Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Gespoten spruce top

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard Gespoten spruce top

    Hallo,

    Ik ben in de markt voor een electro akoestische gitaar met massief bovenblad.

    Is het zo dat bouwers minder uitziende hout voor het bovenblad gebruiken voor een in kleur gespoten bovenblad en heeft dat invloed op het geluid?

    Mij bekruipt het idee dat hoe meer lak hoe minder sustain van toepassing is. Of is dat onzin?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.933

    Standaard

    Dat wordt wel eens gezegd ja, net zoals er wel meer gezegd wordt in "gitaarland". Neem bijvoorbeeld als je bluesnummers speelt met gedempte bas; je rechterhand drukt dan op de brug, en daarmee op het bovenblad, dat zou dan nog véél meer nadelig effect moeten hebben op de sustain dan een laagje lak van een paar micron dik.
    Moraal van het verhaal: iedereen die gitaar speelt gaat door die fase van onzin heen, totdat je uiteindelijk gewoon luistert naar het geluid van de gitaar, en kijkt of dat bevalt of niet. Dáár gaat het om, niet om de verf.

    Groet, Jan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik kan me zeker voorstellen dat een fabrikant voor een transparant gelakte gitaar de mooiere tops gebruikt.
    Echter, de mooist uitziende top betekent niet dat die ook het beste klinkt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Er is niemand die het verschil hoort tussen hoort tussen een flametop en een plaintop. Visueel is het wel aantrekkelijk dus is de verkoop daarvan makkelijker. Een gekleurde top kan heel aantrekkelijk zijn. Martin heeft een Johnny Cash HD-35 in, hoe kan het anders, zwart. Klinkt als een tierelier.
    In de lagere prijsklasse is de laklaag nog wel eens te dik. Als je daar al het verschil tussen hoort wordt het tijd voor een betere gitaar. Als je de gitaar versterkt gebruikt is het zeker niet hoorbaar voor je. In de hogere prijsklasse kun je verschillen meer horen , maar dan praat je over andere bracing, dunnere tops, ander hout enz. Maar ook ook heel andere prijsklasse.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top