Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 52

Discussie: kapot pedaal live?

  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Maak je vooral niet teveel zorgen. Er zijn honderdduizend scenario's en je kunt lang niet alles van tevoren voorspellen.

    Meestal leer je er alleen maar van als iets kapot gaat. Een gig is ook maar een gig. Breek je een snaar? Als je zelf geen reserve bij je hebt, kun je vast wel even spelen op die Telecaster van dat andere bandje. Jack kabel kapot? Geluidsman heeft vast nog wel iets. Wahwah kapot? Mooi, kun je dat funknummer overslaan. Stemapparaat begeeft het? Vertrouw je oren of plug even in bij je bassist.

    Belangrijkste is misschien wel dat als je veel speelt (en dan niet thuis), je vanzelf merkt wat werkt en wat niet werkt. Zowel qua spullen als hoe je met problemen omgaat. Wat dat laatste betreft: je leert dat geen enkel onderdeel van je gear essentieel is. Ja, 't is misschien kut als je met een totaal andere fuzz moet spelen, of als je de gain van je andere pedaal open moet draaien omdat je fuzz het niet meer doet. Maar dat is maar dat ene half uurtje die die gig nog duurt. Daarna heb je een smoes om een nieuw pedaal te kopen. En ik ben écht niet van de school dat je zo min mogelijk pedalen moet gebruiken. Ik denk gewoon dat er per show, als er 50 man zijn, misschien 1 of 2 mensen tussen zitten die het opvallen dat jij die prachtige delay hebt - laat stáán dat ze het missen als die wegvalt!

    Afgelopen maart brak ik tijdens de climax van de show mijn strijkstok (!). Wat doe je dan? Nou gewoon, met de handen aanslaan. En daarna eens een keer een nieuwe strijkstok kopen - en wel een stevigere. Laatst tijdens een repetitie begaf de delay van onze bassist het. Nouja, de bypass ervan. Nu had ik toevallig een looper bij me, dus daarmee kon hij even vooruit (dus delay in een loop). Vervolgens heeft hij de bypass laten repareren.

    Moraal van het verhaal: je verzint wel iets als het probleem zich aandient. Voor en na de show gewoon voorzichtig zijn met je spullen, tijdens de show je vooral niet druk maken.

    edit: en dus: leer van je fouten. Als je steeds die snaar blijft breken, kun je daar iets aan doen (brugzadel bijvijlen bijvoorbeeld, en neem je in het vervolg wel een extra gitaar mee. Dat soort dingen. Maar tijdens de show doe je het met wat je hebt.
    Inspirerende bijdrage.
    Helemaal tegenovergesteld aan mijn eigen instelling (heb voor alles een back-up), die is vooral door zenuwen en overdreven verwachtingen ingegeven. Stof tot nadenken ...

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Het hangt er volgens mij ook erg vanaf wat voor optreden je hebt.
    Staat er een pa met geluidsman en spelen er nog andere bands, dan zal er altijd wel iemand zijn die je even uit de nood kan helpen zodat je je gig kan afwerken.
    Maar je bevind je ook niet altijd in een omgeving waar dat mogelijk is.

    Veel bandjes hebben zelf een kleine pa bij en spelen zonder dat er een andere band aanwezig is,
    dan spreek ik vooral over optredens in kroegjes, verjaardagen, huwelijken enzovoort.
    En daarom zorg ik ervoor dat ik, zover het kan, altijd zoveel mogelijk backup spul bij heb.

    Gaat je chorus, delay, phaser ofzo eraan tijdens een gig dan zal het echt de zaak niet maken, dan kan je perfect zonder verder gaan.
    Voor drive pedalen kan dat een ander verhaal zijn, vooral als je er bv maar eentje gebruikt.
    Of je amp begeeft het opeens, dan is het game over voor die avond.

