Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67

Discussie: Junior nummer

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard Junior nummer

    Foutje in de titel, moet "junior nummer 3" zijn.

    Tijd voor de derde junior om te bouwen. Helaas heb ik steeds heel weinig tijd dus ga hem opdelen in hele kleine klusjes over langere tijd.

    Voor het grove werk heb ik wat hulp gehad doordat ik wat mooi gereedschap kon gebruiken dat ik zelf niet heb:





    De plak ribbon striped mahonie is nu in vorm.

    Voor de hals heb ik een hele dikke balk kwartiers mahonie van 4 cm dik. Hierdoor kan ik de heel uit 1 stuk halen wat ik het mooist vind.

    Uiteindelijk moet het een iets luxere junior worden dan standaard is:

    Mahonie neck en body,

    Ebben toets,

    Fineertje tussen toets en neck. (nog ff een fineertje zien te scoren in de buurt)

    Dikke volute in de hals,

    Claydots,

    Binding aan de voorzijde van de body,

    Bellycut,

    Tortoise slagplaat en controle plaat (met verstopt eronder een dummiecoil)

    Binding om de kop,

    Dunne nitrolak, die zo aangebracht moet worden dat ie gegarandeerd binnen no time gaat craqueleren,

    1 P90 maar met een 5-way superswitch (ik begin met wat experimenteren met diverse P90's om te kijken wat ik wil, maar uiteindelijk moet er denk ik een Gun P90 in komen want daar heb ik veel goeds over gehoord)


    Inleg op de kop naar het ontwerp van mijn oudste zoontje:


    Betere neckjoint waardoor de hoogste frets beter toegankelijk zijn.

    Kluson wraparoundbrug in nickel waar ik een richel in ga maken voor de compensatie.

    Groene kluson tuners.

    Het geheel zal heel, heel, heel lichtjes verouderd worden en de craq in de lak ga ik in de winter forceren.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 6 september 2015 om 09:13
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    cool !

    voor de neck verbinding zou ik de hiel van de Hubers nemen, die is echt perfect daarvoor
    life sucks and then you die

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Heb ik inderdaad overwogen, maar ik vind de heel van een les paul erg mooi. Ik maak aan ondiepe pocket en een dik blok achter de body en die ga ik schuin wegwerken richting de hoge E. Dat doe ik ook met het stuk op de body. Irts extremer dan de foto hieronder.

    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    BTW: Fred Dons, ik zal je later nog wel lastig vallen met hoe je een slechte nitrolaag neerzet die gegarandeerd snel slijt en bij het minste gaat craqueleren. Je moet daar vast ervaring in hebben, want met zoveel gitaren zal je best weleens wat verkloot hebben. :-)
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Zet hem op Joris!! Wordt vast weer iets moois!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard



    Ik heb iedere week maar 1 of 2 uurtjes met geluk dus deel de boel op in veel kleine klusjes. Hoop zoveel mogelijk foto's te maken van handige trucjes waar een absolute beginnende bouwer wat aan zou kunnen hebben. Bovenstaande scarfjoint is tijdens het.lijmen en klemmen gefixeerd met 4 spijkertjes die je voor dakbedekking gebruikt. 3 mm dik en 20 mm lang. Gaten zijn helemaal doorgeboord zodat je ze er vanaf de andere kant altijd nog uit kan rammen.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard



    Paar wijzigingen: ebben kopfineer, maple inleg, binding om de body, kop en toets. Kleur wordt waarschijnlijk gewoon een soort van butterscotch.
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    +1 voor de junior!
    Een van mijn eerste bouwsels was ook een junior. Ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik die verkocht heb. Wat een toffe dingen zijn die Juniors!

    Ik kan het niet helemaal goed zien op de bovenste foto hoever je al bent met de halsverbinding, maar je zou ook zo een soort halsverbinding kunnen proberen (let niet op de de kleur. Hij is in het echt mooi mahonie bruin. Beetje raar filter/licht inval):



    Nou heb ik bij deze gitaar de hiel van de hals zelf wat groter gelaten, omdat ik dat destijds mooier vond. Maar die kun je natuurlijk ook mooi blenden met de body. Ik vind dat bij een LP rondingen horen en geen hoekige kanten. But that's just me

    Succes!
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    De heel is gewoon zoals op een lp hoort, maar dan gekanteld.
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Paar kleine updates:

    Toets is verlijmd met de 3-spijkermethode. Dan weet je 100% zeker dat de boel niet verschuift.

    Heel en bellycut gedaan met de haakse slijper. Naschuren moet nog gebeuren. Binding geplakt met aceton en restjes binding waardoor een soort van lijm ontstaat die onzichtbaar eventuele kiertjes vult.

    Zwarte sidedots kon ik helaas niet meer vinden in huis, maar met wat aceton, zwarte binding en een malletje giet je ze gewoon zelf binnen no time.







    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top