Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard oude phaser, depth niet goed regelbaar

    beste techneuten,

    Ik heb al sinds 1984 een oude Boston phaser (tweedehands gekocht, dus minstens 31 jaar oud!), die gelijk is aan deze Volz/Rotophase : http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=19&t=9252

    Het ding klinkt in mijn oren heerlijk analoog, maar het probleem is dat sinds een tijdje mij opvalt dat de depth regelaar nauwelijks meer werkt. Bij minimale depth is het effect al erg aanwezig, bij maximale depth is dat maar net ietsjes "meer"
    De depth pot betreft een 100k potmeter en die is goed. Minimale depth betekent maximale weerstand dus heb ik er voor de lol even een 200k potmeter ingezet en dat maakt niets uit! Het effect is nauwelijks "lager" te krijgen met de depth regelaar. Van de trimpots ben ik uiteraard afgebleven.

    Uiteraard heb ik geen schema van het ding, maar het zal bestaan uit een aantal opamp stages met faseverschuiving. Alleen weet ik niet hoe die depth precies werkt....Wellicht hebben jullie ervaring met dit probleem?
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  2. #2

    Standaard

    Veel van deze phasers hebben een 'Depth' knop die eigenlijk de resonantie beheert (terugkoppeling van het eindsignaal naar een punt aan het begin van het circuit).

    Een echte depth functie heeft dit niet.
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 maart 2004
    Locatie
    Julianadorp
    Berichten
    126

    Standaard

    Ik ben geen kenner en al helemaal niet van modulatie effecten maar TS geeft aan dat de depth niet meer werkt. Dus @TS voor de duidelijkheid: hij heeft wel gewerkt?
    Ik zou in elk geval en hoorbaar verschil verwachten als je de potmeter waarde verdubbeld. Tenzij je misschien een lineare voor een logaritmische vervangen hebt. Een schema zou in elk geval helpen.

  4. #4

    Standaard

    Verhaal suggereert eerder dat de koude aansluiting van de depth regelaar los zit.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 maart 2004
    Locatie
    Julianadorp
    Berichten
    126

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Verhaal suggereert eerder dat de koude aansluiting van de depth regelaar los zit.
    Ah! Soldeeraansluitingen op de print dus even opnieuw doorsolderen? Ik heb even op het web lopen neuzen maar is dit een variant van de Phase 90? Met depth regeling dus?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    De phaser lag de laatste 3 jaar te verstoffen. Toen ik m pas weer aanzette viel mij up dat die depth regelaar nauwelijks werkt. zoals ik al schreef: je merkt weinig verschil tussen potmeter max. linksom en max. rechtsom.
    En, voor mij helaas, bij depth op minimaal is het effect nog te sterk, in mijn herinnering was linksom ongeveer effect uit (0% wet, 100% dry zeg maar)

    Het vreemde is dat depth knop linksom is maximale weerstand van de potmeter; dus dacht ik, ik zet er even 200k in, dan zal bij knop linksom het depth effect wel ongeveer "uit" zijn. Nee dus; er veranderde eigenlijk niks.

    De aansluitingen van de potmeter zijn goed, en de potmeter zelf ook. Ik heb tot op het board de boel gemeten en ik meet daar de veranderende potmeterstand. Ik ben gelukkig electronisch redelijk goed onderlegd en heb alle spullen (scope, toonfiets, spectrum analyzer etc.) maar geen schema.
    Theoretisch kan het ook nog zijn dat me eea. inbeeld of valse herinneringen heb....

    Alvast dank!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  7. #7

    Standaard

    Hmmm, duidelijk!

    Ik zou dan zeker de potmeters en de aansluitingen even nalopen en opnieuw vertinnen; ik ga er echter vanuit dat je dit al gedaan hebt vanwege die andere potmeter.

    Mocht ik je daar bij kunnen helpen, ik zit ook in Twente
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Mocht ik je daar bij kunnen helpen, ik zit ook in Twente
    Hee, BD, bedankt voor je aanbod maar dat lukt me gelukkig nog wel met m'n blauwe Wellertje met spitse punt. Het is gelukkig geen SMD
    Als ik ooit nog eens tijd heb moet ik het schema maar reverse-engineeren....dan kan ik het effect van die depth knop ook beter plaatsen en evt. fiksen.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #9

    Standaard

    Succes ermee!
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top