Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard is er een beste manier van oefenen?

    hoi de lessen zijn weer begonnen, dus nog meer oefenen als dat ik reeds deed. Wat is of is er een manier van oefenen die het beste resultaat geeft?? momenteel oefen ik akkoorden schema's , liedjes oplopend van makkelijk naar moeilijker, barree akkoorden apart , en liedjes met een paar barree akkoorden, tokkel stukjes en een enkel liedje in tokkel eenvoudige versie. Nu is dat falling in love van Elvis. en dat lukt steeds niet doordat ik de akkoorden verwissel ofwel de vergissing blijf maken met de bassanren die je eerst aanslaat bv ipv de bovenste de 2de of ipv de 3de dan de 2de snaar aanslaan.
    Ik heb een erg slecht geheugen , onthoud slecht volgorde en gooi de hele volgorde ook door elkaar soms. Meezingen helpt maar tempo krijg ik niet omhoog vw het niet kunnen volgen met de vingers in combinatie akkorrd /tokkel
    Is het mss beter om 6x per dag even die tokkel te spelen , nu speel ik eigenlijk een hele middag met tussen door de nodige dingen eten afwas etc. Speel uren op een dag.
    Wat raden jullie me aan??

  2. #2

    Standaard

    het antwoord daarop is exact. Maar je hebt er niets aan.

    JA er is een "beste manier om te oefenen"
    Het probleem alleen is dat die beste manier voor iedereen anders is.

    Een echt goede gitaarleraar zal na kennismaking zijn oefeningen aan jouw behoefte aanpassen.
    En steeds bijsturen.
    Meer of minder met metronoom/begeleidingsmuziek spelen.
    Meer of minder notenladders.
    enzovoort

    dat hangt af van zaken als

    Ben je iemand die leert door herhalen?
    Ben je iemand die eerst iets moet snappen of werk je liever door proberen en fouten te maken?
    Ben je visueel ingesteld? Of auditief?
    Krijg je plezier door snellere progressie/beheersing of door het rustiger met liedjes bezig zijn?
    Wat is je eigenlijke doel om te leren?

    enz enz enz.

    Voor JOU is er dus een beste manier. Alleen een forum is daar niet per se de beste manier voor om die te leren kennen.
    Veel echt goede muzikanten doen daarom tot hoge leeftijd nog masterclasses. Het is rete moeilijk nuttig les te geven aan mensen die al op een hoog niveau spelen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Wat meer gericht gaan oefenen op de zaken waar je problemen mee hebt. Je oefent zoveel dingen tegelijk, dat het ook moeilijk is om het te blijven volgen. Daarbij ben je blijkbaar snel afgeleid door van alles. Verkeerde snaren aanslaan bijvoorbeeld is gewoon meer oefenen. Geef jezelf de tijd, je hoeft niet over een maand de wereld plat te spelen.

    Speel het liedje langzamer, snelheid komt met de tijd (en dat rijmt weer.. ). Ik zeg altijd: Beter langzaam en goed, dan snel en crap.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4

    Standaard

    Als het goed is kan je leraar je daar tips over geven. Die kent je, en kan doorvragen. Hij weet ook welke fouten je steeds weer maakt.

    Fouten die steeds terug komen, daar zitten aandachtspunten.

    En wantrouw afkortingen. Leer spelen in 5 weken, forget it! Bullshit, kost gewoon tijd.

    Afkortingen bestaan niet, je kunt hooguit omwegen vermijden.

    Er is niet een beste manier om te oefenen, zoals Showband al zegt, dat is voor iedereen anders.

    De betere vraag is waar je structureel fouten maakt in je aanpak. Dat zijn vreemd genoeg wel voor iedereen zo'n beetje dezelfde dingen...

    - Te snel oefenen, langzaam oefenen, en als je denkt dat je langzaam bezig bent, is de kans groot dat je nog twee keer te snel speelt.

    - Steeds het hele stuk van voren af aan, ipv concentreren op wat er mis gaat.

    - Spelen ipv oefenen

    - Alles van blad (tabs of noten maakt niet uit) ipv gehoor. (dat zou wel eens met je moeite om stukken te onthouden kunnen samenhangen)

    Dat zijn zo'n beetje de meest belangrijke.

    Wat overigens niet betekend dat je niet moet spelen voor de lol. Ook dat is erg belangrijk.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Beste Jantjec , je favoriete nummers spelen uit songbooks en er bij zingen is een goede manier om spelenderwijs allerlei akkoorden te leren. Zo ben ik ook begonnen. Toen ik me echt in de theorie ging verdiepen heb ik er veel aan gehad omdat ik de ligging van veel akkoorden al kende.

