Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard Van 80V naar 15V met spanningsregelaar?

    Beste mensen,

    Ik moet in een schakeling van 80V naar een stabiele 15V; I= 0.5-0.7A.
    Voor de hand ligt dan een dikke zener met een dikke serieweerstand,
    maar ik kan de dikke weerstand & zijn hitte èchtniet kwijt.
    Een spanningsregelaar zou uitkomst bieden. Een gewone 7815 kan die 80V niet aan.
    Zijn er spanningsregelaars, die het kunstje wèl flikken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Dissipatie is je grote probleem. Je zult aan een dc-dc converter moeten, switched mode met een hoog rendement. Zoiets:

    http://www.linear.com/product/LT8705

    Geen ervaring mee, maar een gewone spanningsregelaar waarin je even 65V * 0.7A = 45.5 Watt wegdissipeert lijkt me kansloos. Je ziet weleens zo'n dikke cermetweerstand in serie voor een 7815, maar dan nog. 0.7A gaat al aardig richting de maximale stroom van zo'n 1A regelaar en dan kun je over de regelaar geen grote spanningsval hebben anders ga je alsnog over het max vermogen heen. Dan moet er pakweg toch 62V * 0.7A = 43.4 Watt door zo'n serieweerstand weggestookt worden...

    edit: is een apart 15V voedinkje (evt. uit een externe adapter o.i.d.) geen optie?
    Laatst gewijzigd door Plant; 4 september 2015 om 00:39
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Frits, zoals Plant zegt is dissipatie het grote probleem. Is je ruimte beperkt dan is er weinig hoop omdat een switching regulator een behoorlijke spoel aan boord zal moeten hebben. Google eens op "step down regulator" dan vind je veel theorie.

    Een 78xx is echter niet zo moeilijk hoor, je zet gewoon een dikke 2N3055 op de rug van de 78xx regelaar dan kan je probleemloos +10A verwerken. Voorwaarde is wel dat je die 45Watt warmte kan afvoeren maar het verlies blijft ehhhhh vet.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Of zo'n goedkoop ebay SMPS regelbaar en instellen op 15V. Dan kan je bijv., volstaan met 35V input. Dus moet je nog iets van 12W wegwerken in een weerstands deler.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Een 78xx is echter niet zo moeilijk hoor, je zet gewoon een dikke 2N3055 op de rug van de 78xx regelaar dan kan je probleemloos +10A verwerken. Voorwaarde is wel dat je die 45Watt warmte kan afvoeren maar het verlies blijft ehhhhh vet.
    Een 78xx die 80V op de ingang kan hebben? Voor een 7815 houdt het bij 35V input echt op (maar daar was Frits al achter).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een 78xx die 80V op de ingang kan hebben? Voor een 7815 houdt het bij 35V input echt op (maar daar was Frits al achter).
    Komkom, met een spanningsdelertje kom je een heel end hoor. De 78xx hoeft immers alleen de basisstroom voor de rugtoerist te leveren.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Komkom, met een spanningsdelertje kom je een heel end hoor. De 78xx hoeft immers alleen de basisstroom voor de rugtoerist te leveren.
    maar dan ben je toch ook niet van die warmte-dissipatie af met zo'n emitter-volger schakeling

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Als ik het goed begrijp gaat het hier niet om 10A dus een extra tor over de 7815 heeft geen enkele zin.

    Switching mode / buck converter is de beste optie. Je kan op ebay (e.d.) even kijken of er iets kant en klaar's te krijgen is (hoewel 80V in wel bijzonder is denk ik) anders is idd de LT7805 een prima keus IMHO.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    maar dan ben je toch ook niet van die warmte-dissipatie af met zo'n emitter-volger schakeling
    Klopt, daar kom je ook nooit vanaf zonder te schakelen. Ik gaf alleen aan dat de stroom van bijna de grenswaarde makkelijk te omzeilen is met een dikke emitervolger.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp gaat het hier niet om 10A dus een extra tor over de 7815 heeft geen enkele zin......
    [2c]
    Zelfs die 0.7A maal de weg te werken spanning gaat zwaar over het max vermogen heen. Dat schakelen is de enige oplossing is waren we het al over eens maar zo'n schakeling heeft ruimte nodig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top