Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: rory gallagher

  1. #1

    Standaard rory gallagher

    Wat vind men van Rory Gallagher, ik heb gelezen dat hij erg goed was, ook diverse beelden gezien.
    In wat was hij zo goed:
    Gitaar vervorming, zang etc, dat wil ik graag van andere horen. Tegen hendrix zijden ze hoe voelt het om de beste gitarist van de wereld te zijn, hendrix zij ik weet het niet vraag het rory gallagher. was hij ook echt beter dan hendrix?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Beter of minder kan je niet zeggen.
    Wel vind ik Hendrix vernieuwend en baanbrekend. Gallagher maakte vooral goeie bluesrock nummers met veel doorleefdheid. Bekijk de concertfilm irish Tour '74, een must voor alle mensen hier op het forum.
    Tragisch dat hij niet van de fles af kon blijven, anders was hij wellicht nog onder ons. Hij zoop z'n onzekerheid weg, erg introverte man, erg onzeker ook.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Voor mij was Rory een unieke gitarist, maar zo waren er meer hoor. Ik ben bv ook fan van Peter Green (van voor zijn breakdown) en Duane Allman. Rory speelde pure rauwe blues, wisselde zijn prachtige '61 Strat af voor een dobro of een western en was in de blues en blues-rock een algemeen erkende topper.

    Wat mij in Rory aanspreekt is zijn energieke oorspronkelijke speelstijl. Je merkt aan alles dat hij er enorm lol in had om uren en uren lang te spelen. Hij speelde veel in zogenaamde power-trio's en was dan de enige melodische muzikant. Hij zong, speelde rhythm en solo met veel zelfverzekerdheid, terwijl het eigenlijk een bescheiden en introverte man was, behalve op een podium. Hij was geen copy-cat (Clapton leende bv heel veel van Freddy King), maar interpreteerde zijn helden zoals Muddy Waters, Albert King, Buddy Guy en gaf heel duidelijk zijn eigen draai aan de blues. Hij durfde ongepolijst te spelen, zonder al te veel effecten, voor 90% op zijn Strat die gelukkig niet in de kluis van een rijke vent is beland, maar bij zijn broer in beheer is. Zo mocht Joe Bonamassa een paar jaar terug er live een paar nummers op spelen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Voor hen die minder bekend zijn met zijn werk:


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Wil je een goeie indruk krijgen van Rory Gallagher kijk dan deze concert registratie, prachtig gewoon:

    http://youtu.be/Jzg41F80_BQ

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Mijn eerste echte concert: 18-10-1979 in Sittard.
    Ik weet het nog goed. Stond vooraan iets links van het midden. Had het geluk dat ik bij een nummer mee kon rammen op de gitaar.
    Weet niet meer welk nummer, maar het krantenknipsel moet ik nog ergens hebben liggen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.937

    Standaard

    Ik heb de naam vaak zien vallen, maar heb van de beste man nog nooit maar een noot gehoord.
    Is dat erg?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Ik heb de naam vaak zien vallen, maar heb van de beste man nog nooit maar een noot gehoord.
    Is dat erg?
    Ja!


    Maar nu serieus: soms ontdek je bepaalde gerenommeerde artiesten pas laat terwijl ze al decennia lang hun sporen hebben verdient. Ik heb dat zelf gehad bij Pink floyd. Nu ken ik er praktisch alles wel van.

  9. #9

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2013
    Locatie
    As, België
    Berichten
    432

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Ik heb de naam vaak zien vallen, maar heb van de beste man nog nooit maar een noot gehoord.
    Is dat erg?
    schaam je.
    Misschien dat het door jouw leeftijd komt of dat het de muziekstijl is die je niet aanspreekt dat je nog nooit van 'm gehoord hebt. Dan is het je vergeven, maar anders.......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top