Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Dan zou je ook beter je kabels direct aan je pedalen en versterker kunnen solderen.
    Da's een goeie. Koop je een gibson les paul standard, kabellengte 4 meter.
    Wil je 6 meter kabel, dan moet je naar de Customshop

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Tja, ik heb tests gedaan met die ouwe Gibson pickup wissel gitaren. Ik hoorde toch echt een flink verschil toen ik de pickups direct op de pots soldeerde versus de stekkertjes. Probeer het zelf, zou ik zeggen.

    moet misschien maar eens een scoop kopen voor thuis.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ja, zoiets heeft EMG ook, maar de draad bestaat dan uit één kern en een mantel.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik heb al mijn losse strat pickupjes in pickguards geschroefd en af en toe hang ik er eentje -gewoon voor fun- in een strat die speciaal daarvoor een kroon steentje aan de aarde en uitgang heeft. Hoor je dat? Welnee. En als iemand anders het wel hoort, ook goed. Werkt ook prima voor een swap in een semi of hollow body trouwens.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Tja, ik heb tests gedaan met die ouwe Gibson pickup wissel gitaren. Ik hoorde toch echt een flink verschil toen ik de pickups direct op de pots soldeerde versus de stekkertjes. Probeer het zelf, zou ik zeggen.

    moet misschien maar eens een scoop kopen voor thuis.
    Je geheugen voor een klankkleur is enkele tientallen seconden. Tenzij je belachelijk snel kan solderen, zijn je hersenen al vergeten hoe het precies klonk.

    Daarnaast speelt perceptie ook een rol. Het is niet voor niks dat hifi fanaten er stellig van overtuigd zijn dat een kabel van €1000,- de meter beter klinkt dan een stuk 2,5 kwadraat van de bouwmarkt. De verwachting is dat het beter gaat klinken, dus voor hun oren doet het dat ook. Hifi apparatuur wordt daarom tegenwoordig dubbelblind getest en vergeleken.

    Mocht er daadwerkelijk een verlies van hoog zijn, dan lijkt me dat dat een andere oorzaak dan een paar milli- of micro-ohm overgangsweerstand heeft. Een langere kabel of ongunstige wire dress (parasitaire capaciteit) kan ook verlies van hoog opleveren.

    Hoewel ik best geloof dat jij denkt te horen dat stekkertjes verschil maken, is het wetenschappelijk niet te onderbouwen.

    Overigens heb je meer aan een spectrum analyzer (of audiovoltmeter met goede filters) dan aan een scope als je dit wilt gaan meten. Je bent niet geïnteresseerd in magnitude versus tijd, maar in magnitude versus frequentie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heynis Bekijk bericht

    ........Hoewel ik best geloof dat jij denkt te horen dat stekkertjes verschil maken, is het wetenschappelijk niet te onderbouwen.....
    Ik vind het altijd lastig als de wetenschap misbruikt wordt in dit soort discussies.
    99,7% van de beweringen op dit forum is niet wetenschappelijk te onderbouwen.
    Als je begint met de bewering: "Je geheugen voor een klankkleur is enkele tientallen seconden." dan is dat ook een bewering die hier niet onderbouwd wordt.

    Ik geloof dat mensen wel klankkleur kunnen onthouden. Een goede geluidsman benoemt een klankkleur door frequentiegebieden te benoemen. Je hoort ze wel eens zeggen: Hier moet een beetje 400 Hz bij en 1 KHZ wat minder...
    Laatst gewijzigd door Zonno; 4 oktober 2015 om 22:52

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    99,7% van de beweringen op dit forum is niet wetenschappelijk te onderbouwen.
    Kan je dat wetenschappelijk onderbouwen?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heynis Bekijk bericht
    Je geheugen voor een klankkleur is enkele tientallen seconden. Tenzij je belachelijk snel kan solderen, zijn je hersenen al vergeten hoe het precies klonk.
    Nog minder dan "tientallen": https://en.wikipedia.org/wiki/Echoic_memory
    En voor zulke subtiele verschillen zal het waarschijnlijk nog een stuk lager liggen.
    Langs de andere kant zou het me niet verbazen moest er daadwerkelijk een verschil zijn, want je merkt ook verschil tussen een breadboard en gesoldeerde verbindingen bij een effectpedaal.
    Maar als voor Orpheo het verschil zo opmerkelijk is, dan vraag ik me net als Lauke en Jasper af of hij ook alle andere jack-verbindingen elimineert (gitaarkabel aan de pots solderen en ook aan de input van de versterker en ook eventuele pedalen aan elkaar solderen etc.)
    Met een gemiddeld pedalboard van 6 pedalen plus gitaar output en versterker input zit je zo aan 14 keer hoogverlies, dan zal die ene extra verbinding met je pickups toch niet het grote verschil gaan maken lijkt me.
    Zelf heb ik me ook al afgevraagd waarom er geen speciale sockets zijn om makkelijk(er) van pickups te veranderen:

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Dat een breadboard anders klinkt dan een gesoldeerd pedaal is voor de hand liggend. Een breadboard is één grote hoop capaciteit en overspraak, iets wat je met een printplaat meestal juist probeert te voorkomen door een net ontwerp te maken. Een werkende FM zender bouwen op breadboard gaat bijvoorbeeld van je levensdagen niet lukken, terwijl dat op een (volgens strikte criteria ontworpen) printplaat uitstekend kan.

    Dat brengt me overigens op de gedachte dat wellicht de stekkertjes in Orpheo's gitaar gemaakt zijn van een materiaal wat capatitief (of resistief) lekt. In dat geval zou er een logische verklaring zijn voor hoogverlies, maar is het effect afhankelijk van het merk en type connector. Overdreven grote pootjes op korte afstand naast elkaar zou dan ook een lek geven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top