Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2012
    Locatie
    Zutphen
    Berichten
    13

    Amp ! Egmond buizen versterker Layout/schema

    Ik ben op zoek naar info betreffende een kleine Egmond combo buizen versterker. Ik denk 8 watt.
    Hij draait op drie buizen een El84, ecc83, en nog een buisvoet zonder buis, weet dus niet welke buis hier in hoort (gelijkrichter?) Vreemd genoeg werkt hij wel en heeft een aardig geluid.
    Verder heeft hij 2 inputs met volumeknop, een klank knop en een frequentie knop en een input met bijschrift distance (voet schakelaar?) Wat de frequentie knop moet doen is niet geheel duidelijk, op standje 9/10 krijg je op een gegeven moment een soort vibratoachtig iets.

    Het liefst zou ik een layout/schema hebben. Wie kan mij daar aan helpen?

  2. #2

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2012
    Locatie
    Zutphen
    Berichten
    13

    Standaard

    Hij lijkt erop maar is volgens mij kleiner dan deze. Is ook ooit eens bekleedt geweest met de zelfde kleur en had zwenkwieltjes. Is alleen gestript en mahonie gebeitst jammer genoeg.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Is die lege buisvoet intern overbrugd met diodes?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Billie Bekijk bericht
    Hij draait op drie buizen een El84, ecc83, en nog een buisvoet zonder buis, weet dus niet welke buis hier in hoort (gelijkrichter?)

    Mis je niet een EL84? Op één EL werkt hij ook namelijk. Of is het een vibratobuis?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2012
    Locatie
    Zutphen
    Berichten
    13

    Standaard

    Geen overbrugging met diodes volgens mij. Het is trouwens model V1020. Ik zal nog wat foto's maken.
    De buizen staan op een rij: naast output trafo EL84, Ecc83, Aluminium Elko, Buisvoet , Voedings trafo.
    Ik heb er een ecc83 in gehad en brande door, nu zit er een EZ80 in. Geen verschil.
    Het geluid wat de Egmond nu maakt als de frequentie op 9/10 staat is ongeveer WAPWAPWAPWAP in een niet te regelen regelmaat. En alleen als knop helemaal open staat.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Foto's van de binnenkant maken zou kunnen helpen, anders naar een tech in je buurt gaan. Voor een goeie tech heeft zo'n ding geen geheimen hoor.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Maar eh.... Als de voet.voor een ez80 gelijkrichter buis zou zijn dan kan.je daar niet zomaar een 12ax7 in prakken. De lege buisvoet zit dus naast de PT? Dan zou, mijn gebrekkige, kennis zeggen: gelijkrichter buis. Kan.je plaatjes schieten van.de.binnenkant?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Maar eh.... Als de voet.voor een ez80 gelijkrichter buis zou zijn dan kan.je daar niet zomaar een 12ax7 in prakken.
    Ehhh klopt gedeeltelijk.

    EZ heeft hoge wisselspanning op pin 1 en 7. Bij een 12ax7 is pin 1 anode en pin 7 stuurrooster b sectie. Kathode is voor beide gelijk dus de 12ax7 zal als enkele diode fungeren maar,.....altijd weer die maar....De 12ax7 zal nauwelijk wat doen. Een EZ is namelijk gevoed met 6,3V~ op pin 4 en 5. De 12ax7 heeft in die configuratie 12V~ nodig voor de gloeidraad dus het buisje zal nauwelijks wat doen. Misschien de 300V~ op het rooster waar hij niet vrolijk van wordt
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Dat was ook waar ik de meeste problemen zou verwachten: en hoge wisselstroom door die buis heen jagen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top