Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard Is er nog een markt voor songbooks met tabulatuur?

    Ik vraag me af of er nog een serieuze markt is voor songbooks met tabulatuur. Want hoe slecht die gratis tabulatuur op het internet ook mag zijn, ik geloof dat veel mensen daar tevreden mee zijn

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Volgens mij geef je zelf het antwoord al..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Marktonderzoek omdat je ze zelf overweegt te schrijven?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Ik zou er wel voor betalen hoor. Heb nog veel oude songbooks, maar dan alleen piano, zang en akkoord diagrammen. Koop ook nog wel eens op musicnotes.com.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Marktonderzoek omdat je ze zelf overweegt te schrijven?
    Nou ik heb wel wat dingen voor mezelf uitgeschreven in de loop der tijd, maar ik doe geen marktonderzoek. Ik vroeg het me gewoon af. Ik zou het namelijk jammer vinden wanneer die boeken zouden verdwijnen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Alles verdwijnt dus ook tabulatuur boeken.
    Als ik een gitaar partij moet inoefeben, komt er geen tab aan te pas maar kijk ik op YouTube naar online gitaar uitleg. Weet ik gelijk in 1 oogopslag de vingerzettingen en posities.
    Tijden veranderen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dippides Bekijk bericht
    Ik zou er wel voor betalen hoor. Heb nog veel oude songbooks, maar dan alleen piano, zang en akkoord diagrammen. Koop ook nog wel eens op musicnotes.com.

    En wat waren veel van die boeken "bruikbaar" als je wilde weten wat er op de plaat gespeeld werd. NOT!

    Tabulatuur was eigenlijk alleen bij Stefan Grossman's uitgeverij te vinden. Note for note transcripties kwamen midden tachtiger jaren pas op. En andere uitgaves wisselden ook enorm. Alleen voor het klassieke gitaar repertoire kon je betrouwbare bladmuziek vinden. De vier (of vijf?) boeken die bij Harlekijn van Harry Sacksioni uitkwamen bevatten de nodige afwijkingen van wat daadwerkelijk gespeeld werd, en alleen notenschrift hielp ook niet bepaald bij de stukken in open G of open D mineur. De afwijkingen zitten ook niet alleen bij de 12 snarige stukken. Ook bij de 6 snarige stukken klopt er wel eens iets niet. Dat dikke Beatles boek van George Martin met alle partijen, (inclusief de voet die de maat meetikt en het vogeltje bij Blackbird!) daar is ook het nodige redelijk eigenzinnig genoteerd, en of het nu echt 100% betrouwbaar is. Vergelijk verschillende officieel uitgegeven tabs van Hendrix, Vaughan of Vai, en je zult ook bij de officiële (en dure) boeken verschillen vinden. Een transcriptie die 100% klopt is ongelooflijk lastig, en als je de originele gitarist niet kunt raadplegen vaak onmogelijk. Gitaar is wat dat betreft een tricky instrument. Je bent er nog lang niet met de juiste toonhoogtes.

    Resultaat is dat die generatie muzikanten vaak nog hun oren ontwikkelden. Al dat geklaag over de kwaliteit van internet tabs... blijkbaar is het goed genoeg dat zelf uitzoeken niet meer interessant is

    Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een redelijke transcriptie te vinden van het nummer wat je wil spelen. Boeken uitbrengen, kan nog steeds, maar het is een kleine markt, moet dus wel enigszins gericht gebeuren. Overigens vind ik de truefire DVD's van Tommy Emmanuels Little by little album erg goed gedaan. Video met uitleg, en ergens bij de bestanden ook tabs, maar voor wat ik ervan bekeken heb heb ik de tabs niet nodig. Leer het beter op "Monkey see, monkey do"

  8. #8

    Standaard

    ik ga alle boeken van grisssham in het nederlands vertalen en vepatsen op internet
    mag dat

    btw
    wees eens origineel en schrijf zelf een liedje
    Laatst gewijzigd door okeee; 7 oktober 2015 om 14:13

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    En wat waren veel van die boeken "bruikbaar" als je wilde weten wat er op de plaat gespeeld werd. NOT!

    Tabulatuur was eigenlijk alleen bij Stefan Grossman's uitgeverij te vinden. Note for note transcripties kwamen midden tachtiger jaren pas op. En andere uitgaves wisselden ook enorm. Alleen voor het klassieke gitaar repertoire kon je betrouwbare bladmuziek vinden. De vier (of vijf?) boeken die bij Harlekijn van Harry Sacksioni uitkwamen bevatten de nodige afwijkingen van wat daadwerkelijk gespeeld werd, en alleen notenschrift hielp ook niet bepaald bij de stukken in open G of open D mineur. De afwijkingen zitten ook niet alleen bij de 12 snarige stukken. Ook bij de 6 snarige stukken klopt er wel eens iets niet. Dat dikke Beatles boek van George Martin met alle partijen, (inclusief de voet die de maat meetikt en het vogeltje bij Blackbird!) daar is ook het nodige redelijk eigenzinnig genoteerd, en of het nu echt 100% betrouwbaar is. Vergelijk verschillende officieel uitgegeven tabs van Hendrix, Vaughan of Vai, en je zult ook bij de officiële (en dure) boeken verschillen vinden. Een transcriptie die 100% klopt is ongelooflijk lastig, en als je de originele gitarist niet kunt raadplegen vaak onmogelijk. Gitaar is wat dat betreft een tricky instrument. Je bent er nog lang niet met de juiste toonhoogtes.

    Resultaat is dat die generatie muzikanten vaak nog hun oren ontwikkelden. Al dat geklaag over de kwaliteit van internet tabs... blijkbaar is het goed genoeg dat zelf uitzoeken niet meer interessant is

    Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een redelijke transcriptie te vinden van het nummer wat je wil spelen. Boeken uitbrengen, kan nog steeds, maar het is een kleine markt, moet dus wel enigszins gericht gebeuren. Overigens vind ik de truefire DVD's van Tommy Emmanuels Little by little album erg goed gedaan. Video met uitleg, en ergens bij de bestanden ook tabs, maar voor wat ik ervan bekeken heb heb ik de tabs niet nodig. Leer het beter op "Monkey see, monkey do"
    Ja toen ik begon waren er maar mondjesmaat tabboeken verkrijgbaar. De cd was er nog niet en uitzoeken met een langspeelplaat of een cassettebandje was een heidens karwei. Verder vergat je vaak delen van een partij die je had uitgezocht en een partij oppennen op papier was ook vreselijk.
    Als toen ik begon al veel tabboeken voorhanden waren dan had ik mij veel sneller ontwikkeld als gitarist.
    Laatst gewijzigd door Brad; 7 oktober 2015 om 18:35

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.360

    Standaard

    Oneee daar is Okeee
    Kan jij niet naar Syrie verbannen worden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top