Welkom op het GitaarNet.

Bekijk resultaten enquête: hoe hard vind je nu wel genoeg?

Aantal stemmers
28. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • 85 dBA (arbonorm)

    0 0%
  • 95 dBA (gewone horeca)

    2 7,14%
  • 100 dBA

    2 7,14%
  • 103 dBA (belgische norm)

    5 17,86%
  • 105 dBA doe die twee er maar bij voor herder

    0 0%
  • 110 dB (snaredrum op een meter van je oor / kettingzaag)

    2 7,14%
  • 120 dB prijngrens / drilboor

    1 3,57%
  • 130 dB straaljager komt er nog net bovenuit

    0 0%
  • er bestaat geen "te hard"

    4 14,29%
  • tetten

    12 42,86%
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 65
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arnoldtims Bekijk bericht
    Ja dat snap ik dat daar verschil in zit maar ook metal hoeft niet zo hard dat je er beschadiging van over houd. Je kan metal ook heftig laten klinken door met de mids en bass te spelen.
    Ehm, nee. Een EQ bepaald niet "hoe hard je klinkt".

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Oh, zeker wel. Lage tonen klinken bij hetzelfde aantal dB's veel minder hard dan pakweg 4 kHz.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Oh, zeker wel. Lage tonen klinken bij hetzelfde aantal dB's veel minder hard dan pakweg 4 kHz.
    Dus een "kleine combo versterker" klinkt precies hetzelfde als een blazende stack als er op de FOH wat laag bijgedraaid wordt?

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Nee, waar zeg ik dat? Schreeuwerige tonen maken dat het hard klinkt, als in pijn aan je oren. Met een goeie balans in je eq kun je hard draaien zonder dat het pijnlijk hard klinkt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Je kan met een 50 watt combo net zo hard klinken als met een 50 watt top. Het gaat om de mix, mids vooral en hoe meer mids hoe zachter het kan.
    En ik denk dat de drummer ook een grote rol speelt in hoe hard het totaal geluid gaat.
    Hoe harder de drummer mept, hoe harder de gitarist gaat om erboven uit te komen.
    Een goed gitaargeluid is voor mij als je boven de hi hat uit kan komen.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ehm, nee. Een EQ bepaald niet "hoe hard je klinkt".
    En vooral: een EQ voorkomt ook de gehoorbeschadiging niet. Je kunt het geluid wel zo tweaken (de auto-spellingscorrectie maakte hier 'twerken' van ) dat het niet pijnlijk aanvoelt, maar als de bassen dan alsnog hard staan gaat het gehoor er ook alsnog aan.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Mijn punt was dan ook dat het met een goede EQ instelling niet zo overdreven hard hoeft.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Dus een "kleine combo versterker" klinkt precies hetzelfde als een blazende stack als er op de FOH wat laag bijgedraaid wordt?
    Ik heb de band Scrum eens gezien in hetzelfde Metropool als waar ik Triggerfinger zag, en de gitarist van Scrum speelde over een 10 Watt transistorbakkie, prima sound voor dat genre.
    Ik denk dat het met een 50 Watt JMP combo voor een metalband ook prima kan werken, waarom niet.
    De FOH (i.c.m. de bassist) bepaald dan toch het uiteindelijke volume?
    Ik noem met opzet de bassist, want die kan alles verpesten voor iedereen, door z'n amp te hard te zetten, waardoor niemand zichzelf meer kan horen.

  9. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henri H Bekijk bericht
    De FOH bepaald dan toch het uiteindelijke volume?.
    In de meeste kleine zalen (zeg onder de 150/200 man) bepaalt de band het volume, punt. Een Nederlandstalig bandje wat op zijn instrumenten aait zal gewoon zachter gaan dan een metalband die hard speelt. Alles wat geluid maakt, telt mee bij het totaalvolume. En een harder bandje maakt gewoon meer geluid.

    Een hard bandje krijg je niet zacht, tenzij je op een festival staat waar er 20 meter tussen de backline en het publiek staat.

    Ik heb afgelopen zaterdag een jazz achtig bandje uitversterkt met: kick, snare met enkel brushes, bas combo, en twee kleine 10" akoestische ampjes. Wanneer het rustige akoestische nummers waren, dan was het volume prima (ik schat 93db). Gingen ze vervolgens een harder nummer spelen (bijv keep on rocking), dan ging het volume al richting de 98db. Zonder dat ik ook maar een schuif aanraak.

    En mensen die volumes onder de 95db voorstellen (vooraan!) hebben werkelijk waar totaal geen besef van hoe de wereld in elkaar zit.

    Daarnaast, die grens die te hard is waar we het over hebben. Waar wordt die gemeten? ... Bij de FOH? En als die 100 meter weg staat?

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Maar dan heb je ook nog een verschil tussen hard zijn en hard klinken. Hetzelfde cd'tje klinkt op een crappy Behringer set in een jongerencentrum met harde muren en vloer veel harder dan op een goeie uitgebalanceerde PA in de Heineken Music Hall.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top