Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    vraagje Gibson Les Paul onderhoud

    Ik heb laatst een tweedehands Gibsone Les Paul traditional gekocht.
    De body is nu een beetje vet en het fretboard begint een beetje vies te worden.
    Wat kan ik het beste doen om mijn gitaar schoon te maken/ te onderhouden?

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groet, Maythe

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Fretboard opnieuw in de olie zetten en body waxen.
    Qua onderhouden, regelmatig je snare schoonmaken. Daar gaat nogal snel vet van je vingers enzo aan zitten.
    Ook het fretboard af en toe eens afdoen met een pluis vrij doekje.

    Ik heb zelf pas ook een 2e hands Gibson Les Paul gekocht en die had ook nog wat te doen.
    Bij die heb ik ook de frets gelijk opnieuw gepolijst. Even een klusje maar het resultaat is zeer prettig!
    Laatst gewijzigd door Feter; 29 augustus 2015 om 21:37

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie! Ik vroeg mij vooral af wat voor producten goed zijn voor de gitaar en welke niet.

    Groet, Maythe

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Even bij je plaatselijke gitaarshop vragen wat ze hebben. Je moet ook niet zomaar iedere olie pakken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Fretboard conditioner van ghs of Gibson en inwrijven met een schone theedoek doe ik zelf altijd voordat ik er nieuwe snaren opzet. Goed wrijven daarmee maak je gelijk de frets en de toets schoon. Even laten intrekken en dan snaren erop zetten.
    Dit doe ik om de 6 tot 8 weken want dan ben ik weer toe aan een nieuw setje.
    De body en hals maak ik vet vrij met spray van dunlop volgens mij.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Hoe ik het doe:

    Fretboard schoonmaken:

    1. Ergste vuil wegschrapen met oude bankpas of vergelijkbaar
    2. Dan met schone doek (oud t-shirt) met wasbenzine of aanstekervloeistof flink boenen tot het niet meer afgeeft
    3. Dan met schone doek zonder iets erop (licht vochtig eventueel).

    Afhankelijk van de viesheid kun je stap 1 en evt. 2 overslaan. Deze twee doe je sowieso niet regelmatig. Een, twee keer per jaar. Eventueel kun je nog wat staalwol gebruiken (0000) als je het vuil er niet goed uit krijgt.

    Conditioner (fretboard olie, 'lemon oil', etc):
    Niet doen bij gelakte fretboards (maple)! Rosewood/palissander en ebony hebben het volgens sommigen wel nodig, volgens sommigen niet; maar teveel is sowieso schadelijk. Doe het alleen als het fretboard er droog uit ziet; paar keer per jaar hooguit. En verzuip het niet in de olie! Dit spul is niet om schoon te maken, je smeert het alleen meer uit in dat geval. Met name ebony kan scheuren als er teveel of te weinig olie in zit. Consensus lijkt 1x per jaar te zijn.

    Body schoonmaken:
    Zie stap 2 & 3 van fretboard. Vochtige doek werkt meestal voldoende.

    Body conditionen:
    Je kunt de body eventueel licht polijsten, dat is alleen nodig als 'ie dof is of (ondiepe) krassen heeft.

    Om de body mooi glimmend te krijgen gebruik je wax.

    Gebruik bij de olie, polijst en wax gewoon goed spul wat bedoeld is voor gitaren, bijv. van Dunlop.

    Specifiek voor jouw situatie: ik denk dat je met een beetje wasbenzine en een schone doek een heel eind komt.
    Laatst gewijzigd door MjS; 30 augustus 2015 om 10:22

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MjS Bekijk bericht
    Conditioner (fretboard olie, 'lemon oil', etc):
    Niet doen bij ebony of maple!
    Hee. Dat wist ik niet. Werkt dat niet goed op ebbenhout?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik dacht dat ebben dan scheurtjes kon vertonen?

    Fretboard schoonmaken met een tandenborstel en heet water werkt ook super!
    Daarna wel gelijk afdoen met een theedoek ofzo

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik dacht net dat palissander (rosewood) geen lemon oil kon verdragen: dat zou het hout uitdrogen.
    Esdoorn maakt in principe niet veel uit: dat is doorgaans gelakt.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Ik dacht dat ebben dan scheurtjes kon vertonen?
    Ja, zoiets heb ik ook gehoord. Omdat ebony minder olie van zichzelf heeft, zo het eerder scheuren bij een verkeerde hoeveelheid olie in het hout. Teveel of te weinig en het kan scheuren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Ik dacht net dat palissander (rosewood) geen lemon oil kon verdragen: dat zou het hout uitdrogen.
    Esdoorn maakt in principe niet veel uit: dat is doorgaans gelakt.
    Die olie wil je juist niet op gelakt hout, dan krijg je alleen maar een vettig laagje. En er zijn zat mensen die beweren dat rosewood inderdaad geen olie nodig heeft. Ik heb vroeger ook wel eens een paar jaar niks gedaan aan een rosewood fretboard, maar die begon daarna toch wel erg bleek en droog te worden. Sindsdien doe ik het 1x per jaar lichtjes. Dus gewoon wat olie er op, inwrijven en eraf boenen (niet laten weken).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hee. Dat wist ik niet. Werkt dat niet goed op ebbenhout?
    My bad, ik zat niet op te letten gisteravond. Bij ebony moet je alleen voorzichtiger zijn, teveel of te weinig olie en het kan scheuren. Dat gebeurt bij rosewood minder snel, maar ook daar moet je zeker niet teveel olie op doen.

    Ik zou wel altijd heel goed opletten op welk product je gebruikt en wat er op staat. Niet alle producten zijn overal geschikt voor.
    Laatst gewijzigd door MjS; 30 augustus 2015 om 10:37

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top