Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Junior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2003
    Locatie
    krottenhoef
    Berichten
    11

    Standaard

    Sorry, ik bedoelde 5 tientjes/50 euro, kon moeilijk kiezen :P

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Toch vind ik opblazen fout.
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1940
    Bert en Wietse:

    MEESTAL gaat het goed maar het KAN verkeerd uitpakken.

    Het gaat vooral om de (milli-)Ampères die soms verkeerd-om kunnen gaan lopen of in "normale" richting te groot oplopen.

    Bekende drempel- en doorsturings-spanningen in (silicium-)halfgeleiders zijn 0,6_0,7 en 1,2_1,6 Volt, waarboven iedere stroomsterkte kan optreden (als het instrument zoveel uitlaat).

    Heb je ooit 2 identieke multimeters elkaar laten "doormeten", daarbij 1 van de 2 als Ampèremeter inschakelend? Dan krijg je een aardig inzicht welke "stroompjes" je onder omstandigheden kunt veroorzaken.

    Het zou toch eeuwig zonde zijn als je 1x zo een beestje van "50 tientjes" naar de chipshemel jaagt.
    Weet jij eigenlijk wel hoe een pick-up werkt? Daar zitten helemaal geen halfgeleiders in.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Ik houd niet alle nieuwe accessoires-namen bij; begin nu toch te twijfelen; dacht bij "humbucker" dat het om een extra-apparaatje ging met electronica en potmeters.

    Pick-up ken ik het meest als benaming voor piezo-electrische elementen, kristal-structuur, druk/gewicht-gevoelig; die ken ik alleen met signaaldraad+massa(afscherming).

    "Splitsbaar" en "4 draden" kan ik hierbij niet thuisbrengen.

    Dus er hangt GEEN electronica direct in of aan?

    Ja, dan sloeg ik dus de plank hevig mis.
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    leiderdorp
    Berichten
    2.302

    Standaard

    humbucker is gewoon een magnetische pickup net als een normale single coil. met het verschil dat een humbucker een dubbele spoel heeft (in serie en uit fase). de 4 draden betekenen dat je hem kunt splitten, zodat je dus maar 1 spoel laat werken voor een (soort van) single coil geluid. verder is het eigenlijk hetzelfde als een 2draads humbucker, je sluit hem hetzelfde aan, behalve dat je de 2 overgebleven draden loslaat (als je ze niet gebruikt) of aan de andere kant op de switch plaatst (zodat je ze kan splitten, bijvoorbeeld in combinatie met een middenelement)

  6. #16

    Standaard

    En hij is al in 1955 uitgevonden... :-D

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Ha, nou snap ik het, denk ik. Dus ONGEVEER wat ik ooit met redelijk succes lang geleden knutselde van 2 magnetische elementen, spoel-einden en massa scheiden, alles meer-dradig in afscherming = massa gevangen houden en serie-parallel manipuleren met dubbel-om-schakelaartje en/of (te veel) potmeters.

    Die elementen stonden dan bij mij op afstand van elkaar dus tamelijk in fase verschoven, onder de snaren. Je kon er voornamelijk wat meer boventoontjes mee fokken, ook wat toon-opscherping.

    Handig dat iemand dat toch toen al ingeblikt had, ik kwam dat niet tegen (maar speel nog steeds niet graag electrisch, alleen, omdat ik toen veel met electronica te maken had knoeide ik met veel dingetjes uit nieuwsgierigheid om te kijken of en hoe iets kon werken).

    Veel jongeren stopten in die tijd ook gold-junction-(goudcontact, gouddraad)-germanium-diodetjes in hun bedrading om "mooi" schor prikkeldraad-geluid te kweken (andere diodes hebben een te hoge voorwaartse-drempel-spanning, dan wordt het signaal veel erger verzwakt). Trucje was in ieder geval erg goedkoop maar de potmeters gingen er sneller door kraken want je krijgt een gelijkstroom-aandeeltje mee.

    Soms maakten we ook zelf elementen, van spoeltjes uit grove, ouderwetse koptelefoons uit de legerdump die nog met een losse metalen trilplaat waren geconstrueerd dus voor dat doel al op een magneetje zaten gewikkeld.

    Wel wat ruw allemaal maar spaarde zakgeld uit.

    Maar als die spoelen in die "Humbucker" zo dicht op elkaar zitten, is het dan niet meteen hollen-of-stilstaan, zodra beide ingeschakeld een heel dun rest-toontje?
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  8. #18

    Standaard

    Doe eerst eens de zoekfunctie gebruiken in het forum "Elecrische gitaren" Het woord humbucker is zowat het meest gebruikte in die afdeling.
    Ik denk dat je een week zit te lezen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top