Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: kruis of mol

  1. #1

    Standaard kruis of mol

    Hallo,

    Kan iemand een antwoord geven op mijn volgende vraag, of weet iemand een website waarop ik het antwoord zelf kan vinden?
    Als ik in G speel is de F een Fis geworden en geen Ges; als ik in F speel is de B een Bes geworden en geen Ais.
    Het maakt voor het spelen niet uit, maar wanneer is het een kruis en wanneer een mol?
    B.v.d.
    Eric

  2. #2

    Standaard

    de 'familie naam' komt altijd maar 1 x voor in de toonladder...

  3. #3

    Standaard

    Wat max zegt; idealiter heb 7 verschillende (evt verlaagd of verhoogd met respectievelijk mol en kruis) noten in je toonladder.
    C majeur is: C D E F G A B (elke noot exact 1 keer voorkomend)
    G majeur is: G A B C D E F# (elke noot 1 keer, alleen F verhoogd)

    Als je in dat laatste geval zou noteren:
    G A B C D E Gb, dan mis je de 'F' en heb je 2 'soorten G's: de Gb en G.

    Dat laatste is op een notenbalk zeer verwarrend, want wil je de sleutel noteren dan moet je een mol plaatsen op de G-lijn, maar je speelt ook een G, dus moet je elke keer als een G komt een herstellingsteken plaatsen terwijl dat de tonica is. Om die verwarring te voorkomen is het praktischer om op elke lijn (of tussen de lijnen) één noot te hebben.

    Dat is ten aanzien van de toonsoort en dan heb je een context. Ook zonder context kun je weten of je een mol of kruis moet gebruiken. Het akkoord C mineur op zichzelf bevat: C Eb G. Waarom geen D#? Omdat een mineur akkoord een kleine terts bevat of een m3 interval. Dat impliceert dat de terts verlaagd is. De (grote) terts van C is E, een kleine dus Eb. Als je een D# zou noteren dan is het officieel geen terts meer maar een secunde, in dit geval dan een vermeerde secunde (A2 ofwel augmented 2 interval).
    Laatst gewijzigd door Gesualdo; 16 september 2015 om 19:05

  4. #4

    Standaard

    thnx Gesualdo,
    Heel duidelijk antwoord. Ik ga eens kijken of dit overal klopt, maar ik denk het wel.
    Rtz,
    Eric

  5. #5

    Standaard

    Erg late reactie.
    Meestal klopt het dat elke stamtoon maar eenmaal voorkomt in een toonladder. Dit grapje kun je uithalen als er niet meer dan 5 kruisen of mollen voor genoteerd worden, want dit is het aantal hele toonsafstanden. Dit gaat dus volgens mij niet werken in F#, C#, Gb en Cb.
    Maar ja, wie gebruikt die ooit?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Waarom zou ik F# niet kunnen gebruiken? En Gb gebruikt men idd niet, net zoals Cb

  7. #7

    Standaard

    Fusion,
    volgens mij heb je dan de F en de F#.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Nee hoor de E# en de F#

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    En excuus Gb gebruikt men wel

  10. #10

    Standaard

    Klopt, je hebt helemaal gelijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top