Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Beschadiging! wat nu?!

    Haaa mensen!

    Ik heb deze week een millennium line 40 gekocht van Furch. Heerlijk gitaartje, alleen heeft hij een open poor finish. Vind ik hartstikke mooi, maar ik merk nu al dat ik onder mijn slagplaat kleine beschadigingen/vale plekjes krijg. Weet iemand misschien wat hier het beste aan kan doen? Ik zag op internet al wat flesjes van Dunlop langskomen, maar zou een dergelijke olie er ook voor zorgen dat ik minder snel krassen oid krijg?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

    Groetjes, Martijn

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Welkom!

    Nope, die flesje gaan je niet helpen, dat is olie die hout conditioneert en is zeker geen hardere beschermlaag.

    Maar wat gebeurt er dan precies? ga je met je plectrum over je slagplaat heen tegen het hout oid? In dat geval zou ik m'n speelstijl proberen aan te passen, zeker als je dat al binnen een week hebt. En krassen ga je toch krijgen, het blijft tenslotte een gebruiksartikel. Een open pore finish is nu eenmaal wat kwetsbaarder, omdat je poriën krast, dit zie je sneller. M.i. accepteren dat het zo is of misschien wel een grote pickguard laten installeren.

    Maar wellicht als je erachter kan komen wat voor finish ze gebruiken (lak, olie), kan je wat bijwerken. Maar let wel, dit ga je altijd zien! En je "natural relic" wordt er heel lelijk van
    Laatst gewijzigd door Rizz; 5 november 2015 om 17:56
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3

    Standaard

    Jaaa klopt! het is mn plectrum. Het is dan idd wat je zegt, ik moet mijn speelstijl wat aan gaan passen. Bedankt voor je reactie iig!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Als het niet gelakt hout betreft zou je iets als birchwood casey gunstock wax kunnen proberen. Ik gebruik dat na het oliën op mijn maple halzen. Geeft iets van bescherming.
    Maar, niet op lak smeren, dat wordt een bende!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Ik zou er niets aan doen. Het is net als de eerste kras of deuk op de fabrieksnieuwe auto. Je weet al in de winkel dat je gitaar krassen en butsen gaan krijgen. De eerste doet de eigenaar altijd zeer. Later, als er veel meer krassen op zitten, vind je dat niet meer erg. Het hoort er nu eenmaal bij.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Stop worrying about looks, play the damn thing!

    Speelstijl zou ik enkel aanpassen in functie van de klank die je wil, never ifv de looks van je gitaar

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ah, ik dacht al: Waar blijftie?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9

    Standaard

    En kan ik een carnauba wax gebruiken bij een gitaar met open-poor finish? of dat een 'not done'?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top