    En dan is het echt wel handig dat ik een ht dual met speakersimulatie bij heb, op vijf minuten tijd ben ik opnieuw aant spelen, misschien met wat minder gevarieerd geluid maar het optreden zal er niet door in het water vallen.
    Of zoals hiervoor gezegd door Joost, eender welke pedaal met wat speakersimulatie voldoet en hoeft niet veel te kosten (harley benton american sound = 29 euro) en je weet dat je altijd voort kan.

    Ik ben van mening dat, als je betaald wordt om te gaan optreden en de mensen op je rekenen voor een avond muziek, je een verplichting hebt om er een beetje rekening mee te houden dat er al eens iets mis kan gaan.

    Backup gitaar, reserve kabels, batterijen, zekeringen en dergelijke vind ik zowieso verplichte kost op een gig.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    natuurlijk, verantwoordelijkheid is belangrijk. Net zoals we verantwoordelijk zijn dat ons busje onderhouden wordt, zodat we op tijd aankomen. Dat is bij ons eerlijk gezegd een pijnlijker punt dan die veel te dure kabel van mij die het al 7 jaar prima uithoudt

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    hahaha
    Nu zie ik hier een beeld voor me van een busje dat half uit elkaar valt, waar een zwarte rookpluim van onder de motorkap uitkomt, tot de nok volgeladen met instrumenten en speakers, dat op de pechstrook van de snelweg voortgeduwd door de band

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Het scheelt niet alles...

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ook geen DI waar je direct kon inpluggen of amp met stereo ingang?

    Is nu jullie carrière naar de klote?
    Nee, geen amps met stereo ingangen, en geen drive pedaal omdat we allebei de distortion van de amp gebruiken. Clean in de DI daarom geen optie, want dan krijg je ploink ploink door de chugga chugga, da's niks, kun je beter 1 gitaar doen.

    En de carrière...ach..om een carrière naar de klote te helpen moet je eerst een carrière hebben.
    Helaas heb je twee dingen nodig daarvoor: talent en/of ambitie.
    Ik heb beide niet

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ach, ik heb ook geen talent..... maakt toch niets uit, als je maar lol hebt!

    Ik heb standaard op mijn plank een DI met cabsim. Ik speel op een clean platform, en haal vervorming(Distortion en Overdrive) uit pedalen. Mocht ik optreden en mijn versterker stopt ermee, kan ik nog met de DI spelen over de PA en Monitors.

    Maar aangezien ik (nog) niet zo goed ben, zal het voorlopig nog wel even loslopen met het optreden.

    Robin.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.338

    Standaard

    Een keer een brakke patchkabel tijdens een optreden gehad. Ik heb veel reservekabels mee (lang en kort). Daarnaast een Line6 pocket pod express met kabeltjes voor als alles uitvalt. Dan kan ik de PA in.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #39

    Standaard

    Als ik dit zo allemaal lees lijkt het erop dat ik redelijk voorbereid ben.
    Prettig om te constateren, en leuk om er op geattendeerd te worden door dit topic
    Ik sjouw een buizen amp en een transistor amp mee (doorgelust dus geen stereo ofzo, gewoon bovenop elkaar) en heb een drive, een fuzz, en een distortion op het bord staan, dus kan zo de cleane transostor amp in, mocht er nog meer aan stuk gaan kan ik nog met de GT-6 de PA in ( niet dat ik dat wil btw brrr)
    En een 2e gitaar natuurlijk, en wat kabels en snaren, en een extra onespot mét daizychain..

    en een extra groupie als het kan, maar dat kan nooit :P

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    en een extra groupie als het kan, maar dat kan nooit :P
    linkerhand

    Overigens heb ik wel een tijd lang een tas met reservespul meegenomen. Volgens mij gaat die nog steeds weleens mee, ik heb hem alleen (even afkloppen) nooit nodig. Het is goed om voorbereid te zijn! Ik zeg ook niet dat wij daar niet over nadenken , maar je merkt vanzelf wel wat nodig is en wat niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top