Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Uiteraard zit er wel flink wat compressie in (het is en blijft EDM he)....
    Ken de stijl niet, dat EDM dan, maar dat zal zoiets als Erg Dikke Muziek betekenen ?
    Goed in elkaar gezet en redelijk dicht gemetselde sound. Klinkt voor mij goed, hoor geen erg storende compressie zaken, tenminste.

    Well done, Fu !
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.983

    Standaard

    Dank u! Heb m nu 3x op de autoradio geluisterd, en t zal (ongetwijfeld!) aan mij liggen, maar ik hoor niet overal de (onbedoelde) compressie welke hier gerapporteerd wordt? :?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.889

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Dank u! Heb m nu 3x op de autoradio geluisterd, en t zal (ongetwijfeld!) aan mij liggen, maar ik hoor niet overal de (onbedoelde) compressie welke hier gerapporteerd wordt? :?
    Laat ik eerst nog even benadrukken dat het hele compressieverhaal eigenlijk een detail is en dit gewoon een lekkere track, mooie chaotische compositie en goede mix met prettig stereogebruik.

    Ik denk dat de crux zit in je haakjes: het wel of niet 'bedoelde' van de compressie. Wanneer en waarom is compressie bedoeld? EDM (en een hoop andere extreme genres) zou zich af moeten vragen wat het doel is van het soort muziek en hoe dat doel het beste bereikt wordt. Als agressief, intens en verknipt klinken een doel is van EDM (wat ik denk dat het ongeveer is), dan denk ik niet dat veel compressie daarvoor het geschikte middel is.

    Wat doet (volume)compressie in de breedste zin? Het samendrukken van geluid tot één ding, één geheel. Niets verkeerds an sich. Dit samenpersen gaat echter wel ten koste van de impact/intensiteit van de afzonderlijke elementen in het geluid. Dat is een kwestie van relativiteit. (Kruipen over een rijdende trein is te doen; in stilstand 10 cm boven een voorbij razende trein losgelaten worden is een ander verhaal: dat heeft een enorme impact.) Als afzonderlijke wobbles, kickdrums, snares en bliepjes genoeg ruimte hebben om te variëren in volume, is er ook ruimte voor dat ze elkaar plotseling flink kunnen overtreffen in volume. Daarvoor ben ik bereid m'n volume op m'n computer/radio wat harder te zetten (of in foobar even ReplayGain te laten scannen).
    Dat neemt overigens nog niet weg dat iets als sidechaincompressie inherent kloten is. Het dient het doel (dat het vaak heeft), namelijk het creëren van een pulserend effect.

    Kortom, het compressiecommentaar is tweeledig. 1. De specifieke puntjes of stukjes waar het nummer (vooral de zang en soms wat hoge synths) volgens mij een beetje lijdt onder de compressie. 2. Het nummer had agressiever, intenser en verknipter kunnen klinken met minder compressie.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.983

    Standaard

    Dank voor de toelichting maestro Ik heb dit sort commentaar af en toe een beetje nodig als tegengas.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top