Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard Het niet uitharden van Motip lak....... de oven in??

    Hallo,

    Ik ben bezig geweest met een lakproject. Op zich goed gegaan maar nu toch een probleem. Het lijkt erop dat de lak niet goed uithardt.
    Ik heb eerst Motip primer gebruikt, daarna kleurlak en vervolgens blanke lak. Dagelijks een paar laagjes gespoten met tussenpozen van minimaal een half uur. Misschien is dit veel te kort geweest?

    Inmiddels hangt de Tele body een dikke 2 maanden uit te harden maar nog steeds kan ik met mijn nagel een afdruk in de lak zetten als ik hard tik. Dit op plaatsen die onder de slagplaat verdwijnen.

    Nu vraag ik me af of het misschien mogelijk is om de body in een oven te plaatsen en op een bepaalde temperatuur 'af te bakken' om zodoende het lak voldoende te laten uitharden.

    Is dit een bullshit idee en misschien alleen mogelijk met hittebestendige lakken of is dit wellicht het proberen waard?
    Iemand die me tips kan geven?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Maak een teststukje met hetzelfde laksysteem en doe dat in de oven. Het liefst op hetzelfde hout (stukje over?).



    Even wachten op wat andere reacties van ervaren lieden.


    Ik denk aan de volgende verklaring: met tussenpozen van een half uur heeft een laklaag lak niet genoeg tijd om alle oplosmiddelen te laten vervliegen. Na een half uur kun je meestal nog niet schuren/ slijpen. De bovenste laklaag hardt dan uit (die staat in contact met de lucht) en de onderste laklagen zitten opgesloten en harden niet verder meer uit, wellicht nemen de onderste laklagen oplosmiddelen op uit de lagen die je erop spuit. Zeker blanke lak kan andere lagen gaan "opvreten".

    Met lakken als motip (alkyd gebaseerde lakken) heb ik de beste resultaten behaald als iedere laag zeker een dag op kamertemperatuur kan drogen.

    Wellicht heb je de lak ook te dik aangebracht.

    Lakken blijft een kwestie van geduld, ik heb de indruk dat zo'n beetje iedereen op dit forum en daarbuiten dat ooit "the hard way" ervaart


    De oven-oplossing heb ik wel eens op brommerfora gelezen. Zelf wel eens lakplamuur laten uitharden in de oven, dat ging prima, maar dat was op een multiplex kastje en dat werkt niet bij relatief lage temperaturen (80 graden).
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 21 november 2015 om 12:18
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik ben geen lak expert maar kan me volledig vinden in RS-Rik zijn verhaal.

    Als toevoeging:
    Mijn eerste zelfbouw gitaar, van 2006, heb ik met acryl spuitlak gelakt, en die lak is tot op heden kwetsbaar; daarom de vraag waar je je lakwerk mee vergelijkt. Ik heb het idee dat alkyd misschien nog wel zachter is dan acryl.
    Ik heb het liefst poly lakken of 2k lak op mijn gitaren omdat die veel krasvaster en zweetbestendig zijn.
    Je body materiaal kan ook nog invloed hebben op het indrukken met je nagel, denk bij zacht body hout aan een ei.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    We hadden een grenen tv tafel met door de jaren heen veel krassen er op.
    Vanaf fabriek waarschijnlijk geen dure lak gebruikt en je zag alles er op. Een kopje hete thee gaf al een afdruk.
    Mijn zwager vaart en heeft de beschikking over "Boot lak", wat hij zelf thuis ook gebruikt en volgens zijn zeggen onverwoestbaar.
    Ik dacht dat het altijd een beetje grootspraak was, tot hij mijn grenen tafel heeft gelakt met dat spul.
    Nou, zit er al 2 jaar op en (zo op het gezicht) geen enkele kras.
    Die lak is keihard.
    Misschien is dat ook op de gitaar te gebruiken?

    edit: En er zit ook een enorme glans op, zelfs na 2 jaar.....

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties,
    Ja, ik ben waarschijnlijk te ongeduldig geweest en heb de laagjes te snel na elkaar gespoten. Toch lees ik ook vaak dat 20 minuten tussen de lagen voldoende zou moeten zijn... niet dus. Waarschijnlijk speelt de natuur ook een rol. Luchtvochtigheid, temperatuur uiteraard..

    Dat idee van die oven heb ik idd ook op zo'n brommerforum gelezen alleen hebben ze het daar ook over hittebestendige Motip lakken. Dus het kan maar zo wezen dat ik dit niet moet gaan doen.
    Ik ga zeker even een paar tests doen, gewoon om te kijken wat er gebeurd.
    Misschien dat iemand hier ooit eens een poging heeft gedaan?

    Ik had eigenlijk beter kunnen weten, net als jij D3nnis heb ik een jaar of 8 geleden ook al eens zoiets gedaan en ook het lakwerk op die body is nog steeds week.
    Laatst gewijzigd door albondiga; 21 november 2015 om 13:26 Reden: spelfout

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    motip lakken zijn volgens mij geen alkhyd. Ik heb es ooit gamma lak gebruikt (genuine alkyd) over een laag motip en je wil niet weten wat voor maanlandschap dat werd qua chemische reactie.

  7. #7

    Standaard

    Klopt Barno, Motip lakken zijn acryl lakken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik had mijn zwager nog even gevraagd over dat boot lak (jacht lak), maar dat blijken we niet te kunnen kopen.
    Wellicht dat dit in de buurt komt, maar moet er met de kwast op:
    http://www.sigma.nl/professional/ass...ar-yacht-gloss

    Misschien het proberen een keer waard?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Huh, ik dacht altijd dat Motip alkyd was bij uitstek. Er staat gewoon groot Acryl op.

    Zou het opgesloten oplosmiddelenverhaal dan nog ergens op slaan? Heeft acryl niet ook oplosmiddelen?

    Post eens een foto van het oppervlak. Ik zou er nu trouwens niet nog meer op smeren, zeker geen bootlak met de kwast.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10

    Standaard

    De bootlak optie ga ik zeker onthouden voor een eventueel volgend project maar bij deze body is in principe klaar en ik zit alleen met probleem van het niet uitharden. Bedankt voor de tip.
    Erg jammer want ik ben voor de rest wel heel tevreden. Vandaar het idee voor het 'afbakken' in de oven.

    Ik wil binnenkort even een paar foto's maken, maar dan wil ik even de juiste omstandigheden afwachten want ik krijg de kleur er maar niet op zoals ie in levende lijve is.

    Het polijsten is me eindelijk ook eens gelukt. Bij eerdere Motip projecten hield ik altijd een enigzins dof en krassig oppervlak over. Ik heb nu schuurpapier tot 2500 grit gebruikt, daarna Commandant 4 en dit uitgepoetst met watten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top