Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: aria opknapper

  1. #1

    Cool aria opknapper

    mannen!

    Van een kennis, die de nobele kunst van het gitaarspelen niet meer beoefent, heb ik opeens een nieuwe oude gitaar in mijn bezet. Het betreft een Aria dreadnaught, een beginnersgitaar pur sang met de nodige gebruiksschade. Maar desondanks speelde ze heel fijn. Speelde ja, want ze ligt inmiddels in delen op de werkbank.

    Ik merkte dat de brug van de gitaar los zat. Dus deze heb ik direct verwijderd met een fohn en creditcard evenals de slagplaat. De onderzijde van de brug en bovenblad zijn toen ontdaan van lijmresten, vervolgens heb ik de hoogglansfinish van het bovenblad teruggebracht naar een satinfinish met behulp van een scotchbrite pad en de nodige "elbow grease".

    De lak op de achterzijde van de gitaar is echter in een dusdanig slechte staat dat ik deze in zijn geheel wil verwijderen. Zo ook de lak op de nek, niet omdat ik dit perse mooier vind maar meer omdat ik een ongelakte nek veel fijner vind spelen. Mijn vraag aan jullie is dus: Hoe kan ik het beste de verf van de gitaar verwijderen? Is het gevaarlijk om met een verfbrander/verfafbijt in de weer te gaan omdat het een acoust is, of kan dit geen kwaad?





    De lak op de achterkant zit ook op de zijkanten, de lak op de zijkanten wil ik wel in tact houden.

    Overigens heb ik voor het teruglijmen van de brug de volgende video als richtlijn gebruikt!


    gr. B
    Laatst gewijzigd door bernhardus; 30 september 2015 om 18:27

  2. #2

    Standaard

    Niemand die deze simpele ziel kan adviseren?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Ik ben totaal ervaringsloos in deze, maar lak eraf branden met een stripper lijkt mij geen goed idee. Ik zou het gewoon met schuurpapier proberen. Maar dat is denk ik hoe ik het zou doen...

  4. #4

    Standaard

    Na het uitblijven van reacties heb ik besloten om maar te beginnen. Ik heb de achterkant van de gitaar zo goed als kaal weten te krijgen met meerdere lagen verfafbijt. De achterkant ziet er nu zo uit:



    Jammergenoeg heb ik een scheurtje ontdekt in het achterblad van de gitaar. Ik hoopte eerst dat het een blaasje zou zijn van de lak maar het bleek helaas een scheurtje in het hout.

    Hopelijk kan ik met wat houtlijm de bart dichtmaken.

    Dan nu de hals/headstock


    De lak op de neck is het moeilijkst om te verwijderen, maar met een aantal lagen zal het me wel lukken. Als de neck en headstock helemaal gestript zijn van lak dan wil ik de headstock veranderen. De huidige vorm van de headstock vind ik niet echt mooi en deze zal dus plaats maken voor een meer gibson-achtige headstock. En hopelijk kan ik wat kopfineer bemachtigen om op de headstock te lijmen.

    Over de verdere afwerking van de gitaar twijfel ik nog, maar ik heb het volgende in gedachte (en zou graag jullie mening horen).

    -de gitaar zwart stainen met ecoline.
    -bovenstaande laag terugschuren zodat alleen de diepste grain (voor zover er grain aanwezig is) zwart blijft.
    -beitsen met donker noten poederbeits van clou.
    -Afwerken met danish-oil.

    Aan de kleur van het hout te zien is het basswood... En ik lees veel verhalen dat basswood moeilijk te stainen is. Echter heb ik op het forum gelezen (ik meen een post van Aaronstonebeat) dat de beits beter aan te brengen is als je wat alcohol aan de beits toevoegt.

    Ik wil de gitaar er uiteindelijk zo uit laten zien: http://www.themusiczoo.com/product/6...ught-Acoustic/



    gr. B

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top