Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Muziekhouder Banjo

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentCapella Bekijk bericht
    Het is overigens een Morris bluegrass-banjo, waar de 5e snaar van af is gehaald om als plectrum-banjo te kunnen gebruiken, vandaar waarschijnlijk de stemming.
    OK, begrepen.
    Even voor de duidelijkheid, een Morris is een beginnersbanjo die eigenlijk geen geweldig goede constructie heeft en daardoor ook zo klinkt. Just telling it like it is......
    Maar dat doet uiteraard niets af aan de praktische waarde als instap instrument. Vooral op blijven spelen tot je wat beters hebt.
    Alleen gaat het in een band niet werken of op zijn best uiterst moeizaam. Je mist klankkleur, sustain, dynamiek en volume, en voornamelijk de combinatie van dat alles.
    Dan heb je toch echt iets nodig in de stijl van de oude Bacon & Day Silver Bell's of -mijn specialiteit- Gibson Mastertone's.

    Van de laatste worden meer dan uitstekende kopieen gebouwd door Recording King en dat ook nog eens tegen een heel schappelijke prijs. De rest is of flink duurder of -voor dezelfde prijs- de overstap van de Morris niet waard. Bruikbaar acht ik de RK-T35, 36 & 75.
    Naar ik begreep zijn de 60, 80 en 85 alweer uit produktie.
    Ik heb zelf (naast de Gibson RB-1) een RK-R75 5string als mijn back up banjo en daarmee durf ik me op ieder podium te vertonen....

    Overigens worden voor jazz meestal Gibsons met een 'archtop' toonring gebruikt, terwijl bij de 5 string de 'flathead' ring de voorkeur heeft. Of RK ook 'archtops' (en dat is een heel ander begrip dan de gitaren met dezelfde naam) heeft weet ik eigenlijk niet. Logischerwijs zelf nooit naar gezocht.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentCapella Bekijk bericht
    Als ik dit onder de knie heb wil ik die 5e snaar wel gaan proberen.
    Ik waarschuw maar even: dat is ongeveer zoiets als de overstap van een enkel- naar een dubbelrietinstrument, of andersom. Je blaast in allebei, maar voor de rest is het zo verschillend, dat je weer vanaf de bodem kunt beginnen.....

    De standaardstemmingen voor de 5string zijn gDGbd, gCGbd en f#DF#ad.
    Ik heb op mijn 5-strings stemmechanieken zitten waarmee je tussen vooraf in te stellen toonhoogtes heen en weer kunt schuiven. bijv,: 4 C>D of D>E, 3 G>F#, 2 b>a of b>c en 1 c>d
    Met de settings als in de blauwe intervallen heb ik ooit eens een leuk niemendalletje in elkaar geprutst.
    En dat klonk dus zo.
    In de tweede break (bluegrass voor 'solo') raak ik geen fret meer aan...
    Laatst gewijzigd door RB-1; 17 november 2015 om 20:03
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  2. #12

    Standaard

    Wow, dat klinkt goed!

    Dankje voor je uitgebreide antwoord. Ik kon eerlijk gezegd weinig info over de Morris vinden, maar kon hem redelijk goedkoop inclusief koffer etc. van een bevriende muzikant overnemen, hij heeft over het algemeen goed materiaal en is er zuinig op (en we hadden nog wat geld van optredens te verrekenen, dus ik ben min of meer uitbetaald met een banjo ). Vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet echt, dus voor mij klinkt het al snel behoorlijk. Maar die Recording Kings zitten inderdaad in een schappelijke prijsklasse, dat is wel de moeite waard om wanneer ik er zo veel lol in hou als op dit moment een keer naar te gaan kijken.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentCapella Bekijk bericht
    Maar die Recording Kings zitten inderdaad in een schappelijke prijsklasse, dat is wel de moeite waard om wanneer ik er zo veel lol in hou als op dit moment een keer naar te gaan kijken.
    Over de banjo's van Recording King kan ik niets zeggen, maar over het algemeen maken zij in de budgetsfeer heel behoorlijke kopieen voor een redelijke prijs. Zelf heb ik een Tricone (Dobro) van RK en die bevalt erg goed. Laatst speelde ik op en Parlor van RK en die vond ik ook heel behoorlijk. Zoals Donald Trump vaak zegt: Stjayna

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Het opperhoofd van de RK banjoafdeling is Greg Rich, die ooit bij Gibson de kwaliteit in ere herstelde na de donkere jaren ~68 tot 87. Na zijn ontslag (hij wilde alleen goede banjo's maken en niet meewerken aan rare praktijken die het management had bedacht) Rich & Taylor opgericht en een paar jaar terug voor Musik Link (de huidige eigenaar van het Recording King label) de bezem door de banjo lijn gehaald. Met de introductie van de 75, 35 en 36 hebben ze een aardig kunststukje geleverd. Luthier Scott Zimmerman, die al jaren in Japan werkte, heeft de Chinese productielijn op poten gezet en het personeel getraind. Een van de belangrijke factoren waardoor RK zich onderscheidde van de rest van de China bv.
    Dit kreeg ik ooit van hem (had hij uit de container gered, samen met onvervangbare documentatie uit de glorietijd van de Gibson banjo (1925-1941)

    Voor een speciale editie van het Earl Scruggs model (basically een 'Hearts & Flowers' Granada, maar dan zonder gravering en gold plating, behalve de toonring dan, maar wel met een inlay op de eerste fret) had Earl zelf wat avondjes overgewerkt en een paar dozen labels gesigneerd. Er blijft altijd wat over en daar is dit er een van......

    Uiteraard hoor je -als je goed luistert- een verschil tussen mijn RK 75 en de vintage RB-1, maar het is zo weinig, dat ik er zo ieder podium mee opstap.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Uiteraard hoor je -als je goed luistert- een verschil tussen mijn RK 75 en de vintage RB-1, maar het is zo weinig, dat ik er zo ieder podium mee opstap.
    Hier het zelfde stukje als eerder, alleen zonder ingespeelde band maar met een stel jammers die het voor het eerst meespelen.
    Men had mij er naar gevraagd, dus had ik het uitgelegd en speelde het 'even' voor.
    Dit is niet de oude Gibson, maar mijn RK-75 uit 2010. Hier nog geen 3 jaar oud.......
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top