Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard Vintage stijl truss rod

    Ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen, maar nu is het weer tijd om mijn bouw weer verder aan te pakken. Waar ik de vorige keer tegenaan liep was dat mijn hals constructie niet ging werken omdat ik de verkeerde halspen (AKA truss rod) niet had en mij werd aangeraden om voor de constructie zoals ik die zou willen een klassieke 50's stijl Fender halspen te gebruiken. Na wat onderzoek hiernaar ben ik tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad de juiste constructie voor mij is en ben ik op zoek gegaan naar zo'n dergelijke hals pen. Echter, dit bleek lastiger dan aanvankelijk gedacht.

    Mijn vraag is daarom, weet er iemand toevallig waar je zo'n ding op de kop kunt tikken? Ik heb zelf bij Warmoth een halspen gezien, maar om voor die tien euro nou onwijs moeilijk te gaan lopen doen om het ding helemaal uit de States te laten komen zie ik niet zo zitten. Iemand een idee?
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Ik ben bekent met Guitar supplies. Het enige is dat ik hier geen 50's stijl halspen zie maar alleen 60's stijl. Kan aan de foto liggen...
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wat is het verschil? Toch beiden kruiskop bij de heel, later kwam de bullit.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Volgens mij heeft een 50's variant een rond anker en geen vierkant anker. Toch?
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Oké, zou kunnen, maar daar.zie.je.niets van.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  7. #7
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Leo heeft het vierkante anker er waarschijnlijk in gezet tegen het meedraaien van de halspen. Verder maakt het geen klap uit.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  8. #8

    Standaard

    De originele truss rod heeft een ronde anker als ik me niet vergis. Als je de nek uit een stuk maakt dan maakt het wel zeker uit of hij rond is of niet. Want dan boor je een ronde gat voor de moer (hiel) en anker (nek). Verder omdat de originele truss rod in een curve in de kanaal zit en meegbogen is draait hij niet mee als je hem vast draait.

    Ik heb hem gewoon zelf gemaakt met een 5mm draaieind en een 10mm of 8mm ronde staal staf van de Praxis.

    Kijk maar rond naar de verschillende telecaster builds op gitaarnet of tdpri. Er zijn genoeg voorbeelden.

    Success
    there's a Red House over yonder, that's where my baby's at

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zolang het rechthoekige plaatje niet breder is dan de skunkstripe kan je hem gewoon gebruiken. Ik heb ze hier in huis liggen. Als je wil kan ik het morgen voor je even opmeten.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Je kan ze makkelijker maken. Je hebt van die staafjes met op de kopsekant een schroefsleuf en door de ronde kant draad. Die dingen vind ie o.a. In iedere kast van de Ikea. Iedereen kent ze wel. Busje duw je in een plank. Haaks ertegenaan een andere plank. Door door beide planken gaat een lange schroef die zich in het busje aantrekt.

    Zo'n busje, lang draadeind erin, lasje erop en klaar.

    verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top