Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Nou dat laat nog heul effe op zich wachten, hopelijk niet te lang. Model is nog niet helemaal goed.
    Ik wacht met spanning af!
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Ik ga dit bouwverslag lekker uitgebreid maken; Veel foto's met uitleg. Zelf zie ik in bouwverslagen het liefst zo veel mogelijk foto's, maar mocht het te veel worden dan hoor ik het wel!

    Vandaag heb ik de scarfjoint gezaagd en verlijmd, de freesbak verder ontwikkeld en wat freeswerk verricht aan de body:


    Alles bij elkaar gelegd wat ik dacht nodig te hebben. De halshoek wordt iets meer dan 10 graden:




    De hoek uitgetekend op hals. De bedoeling is dat ik precies tussen de twee lijntjes door zaag. Waarom is 1 lijntje niet genoeg? Dat zie je op de foto na deze:




    Waar de twee lijnen uitkomen trek ik loodrecht met de blokhaak twee nieuwe lijnen op de boven- en achterkant van de hals. Deze zijn voor mij een stuk belangrijker, want iedereen kan zijn zaag van bovenaf langs een lijn halen, no biggie. Alleen is het lastig om recht naar beneden te zagen. Zeker als je in zo'n nauwe hoek moet zagen. Tijdens het zagen check ik constant of ik nog tussen deze lijnen zit:




    Het begin maak ik met een toffelzaagje. Die is mooi recht en geeft dus een goed begin voor de grote zaag. De zaag tegen de blokhaak gezet voor een strak begin:




    Vaak controleren of de zaag aan beide kanten nog binnen de lijnen valt. Hierna ging ik over op een grotere zaag:




    Hop!:




    Vervolgens de freesbak verder uitgebreid. Nu kan ik met behulp van de twee bouten precies de goede hoogte instellen voor de gewenste hoek (10,5 graden voor de kop). Voorheen legde ik er een plankje of balkje onder, maar dat is niet altijd handig. Het oude plankje dat ik gebruikt heb voor de halshoek zie je nog zitten. Die blijft daar ook nog even, want ik ga de element gaten in dezelfde hoek frezen als de hals.

    Laatst gewijzigd door teunallica; 29 november 2015 om 00:02
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Voorheen ging ik de vers gezaagde scarfjoint te lijf met een schuurblok, een schaaf en een schraapstaal om de littekens van de grove zaag weg te halen. Dat werkt, maar was altijd meer gedoe dan me lief was. Tijd om de nieuwe freesbak in te zetten!

    De hals in de freesbak gezet met wederom extra mallen eronder om genoeg hoogte te krijgen om te kunnen frezen. Het resultaat was zeer goed al zeg ik het zelf! Alles was kaarsrecht en ik heb alleen even met mn schraapstaal de boel afgewerkt voor een echt schoon lijmvlak:






    Tijd om te lijmen. De twee delen vast gezet met twee schroefjes, zodat ik straks met het lijmen geen gedoe heb met verschuivende delen (deze foto is genomen na het lijmen, want ik had geen foto van de schroefjes):




    En klemmen:

    Laatst gewijzigd door teunallica; 29 november 2015 om 00:03
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Terwijl de hals in de klemmen ligt ben ik maar vast wat gaan frezen in de body met een 45 graden bitje.

    Eerst de befaamde Blackmachine armrest:




    De bevel dichterbij de hoorn heb ik in trappetjes gedaan. Deze schuur ik uiteindelijk zodat deze vloeiend doorloopt met de body:




    Dan een kleine bevel rondom de gehele achterzijde:




    Mockup om de gaten voor de electronica te bepalen (en een mockup is natuurlijk altijd leuk ). Als ik weer wat centen heb dan koop ik dezelfde brug, maar dan in het zwart. Dat staat mooier denk ik:




    Het elektronica gat uitfrezen:




    Morgen verder frezen, want het werd wat laat om nog zoveel herrie te maken:




    Ik had echter nog geen zin om er mee te kappen, dus dan nog maar de binding voorbuigen. De verfbrander gebruik ik om de binding zacht te maken zodat deze om het scherpe puntje van de hoorn kan. Als alle binding erop zit haal ik de brander nog snel langs de gehele binding. Als de binding weer afgekoeld is, dan heeft ie de vorm van de gitaar:






    That's it! Morgen weer een dag

    Teun
    Laatst gewijzigd door teunallica; 29 november 2015 om 00:08
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  5. #15
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Sorry, maar ik mòet ff (geheel offtopic) zeuren, hoor!
    Ik zie op een van je eerste plaatjes een ONGEAARD hardplastic stekkerblok,
    zo te zien aangesloten met godbeterd schemerlampensnoer! Aaarrggghhhhh!
    Dat hoort ècht niet in een werkplaats, want dat kan levensgevaarlijk worden...
    Daar moet je serieus verbetering in aanbrengen, joh!
    Slagvaste RANDAARDE contactdoos, rubber (neopreen) kabel enz...;
    doe jezelf een lol & werk veilig.

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Laat me raden . Je heet Teun en houd van Metallica

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Vette shit. Het omgedraaide witte stuk van de neck gaat eraf of blijft ie te zien? Heeft wel wat. Lekker op dreef

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Sorry, maar ik mòet ff (geheel offtopic) zeuren, hoor!
    Ik zie op een van je eerste plaatjes een ONGEAARD hardplastic stekkerblok,
    zo te zien aangesloten met godbeterd schemerlampensnoer! Aaarrggghhhhh!
    Dat hoort ècht niet in een werkplaats, want dat kan levensgevaarlijk worden...
    Daar moet je serieus verbetering in aanbrengen, joh!
    Slagvaste RANDAARDE contactdoos, rubber (neopreen) kabel enz...;
    doe jezelf een lol & werk veilig.
    Bedankt voor je bezorgdheid.
    De stofzuiger en de frees hebben beiden geen aarde aansluiting. Een geaarde stekkerdoos is in dit geval dus niet nodig. Deze stekkerdoos wordt niet voor andere apparaten gebruikt en zit aan de freestafel geborgd. Het vermogen van beide apparaten is niet hoog genoeg om problemen te geven.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Laat me raden . Je heet Teun en houd van Metallica
    Correct . Scherp opgemerk Bradt


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Vette shit. Het omgedraaide witte stuk van de neck gaat eraf of blijft ie te zien? Heeft wel wat. Lekker op dreef
    Ja, ik ga weer lekker man! Puur genieten hier
    Al het witte (spint) gaat eraf. Ik vind het ook wel wat hebben, want het geeft een mooi contrast. Alleen in de hals ben ik er niet zo happig op. Spint is over het algemeen zachter dan de rest, dus bij een niet-gelamineerde hals laat ik het liever weg.
    Ik zat eerst te denk om het spint in de kop te verwerken, maar omdat een Blackmachine kop vrij smal is heb ik maar besloten om ook dat niet te doen. Ik moet bij de kop alles op alles zetten om de boel zo stevig mogelijk te houden.

    (Ik stuur vanavond een reactie op je pm. Heb de tuners nu niet bij de hand)
    Laatst gewijzigd door teunallica; 29 november 2015 om 11:22
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Teun gaan we nog ruilen?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2005
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    660

    Standaard

    Heb me net weer even zitten te verlekkeren op die (onbetaalbare) Blackmachine's toen ik aan dit topic dacht! Ben benieuwd of er vorderingen zijn!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top