Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Party Heerlijk goor grijs-blauw Jim Dandy Gretsch minigitaartje

    Ik heb één akoestische gitaar. D.w.z., ik héb er wel meer, maar daar kan ik helaas niet meer aankomen (trouw nooit in gemeenschap van goederen!!!). De gitaar die ik héb is er eentje uit de categorie 'daarvoor zou ik een moord doen!!!'. Het gevolg daarvan is dus ook dat ik er enorm voorzichtig mee ben.

    Nu ben ik zeker niet echt op zoek naar een tweede akoestische gitaar, maar soms mís ik gewoon een gitaartje die je overal mee naartoe zeult en die je bovendien uitnodigt om op gespeeld te worden, gewoon omdat het zo'n leuk dingetje is om te zien. Zo'n kek ogend ukkepukkie, die helemaal niet goed hoeft te klinken, maar wel lekker speelt.

    Browsend naar muziekspulletjes kwam ik ineens DIT tegen en ik was meteen verliefd!!! Alleen die kleur al (die trouwens een paar euro duurder uitpakt dan de wat gebruikelijker sunburst uitvoering)! Een vergelijkbare kleur zag je halverwege de jaren 60 op verschillende jazz modelletjes uit de Nederlandse Egmond stal en de talloze merkjes waarvoor Egmond produceerde. Alleen heeft Gretsch gekozen voor een middentint grijs, wat grappig is, want bij Egmond was dat gewoon zwart, alleen kreeg dat zwart met het verstrijken der jaren een doffige (grijzige) aanblik, waarschijnlijk door het blauw dat daaronder zit.
    Enfin, het zal jullie ook allemaal worst wezen, maar ik werd meteen gegrepen door die kleur en dat hele retro stijltje, maar ook het formaat en het model, dat zeer speelgoed-achtig aandoet. Nu is €211,- natuurlijk niet overdreven veel geld (als je het hebt ), maar een merk als Ibanez pleurt toch ook al een best geinig en in mijn eigen perverse optiek GEIL modelletje (de PC12MH-OPN) voor niet meer dan €139,- op de markt. En i.t.t. de gitaartjes van weleer hebben deze instappertjes, óók de Jim Dandy trouwens, doodleuk een gecompenseerd brugzadeltje én mogelijkheden om de hals af te stellen en daarmee 'bespeelbaar te maken'. Ergo, mijn enthousiasme gaat weer eens met me op de loop en mijn hersentjes kraken alweer... 'HOE kan ik dit droompje een serieus gevolg geven?!?!'.

    Mijn vraag: "Wie van jullie heeft al eens op zo'n Gretsch Jim Dandy zitten tokkelen en wát waren jullie bevindingen?"
    Probeer je je hierbij voor te stellen dat het geluid me geen kut interesseert, maar dat ik een gruwelijke bloedhekel heb aan gitaren die niet te stemmen zijn, of continu blijven ontstemmen. Ik heb, ondanks al mijn ervaring, toch nog altijd zoiets van 'het is een Gretsch... en ja, goedkoop kutdingetje, maar van een Gretsch moet je toch kunnen verwachten dat het dingetje af te stellen is - en hetzelfde geldt voor de hierboven genoemde Ibanez'.
    En dus meteen maar een tweede vraag, want ik heb serieus nog NOOIT een extreem goedkoop merkgitaartje in handen gehad: "Wat zijn jullie ervaringen met dit soort erg goedkope merkgitaartjes?" En dan niet 'zo regelrecht uit de kartonnen doos', maar wel 'even onder handen genomen'.

    Ik ben zeeeeeer benieuwd.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Mario, dit zijn serieus leuke gitaartjes en uitermate geschikt voor blues.. klinkt een beetje dozig zoals het een 12 frets parlor betaamt en heeft wel een klein beetje werk nodig om echt lekker bespeelbaar te zijn, maar ze zijn echt good fun! Als je dan toch 200 euro uit wil geven, is dit een goede besteding.. Toegegeven, ik heb 'm alleen in de winkel bespeeld, maar ik heb er wel plezier van gehad! Tuners zijn ok, wel een keleine ratio, dus wat gevoelig, voor de rest heb ik niet echt nadelen ontdekt.. Ja, ok , voor mij had er liefst een 44 of 45 mm nut op gezeten, want dat hoort eigenlijk wel op een parlor en maakt voor mij dat ik 'm niet koop, maar dat heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. Dit is een prima bank/kampvuur gitaartje om lekker op te pielen..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 23 augustus 2015 om 08:34

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Hey, dat gevoel herken ik direct. Ik had het namelijk laatst precies hetzelfde met een Farida M-2 NS van €325,-. Dit is een 000 (meen ik) met massief ceder bovenblad en met een dergelijk gitaartje zou ik graag mijn fingerpicking uurtjes door willen brengen. Ok, deze is alweer €100,- duurder dan de genoemde Gretsch, maar voor dat geld en die sound vond ik het een belachelijk goedkoop en serieus goed gitaartje.

