Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nightingale Bekijk bericht
    Overtuigd uzelf
    www.youtube.com/watch?v=04_J-TOyT4s

    Ik heb een Boss DD-7 die op de kast staat als het ware, puur omdat ie zo glashelder blijft. Niet mijn ding. Deze DD-3 vertoont datzelfde trekje.

    Er zijn wel degelijk verschillende versies op de markt hoor (http://stinkfoot.se/archives/516) die rack chip komt uit de DD-2. Die dan weer uit een rack unit komt. Dit is een analoge IC en een DSP is letterlijk een kleine digitale signaal processor. Die DSP is te nauwkeurig met de conversie, waar de IC te rauw is. Ik heb liever een donker geluid.
    .
    Ik heb meer DD3's op m'n werkbank gehad dan een prostituee klanten in d'r peeskamertje. Ik ken de DD2 en 3, in al z'n varianten van haver tot gort.

    En in een oude, grote dus, zit geen analoge chip. Er zit een simpele door Hitachi voor Boss gemaakte en geprogrammeerde processor in die met successieve approximatie (google!!) een 12-bits AD conversie doet.

    En in de latere versies is die processor kleiner geworden maar de AD en DA conversie gebeuren nog steeds exact hetzelfde. Klankverschillen kunnen er best zijn maar moet je niet zoeken in die chip.

    Evenals dat je idd geen vergelijk met een DD7 moet maken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 oktober 2015
    Berichten
    8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En in een oude, grote dus, zit geen analoge chip. Er zit een simpele door Hitachi voor Boss gemaakte en geprogrammeerde processor in die met successieve approximatie (google!!) een 12-bits AD conversie doet.
    Evenals dat je idd geen vergelijk met een DD7 moet maken.
    OK.

    Dus een A/D IC chip uit 1983 versus een kleine processor (CPU) en dan zeg jij dat er geen verschil in zit? En de hogere sample rate plus hogere bitrate dan?

    Als je de eerste link had gevolgd, had je gelezen dat ik ook een bron noem die dit stelt. Hij wordt 'analoog' genoemd qua gedrag van het geluid door zijn signaalverlies. Dit is bijna vergelijkbaar met een analoge BBD waarbij dit ook optreedt. Signaal verlies waardoor die lekker gruis optreedt.

    Bijv. Een andere delay die gebaseerd is op de PT2399 klinkt gewoon zeer muzikaal omdat de chip zo slecht is in zijn weergave van het oorspronkelijke signaal.

    Zeer zeker zit er dus verschil in en het is hoorbaar.

    Mijn DD-7 is kraakhelder, alsmede ook deze DD-3. Ik heb ze hier naast elkaar staan.
    De DD-7 is DSP based, deze DD-3 ook. Waarom zou ik dan geen vergelijk maken?

  3. #13

    Standaard

    Iets zegt me dat wij elkaar eerder hebben gezien/gesproken.....

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    859

    Standaard

    Hoort deze discussie hier wel thuis. er is toch niks gestolen TS voelt zich alleen genaaid toch en wil zijn gram halen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nightingale Bekijk bericht
    OK.

    Dus een A/D IC chip uit 1983 versus een kleine processor (CPU) en dan zeg jij dat er geen verschil in zit? En de hogere sample rate plus hogere bitrate dan?

    Als je de eerste link had gevolgd, had je gelezen dat ik ook een bron noem die dit stelt. Hij wordt 'analoog' genoemd qua gedrag van het geluid door zijn signaalverlies. Dit is bijna vergelijkbaar met een analoge BBD waarbij dit ook optreedt. Signaal verlies waardoor die lekker gruis optreedt.

    Bijv. Een andere delay die gebaseerd is op de PT2399 klinkt gewoon zeer muzikaal omdat de chip zo slecht is in zijn weergave van het oorspronkelijke signaal.

    Zeer zeker zit er dus verschil in en het is hoorbaar.

