Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Het grote versterker- FAQ topic

    Manne, het is de bedoeling in dit topic technisch goed onderbouwde verhalen te plaatsen waar we dan naar kunnen verwijzen. Het komt namelijk nog al eens voor dat er in meerdere topics hetzelfde uitgelegd moet worden. Om dit informatieve topic zo schoon mogelijk te houden is het de bedoeling hier geen discussie te voeren, daar zijn de normale topics voor.

    Om te beginnen: Mijn amp klinkt dun op laag volume.

    Het karakter van de amp wordt mede bepaald door de stand van de gain regelaar. Althans dat geldt voor de meeste gitaar versterkers. De brightcap parallel over de gain regelaar is hier verantwoordelijk voor. Jouw gitaarsignaal gaat zowel door die cap als door de potmeter. Voor de duidelijkheid, met die potmeter regel je niet de versterking maar de verzwakking. Deze verzwakker op bv negen uur is bijna maximaal en laat dan weinig van het signaal door. Echter het signaal kan ook door de parallel staande cap welke puur hoge frequentie door laat. Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand (reactantie) van de cap. Het hoog signaal kan bijna ongehinderd door en kan dus op maximaal versterken. Hoe lager de frequentie hoe meer demping voor het signaal. Dit is de reden dat een amp vetter klinkt op hoog volume. Natuurlijk doet een hard werkende eindtrap en speaker ook een duit in het zakje maar het overgrote deel van het karakter komt door het effect van de brightcap en zijn instelbare parallel staande verzwakker.

    Een leuke test om dit te bewijzen is het volgende:

    Draai het volume op je gitaar een stuk terug en compenseer het geluidsniveau met de gain of preamp-volume op je amp. Je zal zien dat het veel voller klinkt. De keerzijde is dat je meer opgepikte ruis en storing mee versterkt wat je oorspronkelijke signaal vervuild. Dit is dus niet de oplossing maar wel leuk om het effect van de brightcap aan te tonen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 1 september 2015 om 00:17
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Twee eindbuizen verwijderen

    Mijn amp is te hard, kan ik buizen verwijderen?


    Deze vraag komt regelmatig langs en de mogelijkheid is afhankelijk van een aantal zaken:

    Het is alleen mogelijk als je vier of meer eindbuizen hebt welke in een parallel balans eindtrap zijn geschakeld.

    Er zijn namelijk ook amps in de handel met Single Ended eindtrappen waarin vier of zelfs meer eindbuizen parallel staan. Ook dan is het mogelijk om zelfs drie van de vier eindbuizen te trekken maar de constructie is bepalend. Raadpleeg iemand met kennis van zaken.

    We kunnen ruwweg zeggen dat er twee typen parallel balans eindtrappen zijn, namelijk kathode bias en regelbare dan wel vast ingestelde bias.

    De kathode biased amp:
    Over het algemeen zijn dit amps tot maximaal 40Watt, vaak uitgevoerd met 4 EL84 of 6V6. Heb je twee EL34, EL84, 6L6, 6V6 etc dan kun je ook twee buizen trekken maar het wordt dan wel angstig stil. Deze categorie gebruikers hoeven hier dan niet verder te lezen.

    Bij amps zoals de Vox AC30 wordt de bias bepaald door een gemeenschappelijke kathode weerstand. Zou je hier twee buizen trekken wordt de stroom door de overgebleven twee buizen twee keer zo hoog en de buizen zullen heel snel verbranden. Je kan een nieuw kwartet gaan bestellen en hopen dat de amp geen schade heeft opgelopen. Bij dit type amp is het zonder ingrijpen dus een "NOGO".

    Er zijn uitzonderingen als elke buis zijn eigen kathodeweerstand heeft. Dan is het idd mogelijk twee buizen te trekken waarmee het totale uitgangsvermogen zal halveren. Zou je perse buizen willen trekken dan is de amp met gemeenschappelijke kathodeweerstand natuurlijk om te bouwen. Weet op dit punt wel wat je doet want er gaan hier flinke vermogens in om met alle gevolgen voor de constructie en het laswerk.

