1200€).

    (* uitzondering is Guild, die hun GAD-reeks is ook erg goed)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Kijk ook eens bij Blueridge, heb een ooo model (rosewood b&s volledig massief) en ben er erg tevreden over.

    En wat Mr. Fingers zegt, mijn vriendin speelt over een Sigma ooo, fijne gitaar ook!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top