    Mijn DD-7 is kraakhelder, alsmede ook deze DD-3. Ik heb ze hier naast elkaar staan.
    De DD-7 is DSP based, deze DD-3 ook. Waarom zou ik dan geen vergelijk maken?
    D_H de les lezen mbt digitale electronica en pedaaltjes waarvan hij zelf zegt ze regelmatig te repareren... Dit gaat goed worden. *popcorn en gitaartje pakt*

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Inderdaad, Nightingale heeft net niet genoeg op het forum gelezen om te ontdekken dat D_H hier dé pedalenkenner en -reparateur is. Een tip: Als D_H het zegt, is het zo. Als het over pedalen gaat iig.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Misschien weet Nightingale wel een hoop van pedalen af, verzamelt, repareert en bouwt hij ze zelf en is hij op freestomp een autoriteit.
    Weet jij veel.

    Ik heb trouwens nog een oude dd3 liggen, kocht ik naar aanleiding van een review in Musicmaker, 84 of daaromtrent.
    Dus dat is een goeie? Fijn.
    Hij klonk een stuk beter dan mijn Guyatone herinner ik me. Maar als ik hem nu vergelijk met analoge delays zoals de Mooer en MXR klinkt het alsof er pingpong balletjes rond stuiteren.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 oktober 2015 om 14:56
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nightingale Bekijk bericht
    Als je de eerste link had gevolgd, had je gelezen dat ik ook een bron noem die dit stelt.
    Klopt hetgeen die bron zegt wel?
    Ik ben op dit gebied volledig atechnisch, maar D_H staat hier toch bekend als dé kenner op dit gebied.
    Iedereen kan zich wel eens vergissen, maar ga er maar van uit dat wat D_H zegt klopt.
    En anders heeft D_H vandaag nog iets geleerd

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nightingale Bekijk bericht
    OK.

    Dus een A/D IC chip uit 1983 versus een kleine processor (CPU) en dan zeg jij dat er geen verschil in zit? En de hogere sample rate plus hogere bitrate dan?
    Blijf vooral je gelijk beweren maar leer dan ook eens echt begrijpen wat je leest voor je reageert. Tot nog toe is het een hoop klok, weinig klepel en een hele hoop hearsay. Als je je baseert op eigen ervaringen, prima, maar klets geen internetprietpraat na.

    De versie die jij zoekt bevat een RDD63H101 Controller. Een volwaardige CPU door Hitachi voor Boss gemaakt met een voorgeprogrammeerde mask rom. AD en DA conversie worden gedaan met een 12-bit R2R DA omzetter. Lekker goedkoop.

    Ga je vervolgens aan de slag met de latere DD3a en de DD3T dan kom je exact dezelfde conversietechniek tegen. Ook 12 bit dus, ook met dat R2R netwerk en ook volgens successieve approximatie. Never change a winning team. Al pak je een PIC, een AVR, een Pentium of whatever CPU een pas je deze techniek toe, het conversieresultaat zal hetzelfde zijn.

    Neemt niet weg dat in nieuwe DD3's geen DSP zit. Punt. discussie gesloten. Waarom zouden ze bij Boss ook? Er wordt helemaal niet ge-DSP-ed. Er wordt gesampled en die samples worden onbewerkt na een vertragingstijd weer afgespeeld.

    Wat is er vervolgens echt, dito, van invloed op de klank van je delay? De filtering voor en na de vertragingslijn. En laat die nou net voor alle versies van de DD3 exact hetzelfde zijn. En je sample rate dus geen drol meer uitmaken.

    Maar kunnen ze dan niet "anders klinken"? Ja natuurlijk. Een pedaal van 30 jaar oud heeft last van veroudering. Inclusief de 10uF/16 volt elko's die in elke oude DD2 en 3 gaan lekken. En ja, voordat ze er echt mee kappen (waarom denk je dat ik er zoveel van binnen heb gezien?) klinkt dat best gruizig. Daarna gate-end en daarna niks meer.

    En schei uit met dat DD7 vergelijk. Da's als een olifant met een leeuw vergelijken. Beide mooie beesten maar daarna stopt elke overeenkomst.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    558

    Standaard

    D_H = held

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top