Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Connectoren voor snelle pickupwissels

    In een gitaar waar ik regelmatig van pickups zal wisselen om ze te testen wil ik een kabel aan de volumepot solderen en laten uitkomen op een vrouwelijke krimpconnector. Die vrouwlijke krimpconnector komt dan uit in de uitsparing voor de pickup onder de snaren, waardoor ik maar mannelijke connectoren aan de leads van de pickup hoef te krimpen en vooruit met de geit.

    Nu weet ik wel dat er de kleine dupont-connectoren zijn zoals je ze kan bestellen op aliexpress, het is alleen ik vind ze allemaal wat zwakjes om ze met een gerust hart onderdeel te laten zijn van mijn bedrading.
    Gelijksoortige connectoren zie ik dan ook weer op mojotone en zien er wat steviger uit. Het is alleen: om zulke dingen van de states te laten komen...

    Ik kan zulke connectoren maar niet vinden in webshops in de benelux. Maar tegelijk hoeven het zulke dupont-achtigen niet noodzakelijk te zijn... Welke zouden jullie aanraden, liefst met bijbehorende krimptang die gemakkelijk te vinden is?

    Dank alvast,

    Groeten!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard Connectoren voor snelle pickupwissels

    Ik zou voor Molex Picoblade gaan als je per se crimp connectors wilt (ook vanwege de afmetingen, past door de kanaaltjes in de routing van een gitaar). Nadeel is wel dat de crimptang zo'n €150 tot €300 kost, en flink wat oefening. Je kunt de draadjes ook aan de contacten solderen, dat heeft meestal mijn voorkeur.

    Wellicht is een doodgewone tulp connector ook een goede optie als dat past. Overal te krijgen voor praktisch gratis.
    Laatst gewijzigd door Heynis; 29 september 2015 om 00:06
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2012
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    404

    Standaard

    in de modelbouw heb je micro stekkertjes, goldplated, die gebruikt worden om accu's aan te sluiten. Deze zijn ook prima te gebruiken in audio toepassingen en hebben een zeer strakke passing.
    hobbyking verkoopt ze in elke maat, ook in behuizingen. zij hebben een europees warenhuis en binnen 2 dagen in huis.


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...onnectors.html
    Laatst gewijzigd door nusti; 29 september 2015 om 09:20

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Waarom zijn connectoren voor pickups niet gewoon standaard?
    Dat maakt inderdaad het wisselen van pickups veel eenvoudiger.
    Of kan dit zorgen voor verlies van weerstand?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.207

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Waarom zijn connectoren voor pickups niet gewoon standaard?
    Dat maakt inderdaad het wisselen van pickups veel eenvoudiger.
    Of kan dit zorgen voor verlies van weerstand?
    Goede vraag. EMG levert al jaren soldeerless sets. Wellicht dat het actieve systeem zorgt dat dat kan zonder brom/ruis/verlies van signaal???

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Of kan dit zorgen voor verlies van weerstand?
    Verlies van weerstand zou betere geleiding betekenen

    Je hebt met elke connector altijd wel iets van signaalverlies door verhoogde weerstand, maar ik kan me niet voorstellen dat je het verschil zou horen. Je hoort er toch ook niemand over dat je kabel met een plug in verbinding staat met je pickups, ipv dat die direct gesoldeerd is?
    Als het maar netjes contact maakt dan zal het allemaal wel los lopen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    tja, ik hoor wel een verschil. vooral verlies van hoog. het fungeert als een treble bleed in mijn optiek. gewoon solderen heeft mijn voorkeur.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nusti Bekijk bericht
    in de modelbouw heb je micro stekkertjes, goldplated, die gebruikt worden om accu's aan te sluiten. Deze zijn ook prima te gebruiken in audio toepassingen en hebben een zeer strakke passing.
    hobbyking verkoopt ze in elke maat, ook in behuizingen. zij hebben een europees warenhuis en binnen 2 dagen in huis.


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...onnectors.html
    Besteld!

    Thanks voor de tip. Will do the job

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    tja, ik hoor wel een verschil. vooral verlies van hoog. het fungeert als een treble bleed in mijn optiek. gewoon solderen heeft mijn voorkeur.
    Meen je dat, kun je dat echt 'horen'?, je zult gelijk hebben hoor maar ik me dat zo slecht voorstellen.
    Meten kun je het al (nagenoeg) niet, en A,B-en tja das ook feitelijk uitgesloten....
    Blijft, aansluiten-luisteren-10 min solderen en weer luisteren over. Kom je dan niet in een soort
    vaag 'placebo' gebied terecht, waar je graag wil horen dat iets beter klinkt?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Sorry Orph, maar dit geloof ik niet. Dan zou je ook beter je kabels direct aan je pedalen en versterker kunnen solderen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top