Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 46
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Bij een pocket die bedoeld is zonder halshoek, dus montagevlak parallel aan de body, houd ik eigenlijk aan dat de top van de frets even hoog boven de body liggen als de minimale hoogte van je brug. Werkt voor mij best goed, maar wacht even op andere reacties voor je de frees erin zet...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Hangt echt van het type brug af. Welke brug ga je gebruiken?
    147-c Guitars

  3. #13

    Standaard

    Welke brug? Goh... Ik heb er nog 2 liggen... Ik twijfel tussen een wraparound brug zoals dikwijls gevonden op een op junior. Ofwel een Tele-achtige brug....
    Deze...
    [IMG][/IMG]

    Of deze
    [IMG][/IMG]
    Laatst gewijzigd door Waaslander; 23 november 2015 om 19:19

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Eerst de brug kiezen, dan de halshoek. Boor de wraparound heb je 2.5 graden nodig, de tele brug heeft een rechte pocket nodig.
    147-c Guitars

  5. #15

    Standaard

    Het zal de Tele brug worden... Een gitaar met halshoek zal voor een andere keer zijn. Hoewel had Gibson Geen SG reeks in de jaren '70 zonder halshoek?
    [IMG][/IMG]
    Laatst gewijzigd door Waaslander; 23 november 2015 om 21:38

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waaslander Bekijk bericht
    Het zal de Tele brug worden... Een gitaar met halshoek zal voor een andere keer zijn. Hoewel had de eerste Gibson SG geen verhoogde hals zonder halshoek?
    Dat lijkt mij een goed argument en dus een reeële keuze. Succes!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wraparound zonder halshoek kan, maar dan moet ie heel erg plat op de body en de toets moet hoog liggen. Mooier is een kleine hoek.
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja, reken aan de hand van de brug goed uit hoe hoog de snaren moeten komen, een wraparound is makkelijk 15/ 16 mm hoog. Check je kennis van goniometrie of teken het op ware grootte uit.

    Check Teunallicas nieuwe topic voor een goed voorbeeld van een jig waarmee je een halshoek kunt maken.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 24 november 2015 om 18:51
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Check Teunallicas nieuwe topic voor een goed voorbeeld van een jig waarmee je een halshoek kunt maken.
    Ik zou het niet doen

    Mocht je je toch laten overhalen door bovenstaande heren om voor een halshoek te gaan en de goniometrische kennis is wat weg gezakt, dan kun je ook hier even kijken: KLIK
    Dat is een rekenhulpje voor het berekenen van een halshoek

    Echter, elke brug is geschikt voor een hals zonder halshoek (ook een wraparound of een Tune-o-matic). De belangrijkste reden dat er een halshoek wordt gebruikt op veel gitaren is omdat men het mooier vindt als de bovenkant van de body netjes overloopt in de toets. Zoals je ziet op de de foto van die SG zit daar zeker een goede 5mm tussen de body en de toets. Hadden ze de hals nou in een hoek gemonteerd, dan was dat verschil bij het einde van de toets waarschijnlijk maar iets van 1mm of 2mm geweest.

    Terug naar je vraag over de diepte van de halspocket. Ik denk dat de opmerking van D3nnis hierboven een prima uitgangspunt is. Zet de brug die je wil gebruiken in de laagst mogelijke stand en meet dan de hoogte. Diezelfde hoogte is de hoogte van de frets gezien vanaf de body: is je brug 10mm hoog in de laagste stand? Dan maak je de halspocket net zo diep totdat het topje van de laatste fret 10mm van de body verwijderd is

    Succes!
    Laatst gewijzigd door teunallica; 24 november 2015 om 19:48
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Uhm, hoe bepaal jij de matching tussen je halshoek en je brughoogte dan? Tekenen of Gonio lijkt me.

    Een wraparound zónder halshoek betekend dat de toets 15 mm boven de body uitkomt, een strat heeft +- 7 of 8 mm.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top