Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard Fender Jaguar Pickups: suggesties?

    Hoi!

    Er bestaan reeds dergelijke topics, maar er komen nogal wat nieuwe bouwers/fabrikanten bij, dus daarom dit specifieke verhaal.

    Een vriend van mij heeft een hele mooie Japanse Jaguar in een gouden kleur, ik vermoed "shoreline gold", maar zal volgende keer een fotootje posten. Ze lijkt in elk geval op deze:



    Aangezien ik meer ervaring heb met het prutsen aan gitaren dan hij, vroeg hij mij om deze in goeie staat te (laten) brengen en te upgraden waar mogelijk/nodig. Een fijne opdracht, want ik vind het een prachtig stuk! Mijn ervaring met Japanse gitaren is dat de hardware vaak niet "on par" is met de bouwkwaliteit van de gitaar, dus ik wil hem aanraden ook de electronica te laten nazien en indien nodig, te vervangen. Mocht daar iemand al ervaring mee hebben, tips altijd welkom!

    Nu, pickups!

    De Japanse klinken dunnetjes, zoals vaak bij Jappen. Wat hij wil is een verbetering op dat gebied. De gitaar moet veelzijdig zijn, zowel voor helder clean als voor stevig ritme werk gebruikt kunnen worden en het typische jaguar geluid moet ten alle tijden aanwezig blijven!

    Zelf ben ik geen kenner van jaguars, dus ik kom tappen uit dit oneindige kennisvat genaamd Gitaarnet.

    - Budget: niet boven 300 euro (geïnstalleerd)
    - Geen high gain pickups a la Seymour Duncan Quarter Pounders
    - Geen gefrees/gehak in de body

    Ik had al gekeken naar Seymour Duncan (vintage, antiquity en antiquity II) en VVG en ook de Pure Vintage Fender pickups...

    Er gaat op vanalles gespeeld worden, maar voornamelijk Vox AC15/AC30 en Blackstar Artisan 15. Genre muziek: pop/rock (zie sig)

    Wie kan mij iets aanraden? Laat maar komen!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Voor onder de €200 moet je kunnen slagen. Gitaarbouwers als Oigun (Eugen hier op het forum) van Gun in Haarlem en Eric Smit van Smitty in Nieuw Vennep maken pu's naar wensen van de klant. Erg goed en in dezelfde maat als de huidige pu's . Dichter bij huis zou je Barno eens kunnen vragen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Jaguars klinken gewoon dun, ook met goede pickups. Althans, als die pickups Jag-pickups zijn en als je de pots houdt zoals ze zijn.

    De elektronica van een standaard jag:

    switch bovenste hoorn omhoog:
    alleen neck pickup met pots met lage weerstand (50K ohm) met daardoor een warmer geluid.

    switch bovenste hoorn omlaag = 'lead' circuit, die schakelaars en pots beneden.

    Deze pots zijn 1000K. Betekent dat ze weinig hoog lekken naar de aarde, vandaar het schelle van de jaguar. In Tele's en Strats zit standaard 250K. De derde schakelaar laat hem nog dunner klinken.

    Ik heb de neck pickup van mijn CIJ Jag vervangen door een Curtis Novak, die echt heerlijke pickups maakt. Die klinkt véél mooier, levendiger en natuurlijker, maar NIET voller. Het blijft een Jaguar! De brug heb ik vervangen door een Curtis Novak JMX Jag, een Jazzmaster pickup voor Jaguar. Klinkt zoals je zou verwachten... als een Jazzmaster

    Novak is een goeie gast. Stuur hem een mailtje met je wensen, hij vraagt de hoofdprijs niet én denkt met je mee. Hij kwam zelfs met de suggestie een P90 voor me te maken voor de Jag, maar toen ben ik dus voor de JMX gegaan.

    Dus dat kan ik van harte aanraden, maar belangrijkste zijn toch die potmeters. Ik heb ook nog een tijdje op beide pickups die 50K weerstand gehad, maakt hem voller (want minder hoog. Klinkt muzikaler dan het terugdraaien van de tonepot!) maar prikt daardoor ook minder.