    De fixed bias:
    Dit wil zeggen dat de biasstroom is bepaald door de gebruiker of liever gezegd de constructeur. Fixed wil echter niet zeggen dat hij niet instelbaar is. De fixed bias kan zijn uitgevoerd met een weerstandnetwerk of met een regelbare potmeter. In beide gevallen spreken we toch over fixed bias omdat hij niet automatisch aanpast aan de situatie waaronder ander type buizen.

    Amps met een fixed bias waar je deze truc kan toepassen is onder andere de Fender twinreverb. Deze amp heeft vier 6L6 buizen en een fixed bias. Deze 100 of 135 Watter kan makkelijk twee buisjes missen waarmee het maximaal haalbare cleane vermogen met de helft wordt gereduceerd.

    Gevolgen:
    Met het trekken van eindbuizen ben je er nog niet. Het gevolg is namelijk dat de twee buizen een hogere impedantie hebben dan vier buizen. Net als bij het parallel schalkelen van weerstanden hebben twee parallel geschakelde buizen ook een lagere (inwendige) weerstand. Een uitgang welke op de amp aangegeven staat als 4 Ohm wordt hierdoor 8 Ohm. Een 8 Ohm uitgang is dan 16 Ohm etc.

    Dan het effect op beleving.
    Dit kan nog wel eens tegen vallen. Het enige wat je zal waarnemen is dat de amp wat eerder opbreekt bij volledige uitsturing van de eindtrap. Heb je bv een twin welke je een vermogen laat produceren van 40Watt dan maakt het geen verschil of je dat met twee of vier buizen doet. Alleen als je tot het randje gaat is het hoorbaar/voelbaar.

    Tot slot is het in alle gevallen verstandig de biasstroom te checken als de buizen vervangen zijn. Automatisch wil niet altijd zeggen "automatisch goed".
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Amps met een fixed bias waar je deze truc kan toepassen is onder andere de Fender twinreverb. Deze amp heeft vier 6L6 buizen en een fixed bias. Deze 100 of 135 Watter kan makkelijk twee buisjes missen waarmee het maximaal haalbare cleane vermogen met de helft wordt gereduceerd.
    Volgens mij moet je dan wel de impedantie aanpassen, niet ? Bij 4 buizen op 8 ohm bv wordt met 2 buizen 16 ohm ?
    Ik hoop dat ik me niet vergis.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Ik hoop dat ik me niet vergis.

    Dat niet maar het staat er al
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Sorry , had nog niet alles gelezen !

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ploppend geluid en ruis bij vibrato gebruik


    Bij de recente reissue type's van de Fender Deluxe Reverb 68 RI doet zich het probleem voor dat hij een chopper geluid maakt en een hinderlijke ruis ontstaat naarmate de vibrato regelaar meer open wordt gedraaid.

    Dit is het gevolg van een mod van Fender.
    In de nieuwe generatie is een SolidState board ingebouwd wat dit probleem veroorzaakt.
    Mogelijk gaan er meer nieuwe generatie Fenders dit probleem vertonen.

    Schijnt besloten te zijn door die clowns in brussel maar ben daar niet zeker van.


    De oplossing is om die hele mod ongedaan te maken en een originele optocoupler installeren waar het nodige knipwerk voor nodig is.
    Bij de reissues moet de print verwijderd worden om op een nette manier de inbouw van een nieuwe optocoupler mogelijk te maken.
    Voor meer info > PM.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 november 2015 om 17:53
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    virato of vibrato
    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.921

    Standaard

    Was dat niet een electronicabeurs in de RAI?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    virato of vibrato
    Tja, oms bn ik snller dan mijn keyboad zou willn
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    153

    Standaard

    Dat was met een F. :-0

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top