Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 50
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Ik vraag mij toch werkelijk af of het bij een solid body voor de sound nou echt zo veel uitmaakt van welke houtsoort de body gemaakt is.
    Als die body maar stabiel is.
    Dus waarom multiplex brandhout?
    Het zijn toch de elementen die de trilling omzetten in een sinusgolf? Die snaar die trilt wel, of het nou ply, of mahonie, of esdoorn is.
    Volgens mij heeft de pick up veel meer invloed. Aantal windingen, magneetsterkte etc.
    Deze discussie is al vaker gevoerd, maar toch maar weer eens oprakelen dan. Ik wil weten wat waarheid is.
    Mensen verwachten vaak een simpele waarheid. maar dat is ze zelden. Het is perfect mogelijk een hele goede multiplex gitaar te bouwen. Alleen vallen de mulitplexplanken meestal samen met gebruik van allerlei ander budget stuff van hardware tot pu's en met minder aandacht voor strakke bouwkwaliteit.

    Ook zijn er veel die een goed gitaargeluid definiëren als een klank met veel sustain, een wet die nochtans nergens geschreven staat.Multiplex geeft minder sustain, so what, voor sommige dingen is dat net een voordeel. Er zijn hardcore nonbelievers die beweren dat bodyhout/constructie geen enkele invloed heeft op electrisch geluid. Ik behoor niet tot die groep omdat ik sustain een essentieel onderdeel van de klank vind. Maar dat de invloed van bodyhout zeer vaak wordt overschat is wel een feit.

    Nu is het bij multiplex natuurlijk tamelijk simpel: er zit een pak lijm in de body en dat geeft uiteraard trillingen minder gemakkelijk door.

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Ik heb jaren terug een beauty van een jaren 70 Ibanez LP gehad. Body van restjes hout, holle top en een driedelige hals. Ik heb daar werkelijk alles aan goede hardware opgezet dat kon en het bleef een gitaar met een te pinnig hoog en een gebrek aan klankkleur. Ik was voorgoed genezen maar maak vooral je eigen leerweg door, zou ik zeggen.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Hier denk ik spontaan aan Danelectro . Eigenlijk op de markt gekomen als goedkope gitaar : masonite body, lipstick pickups, beetje rare brug. Deze gitaren hebben als je "strikt logisch" denkt alles om als rommel beschouwd
    Gelukkig is muziek en alles daarrond niet helemaal logisch en is Danelectro het "cult"merk bij uitstek.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ter verduidelijking: masoniet is de watervaste versie van hardboard: het zijn gekookte houtvezels met lijm die onder druk in platen worden geperst. Dit systeem werd als in de jaren '30 toegepast voor o.a. de scheepsbouw.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Hier denk ik spontaan aan Danelectro . Eigenlijk op de markt gekomen als goedkope gitaar : masonite body, lipstick pickups, beetje rare brug. Deze gitaren hebben als je "strikt logisch" denkt alles om als rommel beschouwd
    Gelukkig is muziek en alles daarrond niet helemaal logisch en is Danelectro het "cult"merk bij uitstek.
    mwa, geen rommel hoor. originele lipstick pickups zijn te horen op heel wat wereldhits (en niet te vergelijjken met de cheapo replica's die tegenwoordig worden verkocht). is ook geen multiplex body hé. is een pine of alder frame met masonite front en back. zijn best hol dus. Hadden trouwens vaak een Brazilian Rosewood fretboard ...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Nee hoor dat bedoel ik ook : absoluut geen rommel maar ik dacht toch wel op de markt gebracht als budgetgitaar en dan vervolgens die "stempel" overtroffen nadat enkele gitaarhelden er op gingen spelen.

    Maar goed blijkbaar is het topic toch strikt bedoeld voor multiplex gitaren en dan valt Danelectro daar toch buiten ,... excuses😮

  7. #17

    Standaard

    En nu, een experiment dat de mensen die vinden dat het hout van de body er bij een elektrische gitaar eigenlijk niet echt toe doet helemaal zal verbazen... wat gebeurt er als je de body eerst een jaar in een vat wijn marineert...



    Waarom moet ik nu onmiddellijk aan Tom Waits denken

    https://www.facebook.com/ritterinstr...43622168990702

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.980

    Standaard

    Zonder de link bekeken te hebben: 't ding krijgt er een mooi kleurtje van?
    Moet 't wel rode wijn zijn! Met witte zie ik 't niet snel gebeuren.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    mwa, geen rommel hoor. originele lipstick pickups zijn te horen op heel wat wereldhits (en niet te vergelijjken met de cheapo replica's die tegenwoordig worden verkocht). is ook geen multiplex body hé. is een pine of alder frame met masonite front en back. zijn best hol dus. Hadden trouwens vaak een Brazilian Rosewood fretboard ...
    't Is allemaal zo subjectief als de neten. Als 'wereldhit' je definitie is van wat rommel is en wat niet...

    Ik denk spontaan aan het idee dat buizenversterkers zo mooi klinken. Als ze over hun nek gaan. Strikt genomen slaat dat nergens op: een versterker die net dát niet goed kan waar hij voor gebouwd is - versterken van de klank die binnenkomt.

    Daarnaast: ik denk dat TS iets te makkelijk uitgaat van dat alle kutgitaren automatisch verdwijnen. Ik betwijfel het. Sowieso, de geschiedenis leert dat muzikanten zonder geld zoeken naar gitaren die vooral afgedankt zijn. Breken die muzikanten door, dan stijgen die gitaren in waarde. Zie Les Paul en alle offset Fenders.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Gibson ES-sen van een paar duizend zijn ook maar van multiplex.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top