    Ohja, en die klauwen. Weg ermee!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Thnx! Ook maatwerk is welkom inderdaad. Zo wilde wij oorspronkelijk Steffsen pickups kopen, waar ik heel goede ervaringen mee had, maar de beste man is helaas recentelijk overleden...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    heb ook nog een tijdje een humbucker erin gehad trouwens, maar voor rock vind ik dat juist niet zo lekker (althans, de SD JB Jr). Smeert teveel dicht, terwijl de Jag juist wil prikken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Jaguars klinken gewoon dun, ook met goede pickups. Althans, als die pickups Jag-pickups zijn en als je de pots houdt zoals ze zijn.

    De elektronica van een standaard jag:

    switch bovenste hoorn omhoog:
    alleen neck pickup met pots met lage weerstand (50K ohm) met daardoor een warmer geluid.

    switch bovenste hoorn omlaag = 'lead' circuit, die schakelaars en pots beneden.

    Deze pots zijn 1000K. Betekent dat ze weinig hoog lekken naar de aarde, vandaar het schelle van de jaguar. In Tele's en Strats zit standaard 250K. De derde schakelaar laat hem nog dunner klinken.

    Ik heb de neck pickup van mijn CIJ Jag vervangen door een Curtis Novak, die echt heerlijke pickups maakt. Die klinkt véél mooier, levendiger en natuurlijker, maar NIET voller. Het blijft een Jaguar! De brug heb ik vervangen door een Curtis Novak JMX Jag, een Jazzmaster pickup voor Jaguar. Klinkt zoals je zou verwachten... als een Jazzmaster

    Novak is een goeie gast. Stuur hem een mailtje met je wensen, hij vraagt de hoofdprijs niet én denkt met je mee. Hij kwam zelfs met de suggestie een P90 voor me te maken voor de Jag, maar toen ben ik dus voor de JMX gegaan.

    Dus dat kan ik van harte aanraden, maar belangrijkste zijn toch die potmeters. Ik heb ook nog een tijdje op beide pickups die 50K weerstand gehad, maakt hem voller (want minder hoog. Klinkt muzikaler dan het terugdraaien van de tonepot!) maar prikt daardoor ook minder.

    Ohja, en die klauwen. Weg ermee!
    dun, ja da's waar, maar je hebt Japans dun en jaguar dun.. Ik wil naar het tweede.

    Die Curtis Novak krijgt veel lof, maar ik kan mij voorstellen dat er dichterbij ook kwaliteit pickups te vinden zijn. Import kosten jaagt de prijs misschien onnodig omhoog? Wat maakt zijn pickups dan zo de moeite waard? Eerlijke vraag hoor, niet om moeilijk te doen.

    En wat is dat met die klauwen??

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Toen ik de klauw verwijderde was alle microfonie verdwenen, dus sindsdien kon ik veel mooier feedbacken en op hogere volumes spelen.

    Importkosten vallen best mee, heb destijds (jaar of 5, 6 terug) 135 euro betaald voor de neck pickup, bij een catalogusprijs van ik meen 95 usd.

    Ik heb geen ervaring met andere pickups, afgezien dus die Seymour Duncan die niet te vergelijken is. Ik weet van Novak dat hij een chille gast en bekwaam en bovendien creatief vakman is, niks ten nadele van andere kandidaten

    edit: ik kan dat onderscheid tussen jag en japans dun beamen, dat los je idd op met betere pickups.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 17 november 2015 om 18:56

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Bedankt, ik ga het eens bekijken! Ik begrijp alleen niet goed hoe die klauw (da s toch het metalen profiel waar de pickups in zitten?) voor microfonie zorgt?? Wel bedankt voor de tip!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    of nouja, het piept in elk geval. Ik snap ook niet hoe.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Als ik zo wat verder zoek, zijn er maar relatief weinig firma's die jaguar pickups kant en klaar afleveren. Seymour Duncan, Fender, Lollar, VVG en Curtis Novak zijn degenen die ze op hun website aanbieden (er zijn er vast nog wel). Maar toch een klein aanbod als je gaat vergelijken met bv stratpickups of humbuckers! Bare nuckle, lindy fralin enzo, waar zitten die met hun Jaguars??

    Maakt de zoektocht iets eenvoudiger wel...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top