Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Davoli Krundaal Show III Bass

    Hoi . . .
    Vindt het leuk om oude buizenversterker weer nieuwe leven in te blazen. Een Davoli Krundaal Show III Bass gekocht (circa 1970) die wel wat pittig onderhoud nodig heeft. Wie kent deze ?
    Buizen setting is ECC82 , ELL80 en EL504. Heb de versterker nu volledig gestript en ga deze weer opnieuw opbouwen met verse componenten.
    Wat zal ik doen ? Schema zo origineel mogelijk houden of iets nieuws maken. Dacht zelf de ELL80 eruit te halen want deze buis is erg incourant en duur. Schema uitrekenen met willekeurige buis kan ik wel.
    Wat is leuk een penthode georiënteerde buizenbak, of heeft een triode klank meer interesse bij de spelers (ikzelf speel alleen met mijn soldeerbout).


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Origineel houden!



    Mooier dan een Vox toch?
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 27 augustus 2015 om 22:55
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  3. #3

    Standaard

    Mooie vintage versterker. Lijkt heel erg op die van mij (ik heb geen luidspreker erbij). Mijn front is geheel zwart met logo in het midden. Niet het woord 'special' links op het frontpaneel.
    Origineel houden was ook mijn eerste insteek, maar 'rotte onderdelen' (vaak elco's) moeten gewoon vervangen worden. Misschien is er alternatief voor dure/zeldzame ELL80. Ik ga het nog in detail uitzoeken maar schijnt dat twee EL95 buizen één ELL80 kunnen vervangen. Waarschijnlijk is de EL95 elektrische gelijk maar de behuizing is i.i.g. heel anders. De buizen heb ik gecontroleerd mijn ECC82 is gaar, de ELL80 voldoende, de EL504 zijn wat lastiger te meten, maar die zijn m.i. goed.
    Laatst gewijzigd door cmug; 28 augustus 2015 om 00:32 Reden: taal correctie

  4. #4

    Standaard

    Zal een paar stapjes laten zien van de restauratie. Als eerste het aan & uit lichtje. Dat was een 24 volt gloeilampje, n.l. defect. Deze vervangen door een LED met stroombron (LM317L) de 4 diodes maken van een wisselspanning (tussen 3 en 30 volt) gelijkspanning,het IC samen met de weerstand van circa 220 Ohm zorgen voor een stroom van 5mA door de LED.
    Zie de foto. Dit heeft extreem lange levensduur t.o.v. gloeilampje.

    Ook de trafo gemeten (o.a. bij 8 Ohm). De grafiek zie je hieronder, elke lijn is een fase van de trafo. Echt symmetrische audio trafo kun je het niet noemen. Maar is wel relatief fysiek groot voor het vermogen. Veel laag zit niet in (niet goed zichtbaar in de grafiek van -3DB punt in orde 40 kHz). Toch leuk om eens te meten. Ik zou deze kunnen vervangen voor een meer perfecte trafo, want ik ken iemand die ze maakt, maar dat is voor gitaar wat luxe.
    Laatst gewijzigd door cmug; 2 september 2015 om 23:34 Reden: tekst beter leesbaar maken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Cool!,

    beetje jammer alleen dat ik niks kan zien...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cmug Bekijk bericht
    Zal een paar stapjes laten zien van de restauratie. Als eerste het aan & uit lichtje. Dat was een 24 volt gloeilampje, n.l. defect. Deze vervangen door een LED met stroombron (LM317L) de 4 diodes maken van een wisselspanning (tussen 3 en 30 volt) gelijkspanning,het IC samen met de weerstand van circa 220 Ohm zorgen voor een stroom van 5mA door de LED.
    Zie de foto. Dit heeft extreem lange levensduur t.o.v. gloeilampje. .......
    Om te beginnen welkom op het forum.

    Als je spreekt over een restauratie begrijp ik niet dat je er niet een gewoon nieuw lampje in zet ipv jouw (relatieve) hightech oplossing met stroombron, gelijkrichter en ledje. Persoonlijk vind ik het afbreuk doen aan een "vintage" apparaat.

    Weet je dat het lampje aan de primaire kant van de trafo zit, life dus.

    De links van je afbeeldingen staan wel in je bericht maar er zit een fout in het adres waardoor je niets ziet.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    2 X EL504 ,.....betekent een lage anode-spanning en een lage Raa waarde van de uitg.-trafo .
    Ik meen dat er ook PASO versterkers zo wel 'ns zijn uitgevoerd .
    (Je komt ze in oude televisie-toestellen tegen voor de lijntrafo)

    Door die uitg. trafo ( en B9D buisvoeten ) en lage spanning ben je min-of-meer aan die eindbuizen gebonden .

    Die ELL80 is een lastig verkrijgbare ( volgens mij moet ik 'r hier nog 1tje ergens hebben liggen zelfs )
    Een mal ding ,...waarschijnlijk hier toegepast mbt vervelende roosterstroom van die EL504

    Zelf zou ik 'm dan liever ombouwen vanwege die buizen .
    ( maar dat houdt dan ook weer in dat er dan een andere uitg trafo in zou moeten )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 4 september 2015 om 18:42

  8. #8

    Standaard

    Ik snap niet helemaal hoe die plaatjes werken. Toen ik de post wegstuurde was er wel een plaatje, nu niet meer.
    een link naar het LED i.p.v. lampje dan maar: https://www.dropbox.com/s/3z458q0024...i_No4.jpg?dl=0

    De lamp zit inderdaad primair aan de 230V zijde. Als je kema keur versterker wilt moet je geen vintage versterker nemen denk ik. Persoonlijk vind ik dit voldoende veilig.
    Ik begrijp dat het begrip restauratie hier op het forum heel gevoelig ligt. Een signaallampje vervangen voor een stroombron+LED is dus blijkbaar een stap te ver en valt onder modificatie en niet restauratie.
    Nou wat ik dan eigenlijk wil is het goede van toen en het goede van heden combineren. Dus het klank karakter van een buizenversterker behouden, maar wel een duurzaam product leveren.
    Die EL504 is nu net het aparte aan deze versterker die blijven er in. Maar de aansturing kan wel wat anders, bij Krundaal hebben ze in de loop der jaren ook meerdere schema’s toegepast. Echt origineel houden is een rekbaar begrip.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als je echt zo aan die flesjes hangt kun je voor de aansturing een 12BH7 nemen.

  10. #10

    Standaard

    De 12BH7 is inderdaad een van de kanshebbers. Maar moet nog flinke rekenen en wat meten voor ik keuze maak. ECC99 vind ik ook wel om over na te denken. Maar wie weet komt er nog wat heel anders uit. Rare Russische buizen vindt ik ook leuk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top