    Ja en als je echt verder wil in de theorie dan is het een groot deel van de tijd domweg uit je hoofd leren. Ik vind dat nog steeds erg vervelend maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Harald zei het al : het gehoor. zeeer belangrijk. wel enkel te bereiken door veel te spelen. maar ook door er bewust op te letten. als je weet hoe akkoorden klinken hoef je niet alles motorisch letterlijk van buiten te kennen

  7. #7

    Standaard

    Wat meer gericht gaan oefenen op de zaken waar je problemen mee hebt. Je oefent zoveel dingen tegelijk, dat het ook moeilijk is om het te blijven volgen. Daarbij ben je blijkbaar snel afgeleid door van alles. Verkeerde snaren aanslaan bijvoorbeeld is gewoon meer oefenen. Geef jezelf de tijd, je hoeft niet over een maand de wereld plat te spelen.

    Speel het liedje langzamer, snelheid komt met de tijd (en dat rijmt weer.. ). Ik zeg altijd: Beter langzaam en goed, dan snel en crap.

    Ik denk dat Rizz hier al wat spijkers op de kop slaat. ik ben idd heel snel afgeleid, ben snel de draad van waar ik in een stuk aan het spelen ben gewoon kwijt doordat ik me concentreer op hoe ik mijn vingers zet, of ik ergens een buzz hoor,. Verkeerde snaren aanslaan omdat ik dan weer net op het te nemen akkoord let en niet op de tokkelhand . Ik begin ook de akkoorden op verschillende vingerzetting te nemen omdat die pak net iets handiger is vanuit de vorige positie.

    En spelen voor de lol doe ik absoluut ook. Ik oefen heel veel en zeker als er iets tegen zit ga ik gewoon even spelen voor de lol de nrs die ik graag speel bv Angie , Hotel California, First we take Manhattan, San Fransisco Bay blues dat zijn mijn nrs om even te recupereren.
    Soms denk ik dat lessen soms in de weg zitten, teveel stress geven van het moet in een week kunnen, en ik weet en ervaar dat dat , mij, echt niet lukt om in een week voor mij bv de eenvoudige tokkel een liedje als Elvis Can't help falling in love zelfs op dat trage tempo te volgen. Hoeveel uur ik dat ook al probeer , het word eerder slechter dan beter...
    Barno dat gehoor dat klopt wel en ontwikkelt zich met te spelen, soms speel ik ook onbewust dat volgende akkoord zonder het te weten gewoon op het gehoor en zit het goed en ben dan zo geschokt dat het helemaal weer misgaat.. pff het is een strijd dat gitaarspelen maar wel een die blijft roepen om te blijven oefenen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Als ik het goed begrijp volg je les. Zoals al door meerderen hier is aangegeven leert iedereen op een andere manier. Voor de een werkt dit en voor een ander werkt dat.
    Ik kan me vergissen, maar ik krijg de indruk dat je te veel met verschillende dingen tegelijk bezig bent. Je bent techniek aan het oefenen en tegelijk probeer je een heel liedje in een week te leren. Mij lukt dat niet allebei samen in een week.
    Doe het stapje voor stapje. Zorg dat je techniek goed is, dat is de basis. Die snelheid komt wel met de tijd.
    En als eens een keer iets niet lukt dan laat dat dan eens een dag (of een paar dagen) liggen. Ik heb gemerkt dat vaak na een paar dagen dat stukje niet oefenen het ineens wel lukt of veel beter gaat.
    Ik denk niet dat jouw leraar boos zal zijn als je de oefenstof en/of liedje de volgende les nog niet helemaal beheerst. Als hij dat wel is zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een andere leraar. Het moet op de eerste plaats leuk blijven en het is imo niet dat je iets in een bepaalde tijd moet kennen zoals op school.

  9. #9

    Standaard

    nee is idd niet boos , ligt bij mezelf hoor die drang voelen om teveel te willen. En idd heb ik ook al gemerkt dat ik af en toe even het moet laten voor wat het is en gewoon andere liedjes spelen en een paar dagen laten rusten. Ook zonder begeleiding heel traag oefenen ben ik nu aan het doen , het lukt gewoon niet op tempo van de muziek en dat zal dan langer duren. Denk er ook over om dit als laatste jaar in muziekschool te volgen en dan prive verder te gaan, op eigen tempo!! Ik ben met alles zo'n gedreven persoon, heb gedanst en danste ook 4-5 avonden per week, reed paard en reed ook alle dagen afwisselend training en bos-lange afstanden. Ik zit zo in elkaar zeker? ;-)
    Ik oefen idd diverse dingen dus akkoorden liedjes voor ontspanning en barree ,( nu even niet) en de tokkel is nu even hoofdzaak. Ben altijd bang dat het niet goed genoeg is, vind de klank ook nog niet voldoende dus is de vingerzetting nog niet echt goed. Ben nu wel echt trager aan het oefenen en dat helpt wel !!

  10. #10

    Standaard

    Lijkt wel of ik hier mijn verhaal vertel ;-) heb hetzelfde alleen volg nu geen les meer ook het gevoel van iets te moeten werkt bij mij niet desondanks wel veel aan de lessen gehad

    Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top