Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard welke gitaren hebben een sprankelend geluid???

    Welke akoestische gitaren hebben een sprankelend geluid.
    Modellen niet dreadnought maar OM OO ofzo, iig gitaren die meer OM model hebben dus duidelijk taille hebben hebben ? Hoeven niet elektrisch te zijn.
    Prijsklasse 1300-1600€
    Mijn ervaring is de Eastman E20SS die ik had , die had dat wel, , mijn nieuwe E20 OO SS heeft dat een stuk minder.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Testen zou ik zeggen. Ik zou zeggen elke akoestische gitaar met een sparren of maple bovenblad.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Takemine's heb ik gearchiveerd als pijnlijk sprankelend.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Testen zou ik zeggen. Ik zou zeggen elke akoestische gitaar met een sparren of maple bovenblad.
    Die laatste wil ik dan wel eens horen.
    Ik had een all maple gitaar (een Epiphone, dus helemaal niet zo bijzonder, is weggegaan toen ik de D-28 had), maar die had toch echt een spruce bovenblad.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb het stukje over snaren gelezen, wat zouden de beste snaren zijn om meer sprankeling te hebben?? ik dacht de Elixirs nanoweb, lees echter dat dit meer warmte geeft en lees niks over meer sprankeling. Nu ik de Eastman e20 OO SS een kleine week heb begint het geluid wel steeds beter te bevallen.

  6. #6

    Standaard

    Geef je gitaar ff de tijd! Als het een nieuwe gitaar betreft is hij nog lang niet ingespeeld (open).
    Alles heeft gewoon invloed, fingerstyle spelen, plectrum dikte / materiaal, houtsoorten body en top maar ook snaar dikte. Ga gewoon lekker gitaar spelen dat is het beste om de gitaar langzaam zijn eigen sound te laten krijgen. V.w.b. Elixir snaren, ik wil niet meer anders!
    Laatst gewijzigd door Gert2015; 26 september 2015 om 19:12 Reden: typo
    .........het zag er allemaal zo gemakkelijk uit!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Sprankelen is een beetje vaag begrip. je kunt het gemis aan bass bedoelen maar ook het echte tophoog of hoogmid.
    Een gitaar bestaat uit houtsoorten. Kijk voor goede uitleg eens op youtube en zoek naar Taylor roadshow en dan naar een deel over houtsoorten. Ook Lowden heeft daar op Youtube films over staan.
    Je kunt dus een bv een dreadnought maken uit Maple en een wat brighter geluid maken , maak ook een OM uit mahonie en alleen maar mid geluid er uit halen.
    Een Taylor 412CE zoals nu op marktplaats staat ( absoluut geen binding mee , alleen voorbeeld!) zou door jou als een goede gitaar worden omschreven. Die kun je echter qua model ook bouwen met andere houtsoorten en daarmee het geluid heel anders krijgen.
    Zoek eerst eens uit wat je echt bedoeld en hoe je dat voor elkaar krijgt in een gitaar.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko Bekijk bericht
    Sprankelen is een beetje vaag begrip.
    Nou, inderdaad, geluid omschrijven blijft sowieso lastig.
    Ik ben niet zo'n akoestische gitarist, maar lang geleden, tijdens de zoektocht naar een steelstring, heb ik eens gespeeld op een akoestische steelstring met ceder bovenblad.
    Model en type weet ik niet meer, weet alleen nog dat het een Furch was.
    Geweldig klinkend, met een hele typische, mooie "glinstering" in het hoog.
    Is dat dan sprankelend? Geen idee (mijn klassieke gitaar heeft een ceder bovenblad, en als er een gitaar die ik niet met sprankelend zou willen omschrijven is het die wel).
    Wat ik wel weet is dat dit mooie geluid als sneeuw voor de zo'n verdween als je spel wat minder subtiel werd, net of er een soort vervorming in het geluid ontstond. Dit was ook de enige reden dat ik deze gitaar toen niet gekocht heb, omdat ik een iets meer allround gitaar zocht.

    Maar goed, om een onzinnig lang verhaal kort te maken, mijn ervaring is dat akoestische gitaren echt anders kunnen klinken door ze anders te bespelen. In mijn optiek doet dat eigenlijk meer dan de snaren.

  9. #9

    Standaard

    als ik het vergelijk met iets wat iedereen kent is het dit, stel je vuurwerk voor je ziet de eerste sterren maar dan zie je er nog allemaal sterren tussendoor die kleiner zijn. Dus in het geluid klinken ook allemaal nog sterretjes tussen de sterren door.... is deze uitleg beter te volgen??? is inderdaad heel erg moeilijk om geluid in woorden te vatten..
    iig de Eastman e 20ss had dat en een martin hd 28 in een winkel had dat ook..
    Nu alvast bedankt voor je reactie, ik ga eens kijken op YouTube Taylor roadshow en Lowden

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Zoveel invloeden...

    Mijn ervaring is wel dat je voor 'sprankel' eerder een sparren dan een ceder top 'moet' hebben. Maar da's kort door de bocht, want ook de andere houten delen, de vorm, de konstruktie en bracing dragen bij.

    Ik heb hier een oude Washburn D-12 dreadnought western en die doet zeer aan m'n vullingen van de helderheid als er nieuwe bronze snaren op zitten.
    Dat kan ik dan temmen door er phosphor bronze snaren op te zetten, die klinken wat minder helder maar blijven wel langer hun klank behouden t.o.v. bronze snaren die wat gauwer hun helderheid verliezen.
    Ook met plectrum(materiaal) kun je de klank beïnvloeden. Zo kun je ongetwijfeld iedere gitaar met snaren / plectrum / ... juist richting een heldere klank beïnvloeden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top