Welkom op het GitaarNet.

Bekijk resultaten enquête: hoe hard vind je nu wel genoeg?

Aantal stemmers
28. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • 85 dBA (arbonorm)

    0 0%
  • 95 dBA (gewone horeca)

    2 7,14%
  • 100 dBA

    2 7,14%
  • 103 dBA (belgische norm)

    5 17,86%
  • 105 dBA doe die twee er maar bij voor herder

    0 0%
  • 110 dB (snaredrum op een meter van je oor / kettingzaag)

    2 7,14%
  • 120 dB prijngrens / drilboor

    1 3,57%
  • 130 dB straaljager komt er nog net bovenuit

    0 0%
  • er bestaat geen "te hard"

    4 14,29%
  • tetten

    12 42,86%
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 65
  1. #11

    Standaard

    Eigenlijk is het maar vreemd om met oordoppen in naar muziek te luisteren, ik zie me al voor mijn speakers thuis staan , op vol volume en dan oordoppen in doen...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dit is wel een interessant stukje.

    Ik ga zo ff Tetten stemmen, want ik kan geen volume koppelen aan een getal.
    Heel erg harde muziek vind ik i.i.g. niet zo prettig meer deze dagen, er is een pijngrens ergens.
    Anderzijds hangt het er ook vanaf wat voor muziek het is.
    Sommige muziek moet je gewoon omver blazen, moet je met je lichaam voelen, en dat mag harder van mij dan iets waarbij ik genunaceerd moet luisteren.
    Al weet ik niet welk volume dat dan eigenlijk is.
    Daarom; tetten.

  3. #13

    Standaard

    104 dB anderhalve minuut. Mis ik nog de info hoe lang je dan rust aan je oor moet hebben. Anders kan het prima voor veel punkbands, die hebben toch vooral veel nog kortere nummers

    Maar goed, als je dan twee uur moet wachten voor het volgende nummer gespeeld mag worden haalt dat de vaart wel een beetje uit het optreden.

    Je moet op het podium (tenzij je van te voren weet dat je achtergrond speelt in een restaurant of kroeg, maar ook dan wil ik mezelf fatsoenlijk kunnen horen, en mits van toepassing de andere muzikanten) natuurlijk wel boven het geroezemoes en het koffieapparaat uit kunnen. Voor de rest is het ook afhankelijk van de muzieksoort. Maar als de muziek alleen werkt als het snoei en snoeihard is hoef ik niet te gaan. Nog niets in die hoek gehoord wat ik artistiek zo geweldig vind dat het de nadelen en het ongemak waard is. Simple as that.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Eigenlijk is het maar vreemd om met oordoppen in naar muziek te luisteren, ik zie me al voor mijn speakers thuis staan , op vol volume en dan oordoppen in doen...
    Is dat echt raar?
    Ik bedoel, hard genoeg om muziek te kunnen voelen, dat draagt bij aan de beleving en dat wordt in veel volumediscussies voor het gemak maar even genegeerd...

    Oordoppen in voor geen beschadiging; dat draagt bij aan de gezondheid. Volgens mij een prima combi / systeem.

  5. #15

    Standaard

    Ik denk dat voor een rock concert wat gemiddeld een uur duurt meer dan 105 dB A niet verantwoord is.
    Maar dat kun je goed oplossen als je zaal geluid goed is (wat iets anders is dan hard)


    Volgens de volgende bron :

    http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html

    Maximale blootstellingsduur dagelijks
    Bron: de Amerikaanse Occupational Safety and Health Administration regulation 1910.95, geluidsblootstelling voor beroepsmensen.
    tot 80 dB Onbeperkt
    85-90 dB 8 uur
    92 dB 6 uur
    95 dB 4 uur
    97 dB 3 uur
    100 dB 2 uur
    102 dB 1.5 uur
    105 dB 1 uur
    110 dB 30 min
    115 dB 15 min
    120 dB 7.5 min
    130 dB 3.5 min
    boven 135 dB 0

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.

    Bovendien is het menselijk gehoor het gevoeligst voor tonen die we zelf produceren, daar zit een zekere logica achter. Maw: voor harde lage tonen zijn we niet gevoelig en die kunnen minder last.

    Zet maar eens een sinustoon van 1000 Hz op 103 dB en je loopt gegarandeerd gillend zo snel mogelijk weg.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.
    Misschien had de band waar dit topic door begonnen is wel een nóg slechtere lijst, en dachten ze mwah, kan best!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Maar als de muziek alleen werkt als het snoei en snoeihard is hoef ik niet te gaan. Nog niets in die hoek gehoord wat ik artistiek zo geweldig vind dat het de nadelen en het ongemak waard is. Simple as that.
    Je moet een beetje openstaan voor techno, drum & bass en zelfs hardstyle, type dansmuziek dat je wil voelen, basje dat je voelt knorren in je buik; het is een gemengde ervaring, vooral niet teveel genuanceerd luisteren, meer ervaren en voelen. Dat is ook wat het zo irritant maakt als de buren het draaien, of als er een auto naast je staat met zo een subwoofer aanboord. Kwestie van tijd en ruimte, de juiste tijd en de juisten ruimte.

  9. #19

    Standaard

    Heeft niets met openstaan te maken. Heb gewoon nog niets gehoord waar ik vervolgens enthousiast van word. je hebt dan ooit één band die de grens weer verlegd. Daarna volgen de schapen.Al die snoeiharde hardrock volgt de stramientjes zo braaf dat het eigenlijk best soft is. Niet wat herrie betreft, maar wel qua attitude.

    Heb het eerder gepost, dit was in 68 of 69, live gespeeld. Toen was het echt extreem. En nu is het nog steeds extremer dan zo'n band als Herder. Het zou qua volume zomaar even hard geweest kunnen zijn trouwens.



    Aan niet open zijn ligt het niet. Ik vind er gewoon weinig spannends aan

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.
    Bij mijn weten ligt de pijngrens rond de 120dB, vreemd dat het lijstje daarbij aangeeft dat dat 7,5 minuut kan. Zou het nog geen schade veroorzaken dan heb je toch echt wel je vingers diep in je oren omdat het niet te verdragen is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Bovendien is het menselijk gehoor het gevoeligst voor tonen die we zelf produceren, daar zit een zekere logica achter. Maw: voor harde lage tonen zijn we niet gevoelig en die kunnen minder last.

    Zet maar eens een sinustoon van 1000 Hz op 103 dB en je loopt gegarandeerd gillend zo snel mogelijk weg.
    Daar schuilt wel een gevaar. Diepe bassen ervaren we door minder gevoeligheid als minder hard, het is minder irritant, maar de schade is er niet minder om als je het op hetzelfde volume afspeelt als die 1000 Hz.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top