Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard Een gitaar bouwen aan de hand van een foto voorbeeld

    Misschien kom je, net als ik, op internet weleens een foto van een gitaar tegen die je graag zou willen bouwen maar waarvoor geen tekening te vinden is.

    In dat geval is dit een manier om te zorgen dat je toch een werkbare tekening krijgt. Het is dan wel de zaak dat je een goede foto van de voorkant van de gitaar hebt. Bij voorkeur van de hele gitaar. Zorg er wel voor dat je de foto zo draait dat de middellijn zo goed mogelijk horizontaal ligt. Zoals dit:



    Zo'n foto kun je namelijk importeren in een tekenprogramma. Zelf gebruik ik hiervoor het freeware programma Inkscape . Inkscape is een zgn. vector grapics editor. Het heeft de mogelijkheid om vector lijnen te trekken. Op die manier kun je een lijn om de vorm van de gitaar maken:



    Een bruikbare tekening moet natuurlijk op ware grootte gemaakt worden. Je kunt hiervoor gebruik maken van vaste afmetingen zoals bijvoorbeeld de afstand van de 12e fret naar de brug (als de scale bekend is). In het programma maak je dan een "hulpbalkje" met die bekende lengte en daarna kun je de tekening zodanig opschalen dat het hulpbalkje past tussen de 12e fret en de zadels van de brug.

    Ben je klaar met tekenen dan kan de tekening worden opgeslagen als PDF bestand. Dat kun je dan weer op ware grootte printen. Veel printers hebben de mogelijkheid om een groot PDF bestand op een aantal vellen te printen.



    De geprinte tekening kun je daarna op het materiaal (MDF) dat je voor de mallen wilt gebruiken plakken:



    Hierna kun je de mal gaan maken. Zelf gebruik ik hiervoor een Flexi Curve. Dit is een handig hulpmiddel om mooie vloeiende lijnen te frezen met een kopieerbitje.





    Vóór het frezen:

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    VERVOLG:

    Ná het frezen:



    Ook de slagplaat heb ik op deze manier gemaakt:



    Van deze hoofdmal kun je dan de diverse benodigde hulpmallen maken:



    Dit is dan een vergelijking tussen het voorbeeld en het uiteindelijke resultaat:











    Misschien heeft iemand iets aan dit stappenplan!
    Laatst gewijzigd door Ike57; 13 september 2015 om 19:46
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Top verslag. Leuk project ook. Nog een tip, als je computertekeningen als eps exporteert kan cocobolo er ook een set mallen van cc en voor de prijs van alleen dat freeshulpstuk. Heb ik ook gedaan.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Nog een tip, als je computertekeningen als eps exporteert kan cocobolo er ook een set mallen van cc en voor de prijs van alleen dat freeshulpstuk. Heb ik ook gedaan.
    Ik weet het Napoje maar Marco is een drukbezet man en ik betwijfel of hij tijd heeft om allemaal éénmalige mallensets te maken waarbij hij ook nog het risico loopt dat hij de tekeningen eerst nog moet aanpassen voordat ze bruikbaar zijn.
    Bovendien is het ook heel bevredigend dat je het zelf kunt doen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Cool Ike, bedankt voor het delen!
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Leuk om te lezen. Thanks!

    En dat je gitaar geslaagd was, had ik in je andere topic als gezegd

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik weet het Napoje maar Marco is een drukbezet man en ik betwijfel of hij tijd heeft om allemaal éénmalige mallensets te maken waarbij hij ook nog het risico loopt dat hij de tekeningen eerst nog moet aanpassen voordat ze bruikbaar zijn.
    Bovendien is het ook heel bevredigend dat je het zelf kunt doen.
    Ik heb inderdaad niet zo veel tijd voor maatwerk, dus als iemand alleen een foto heeft van zijn instrument, dan ben ik er net zoals Aiko (Ike57) beschrijft een tijd mee bezig. Dat loopt in de vele uren.
    Maar als iemand handig is en zelf al het vector-tekenwerk doet (liefst ook al "opgedeeld" in de losse afzonderlijke mallen en niet alleen 1 vector tekening van de gehele gitaar) dan kan mijn extra werk enorm meevallen. Als iemand mij de tekening vrijblijvend mailt, dan laad ik hem in en kan op dat moment inschatten hoeveel (extra) werk het is om te maken. Napoje had een uitstekende tekening, kon ik met vrij weinig werk mee uit de voeten
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik ben ook nog steeds erg dankbaar voor mijn custom junior mallen!

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Top, Ike!
    Ik ga es proberen om een Guild S80 te vectorizeren.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Super, leuk en leerzaam verslag!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top