Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Muziekhouder Banjo

  1. #1

    Standaard Muziekhouder Banjo

    Ik heb een paar weken geleden een plectrumbanjo aangeschaft met als doel (behalve dat ik het een prachtig instrument vind) in noodgevallen bij de streetjazzband waar ik normaal saxen speel in te kunnen vallen, een invalsaxofonist in dit genre is gemakkelijker te vinden dan een banjospeler. Gaat mooi, hoewel natuurlijk een andere stemming helpt de ervaring op de gitaar best om vrij vlot de basis onder de knie te krijgen. Probleem is alleen dat het me niet gaat lukken op korte termijn 60 tot 80 verschillende akkoordenschema's uit mijn hoofd te leren (ik ken de schema's natuurlijk wel enigszins ivm de sax maar dan denk je toch globaler in toonsoorten dan in individuele akkoorden merk ik), dus ik zoek eigenlijk iets waarmee ik voor de eerste periode als geheugensteuntje een klein miniboekje oid aan de banjo kan bevestigen. Voor blaasinstrumenten kom ik daarvoor allerlei standaardoplossingen tegen, maar voor een banjo of andere snaarinstrumenten eigenlijk niet. Heeft iemand hier daar ervaring mee of een oplossing voor?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik zie steeds vaker iets van een kleine tablet op een standaard of aan een microfoonhengel gemonteerd zitten.

  3. #3

    Standaard

    Ik moet wel mobiel zijn, dus dan zou je standaard of hengel aan de banjo zelf moeten kunnen bevestigen. En een kleine tablet is inderdaad ideaal voor repetities en podiumoptredens maar wij spelen regelmatig onoverdekt en het hele jaar door, dus zou het wel een regen-, wind- en zelfs vorstbestendige tablet moeten zijn Het liefst gebruik ik een plastic hoesje oid waar ik een akkoordenkaartje formaat visitekaartje in kan stoppen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Er zijn all-weather hoesjes (zelfs waterdichte) voor tablets. Misschien een raar idee, maar je hebt van die armbandhoesjes voor je telefoon. Hardlopers enzo gebruiken die. Zou je daar iets mee kunnen?

  5. #5

    Standaard

    Dat is niet eens zo'n slecht idee als ik er zo over nadenk, het gaat toch echt alleen om een geheugensteuntje voor als ik even twijfel, dus zeker niet de bedoeling dat ik er voortdurend op zit te kijken. Ik heb volgens mij nog wel zo'n ding thuis ergens in een la liggen, maar even testen vanavond, thanks voor het meedenken

  6. #6

    Standaard

    Toekomstmuziek, maar ik kan me voorstellen dat een soort Google glass oplossing hiervoor een gat in de markt zou kunnen zijn... E-bookreader achtig beeld dat in één van je twee brilleglazen geprojecteerd wordt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Toekomstmuziek, maar ik kan me voorstellen dat een soort Google glass oplossing hiervoor een gat in de markt zou kunnen zijn... E-bookreader achtig beeld dat in één van je twee brilleglazen geprojecteerd wordt.
    Ja, ik zie het al voor me, met zo'n head up display vlieg ik die banjo met een hand naar de baandrempel.....


    Trouwens, als je een plectrum hebt, waarom gebruik je dan niet de Chicago tuning? Gewoon DGbe , de vier hoogste snaren van de gitaar.....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  8. #8

    Standaard


    Trouwens, als je een plectrum hebt, waarom gebruik je dan niet de Chicago tuning? Gewoon DGbe , de vier hoogste snaren van de gitaar.....
    Dat is inderdaad wel heel verleidelijk, maar er werd me van alle kanten verteld dat dat echt not done is in de New Orleans-stijl, dus ik ben nu eerst met CGBD bezig, zo was ie ook gestemd toen ik hem kreeg. Valt me ook zeker niet tegen, er zitten wel wat stretchy akkoorden tussen maar daar zijn voorlopig wel alternatieven voor te vinden. Probleem zit hem nu ook niet in de andere vingerzetting (omschakeling gitaar-banjo gaat nu verrassend vanzelf, de vingerzetting is zo volslagen anders dat je het niet eens door elkaar haalt, ik heb ook een tijd sax-klarinet door elkaar gespeeld, dat vond ik een stuk lastiger), meer om het onthouden van de details in de schema's zelf.
    Ik heb echter wel toevallig vorige week een collega-band zien spelen, met een DGBe-banjo, en ik vond het zelf prima klinken, solo's zijn dan ook veel beter te doen, met de gitaar-automatismen. Ik hou het dus zeker wel in mijn achterhoofd, wil het ook graag een keer proberen om met eigen oren te horen hoe het echt klinkt, maar zoals het nu gaat heb ik er ook wel vertrouwen in dat het gaat lukken.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentCapella Bekijk bericht
    Ik heb volgens mij nog wel zo'n ding thuis ergens in een la liggen, maar even testen vanavond, thanks voor het meedenken
    Van alles gevonden in allerlei laatjes (ik hoef voorlopig geen inkt voor de printer te kopen, 3 volle doosjes gevonden \o/), maar geen armbandhoesje, waarschijnlijk al een keer weggegooid wegens niet gebruikt. Moet ik later maar eens testen dus, blijf het wel een optie vinden.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Trouwens, als je een plectrum hebt, waarom gebruik je dan niet de Chicago tuning? Gewoon DGbe , de vier hoogste snaren van de gitaar.....
    Het is overigens een Morris bluegrass-banjo, waar de 5e snaar van af is gehaald om als plectrum-banjo te kunnen gebruiken, vandaar waarschijnlijk de stemming. Als ik dit onder de knie heb wil ik die 5e snaar wel gaan proberen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top