    Ik denk dat de afgelopen 10 jaar (of moet ik zeggen 5?) de gemiddelde kwaliteit van gitaren rond de €250,- enorm vooruit is gegaan. Voor dat geld heeft zeker de beginner al een serieuze gitaar die niet na een jaar naar zolder hoeft te verdwijnen.

    De lol-factor bepaalt (tenminste bij mij) ook voor een aardig deel je speelplezier. Dus als je daardoor een gitaar vaker oppakt, dan zeg ik: doen!


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    By the way: ik heb ook nog een 58 euro Squier Dread en de dag dat die ontstemt door toedoen van de mechanieken moet nog komen.. De mechaniekjes van tegenwoordig zijn prima te doen, ik zou me daar iig geen zorgen over maken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb die Gretsch eens van de muur geplukt, puur voor de grap... en had er dus ook niets van verwacht, maar... Het is eigenlijk ECHT een leuke gitaar. Ze klinkt ontzettend dozig, perfect voor bluesy stuff, slide,... Ze klinkt natuurlijk ook niet zo rijk als een standaard Martinesque of Gibsonoïde akoestische gitaar, maar voor random getokkel is ze best leuk. Ze zijn gebaseerd op de Harmony/Silvertone modelletjes van de jaren '50 & '60, en klinken ook exact hetzelfde. Qua stemproblemen heb ik niets gemerkt, ik ken duurdere gitaren met meer crappy tuners dan die gitaar... In NYC heb ik het genot gehad om er eens op zo een echte oude te spelen, en de Gretsch is beter bespeelbaar, en beter afgewerkt, maar blijft wel trouw aan die speciale, unieke klank. Het leukst zijn ze eigenlijk nog met zo'n DeArmondachtige soundhole pickup erin.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Ik heb op alle mogelijke kleuren van de Jim Dandy zitten tokkelen: sunburst, vout blauw en vout roze. Het is een lekkere 12 fret parlor die niet eens zo beroerd speelt en ook nog heel behoorlijk klinkt. De Ibby heb ik ook wel eens in mn handen gehad, net als de Fender Roy E. In vergelijking vond ik de Gretsch een poepie aantrekkelijker. Maar dat is maar mijn eigen smaak. In gebruikte toestand komen de Gretsch Dandy's ook nog wel eens langs. Waar ik zelf heel benieuwd naar ben is de Framus Parlor, en dan met name deze : Framus FP-14SVE VNT


    Al meerdere keren heb ik overwogen om de Gretsch of de Framus te kopen, maar tot nu toe nog niet gedaan. Wie weet komt dat nog. Een oude Stella of Regal daarentegen hebben ook wel wat. Of zo eentje met een echte V-hals zoals de Washburn parlors....
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotpepper01 Bekijk bericht
    Al meerdere keren heb ik overwogen om de Gretsch of de Framus te kopen, maar tot nu toe nog niet gedaan. Wie weet komt dat nog. Een oude Stella of Regal daarentegen hebben ook wel wat. Of zo eentje met een echte V-hals zoals de Washburn parlors....
    Ter info: de Farida waar ik naar verwijs heeft ook een v-hals.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vriend vanmij heeft zo eentje: heel goed vindik. nu is het ook wel helemaal up my alley (bluesy, boxy, porchy klank) maar ik was echt verbaasd over de kwalteit. qua strummen is dit natuurlijk niet echt super maar da's zo bij elk parlour model

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik vind deze heel gaaf! Mooie klank en speelt erg fijn door het kleine model ook. Ik zou zeggen doen Mario!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Bij echte interesse in oude, opgeknapte parlors: www.vintageparlorguitars.com

    Hij heeft meer inventaris als er op z'n site staat..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top