Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Belang van elektronische componenten in je gitaar

    Hoi hoi,

    Vermoedelijk bestaan hier al hopen topics over, en weten de meesten onder jullie dit al, maar ik moet het toch even kwijt...

    Er is voor mij een nieuwe wereld open gegaan!
    Na eerst een hoop leeswerk te verrichten heb ik nu de eenvoudige praktijk toegepast.

    Bij m'n strat heb ik over de volumepot een treblebleed gezet. (Een 1nF cap en een 150K weerstand in parallel)
    Tevens heb ik de ceramische condensator vervangen door een TAD orangedrop van 0,022uF.
    De strat is nu plots veel sprankelender van toon. Switchcombinatie brug/mid is plots ook een bruikbare stand geworden. Wat voorheen droog en dof klonk heeft plots een levendige klank. Ik kon me niet voorstellen wat een verschil dit zou zijn tot ik het zelf hoorde! Enkel oppassen, zeker met het brugelement dat ie niet té helder/scherp gaat klinken. Hier komt nu gelukkig de toneknop veel beter tot zijn recht.

    Ook bij m'n Les Paul heb ik een orangedrop gestoken ipv de ceramische cap.
    Tevens heb ik hier de bedrading aangepast naar de zogeheten 50's wiring. Ook hier een wereld van verschil! Ook weer een veel gedefinieerdere toon. Ik had het niet zo voor de 498R en 498T in deze gitaar, maar blijkbaar zat het probleem niet in de pups, maar in de standaard condensator.
    Door de aanpassing van de bedrading is nu ook de volumepot veel beter te gebruiken om van clean naar crunch te gaan zonder verlies van klankkwaliteit.
    Voorheen was de combinatie LP/fender Twin Amp rampzalig te noemen. De donkere klank van de LP en de heldere versterking van de Twin klonken ronduit beroerd samen. De LP bleef dan ook meestal in z'n koffer.
    Nu, de LP op het 2de kanaal (crunch) van de Twin.... Love it! Gain 3/4 open, de volumepot op de gitaar terugdraaien, en je hebt een aangename warme cleane klank. Volumepot omhoog en er klinkt een heerlijke crunch! Voor deze mods was dit ondenkbaar.
    Ook het 3de (drive)kanaal klinkt nu veel beter. Een doffe reutel is nu een lekkere vette rocksound geworden! (Het blijft natuurlijk een fenderdistortion voor watjes, geen marshallsound &#128516

    Nu de Tele en de SG nog even aanpakken...

    Sorry als dit de 493ste keer is dat hierover gepost werd.... 😝



    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 31 augustus 2015 om 00:39
    Kris

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik heb op al mijn gitaren de toonregeling helemaal verwijderd. Stukken helderder. Ik gebruikte het nooit dus zal alleen maar in de weg.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Grappig he, wat ook een 50ties wiring kan doen.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Belang van elektronische componenten in je gitaar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Grappig he, wat ook een 50ties wiring kan doen.
    Kan wel eens zijn dat de gitaar die voorheen meer in de koffer verbleef dan er uit kwam en ooit zelfs op kapaza stond, nu zomaar op nummer één komt staan...! Zij zal in ieder geval veel meer gebruikt worden! 😊
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top